Článek
Určitě to také znáte – člověk má pocit, že auto brzdí, svítí a jede, ale najednou je všechno jinak. Největší past? Zadní bubnové brzdy. Stačí, aby jedno kolo brzdilo víc a druhé skoro vůbec – a inspektor vám bez milosti orazítkuje verdikt, na kterém jasně stojí, že jste tentokrát neprošli.
Když se auto na válcích stáčí do strany
Možná si říkáte: „Co je na bubnech tak špatného?“ Vždyť je má spousta aut – a je to stará osvědčená součástka. Jenže ona právě tak osvědčená není. Mechanici potvrzují, že nerovnoměrný brzdný účinek je u aut starších 15 let nejčastější závadou, která vám na STK může opravdu zavařit. Ministerstvo dopravy dokonce uvádí, že až čtvrtina vozidel neprojde technickou právě kvůli brzdám.
A není se čemu divit. Stačí, když si bubnový mechanismus prohlédnete trochu podrobněji – pak snadno zjistíte, že je mimo jiné náchylný ke korozi, zanášení prachem, zasekávání a také ke stárnutí brzdové kapaliny. Při běžné jízdě si toho často ani nevšimnete – to za vás dělají právě až techniky. A drobná vychýlení do strany většinou vědomě vykompenzujete bez větší námahy. Jenže jakmile se postavíte na válce, ukáže se pravda v plné parádě.
Oprava bývá drahá i zdlouhavá
Řidiči, kteří na STK neuspějí, pak často zjistí, že oprava takové závady rozhodně není žádná legrace. Nestačí jen „něco poštelovat“. Obvykle je zapotřebí spousta čištění následovaná výměnou obložení, kapaliny a někdy se musí nahradit i celý váleček.
Proč se vyplatí být při koupi ojetiny opatrný
Problém zadních bubnů je tak častý, že někteří majitelé starších aut říkají rovnou, že znovu by si auto s podobnou součástkou už nekoupili. Možná to zní přehnaně, ale kdo někdy platil za opakovanou STK a opravu, ten jim dá jistě rád za pravdu. Takže až budete příště vybírat ojetinu, rozhodně se nedívejte jen na motor a karoserii, ale i na typ zadních brzd. U kotoučů máte totiž o něco větší jistotu, že vás při technické kontrole nic nepříjemného nepřekvapí.
Jaké máte zkušenosti se „zadními bubny“ vy?
Zdroj: Autorský text, Auto, Researchgate