Článek
Dalo by se bez nadsázky říct, že všechny tyhle resorty praskají ve švech, bazény jsou plné a bufety? Ty občas připomínají bitevní pole. A právě tady začíná problém, kterého si jistě na dovolené všimli mnozí z vás. Hoteliéři totiž čím dál častěji upozorňují na nešvar, který se opakuje až příliš často – přeplněné talíře a poloprázdné žaludky. Čeští turisté (a bohužel nejen oni) si totiž často naberou, jako kdyby týden nejedli. Jenže pak toho spoustu nesnědí a všechno končí v koši. A hotelům už došla trpělivost.
All inclusive není závod o to, kdo toho „dá“ víc
All inclusive je pro spoustu lidí synonymem slov „všechno a hodně“. Jenže to, co jinde hosté vnímají jako pohodlí, si někteří Češi vykládají jako šanci „vzít si, co můžu“. Problém je, že když si každý host naloží tři talíře a sní z toho půl, tak je to opravdu velké plýtvání.. Jeho to nic nestojí – možná jen trochu divné pohledy dalších spolustolovníků. Jenže pro hotely už to taková legrace není, v těch větších jdou ztráty klidně i do tisíců eur denně. A rozhodně to není „v ceně“, jak si hodně lidí myslí.
Personál přebírá velení u švédských stolů
A tak se hotely rozhodly zakročit. Zatím jsme to vypozorovali v některých tureckých resortech. Tam už totiž není jídlo volně k dispozici, ale rozdává ho obsluha – host ukáže, co chce, ale množství určuje kuchař (někdy tohle uspořádání funguje jen u dražších položek – typicky masa, sýrů apod.). Přidat si můžete, ale až když sníte první porci. A u nápojů byly zase zavedeny menší sklenice, protože v těch prostě příliš nápojů nezbývá.
Poplatek za nedojedené porce? Možná už brzy
A je tu i další novinka: některé hotely zvažují zavedení příplatku za zbytky. Zatím je to ve fázi testování a nenápadného upozorňování, ale princip je jasný – když si naložíte plný talíř a půlku necháte, zaplatíte příplatek. Za plýtvání a za to, že si servírovaných pokrmů nevážíte. Jak prosté.
Jak se vám podobná opatření líbí?
Zdroj: Autorský text, Journal of Tourism & Gastronomy Studies, Science Direct, Food and Agriculture Organization