Článek
Nová pravidla totiž tentokrát dopadnou i na výrobce telefonů s Androidem. Co přesně se mění a proč by vás to mělo zajímat, i když si teď nový telefon zrovna nekupujete?
Konec jednorázových mobilů
První změna je podle nás rozhodně pozitivní. Ne, nepřeháníme. Nedávno totiž začal platit nový evropský předpis, který má donutit výrobce telefonů (a samozřejmě také tabletů a dalších podobných zařízení), aby nedělali z našich zařízení spotřební zboží na dvě sezóny.
Evropa se totiž mimo jiné zasazuje i o to, aby se mobilní telefony daly opravit, vydržely delší dobu v provozu, měly odolnější baterky i těla – a také aby dostávaly aktualizace co nejdelší dobu (mělo by jít minimálně o pět let od konce prodeje). Tady je stručný přehled těch nejdůležitějších změn, které na vás čekají:
• Telefony musí přežít pády, škrábance i trochu vody a prachu.
• Baterie musí zvládnout aspoň 800 nabíjecích cyklů a pořád si uchovat minimálně 80 % své kapacity (jinými slovy – telefon vám má bez problémů vydržet několik let).
• Díly na opravu musí být dostupné minimálně 7 let po ukončení prodeje konkrétního modelu. A to není všechno, výrobci totiž mají povinnost dodat je do 5–10 pracovních dnů.
A to stále ještě není vše – nám osobně se líbí jedna nenápadná větička, která se do nového nařízení dostala. Podle ní mají mít profesionální opraváři přístup ke všem nástrojům a softwaru, které ke své práci potřebují. Žádné zámky a bariéry, které je ještě donedávna nutily vracet opravené mobily natěšeným zákazníkům bez možnosti plného otestování jejich funkčnosti.
Pro koho to neplatí?
Ale abychom jen nechválili – nějaké mušky se přece jen najdou. Z nové regulace jsou například vyjmuty některé speciální typy zařízení – například ohebné mobily nebo tablety s odpojitelnou klávesnicí. U těch si tedy dejte pozor. Jinak je však podle nás nová změna jen a jen pozitivní.
Jak se na nové nařízení díváte vy?