Článek
Také jste tuhle stále dokola opakovanou „mantru“ slyšeli? Jenže jak se ukázalo, není to tak úplně pravda – to, co vypadalo jako chytrá výhoda, se totiž pro tisíce starších lidí rázem proměnilo v nepříjemnou past. Ti, kdo se naučili pracovat s chytrým telefonem jen kvůli slevám v supermarketech, teď čelí nečekanému problému: v červnu jim aplikace na mnoha modelech přestanou fungovat.
Končí podpora starých telefonů
Podle statistik používá chytrý telefon jen 48 % seniorů. Ti ostatní zůstávají u tlačítkového modelu – a není divu. Je přehledný, jednoduchý a nežere data ani nervy (to poslední je citace jedné ze seniorek z našeho okolí, která však podle nás podstatu celého problému skvěle vystihuje). Jenže slevy v supermarketech se stále častěji dají využít jen přes mobilní aplikace. A ty na starších přístrojích prostě podle webu XM přestanou běžet. Řeč je o těchto modelech:
• Všechny modely značky LG (firma ukončuje podporu svých modelů globálně a do budoucna se plánuje zaměřit na jiné druhy elektroniky),
• Xiaomi 12X,
• Xiaomi Mi 11i,
• Xiaomi Mi 11,
• Redmi Note 11 a
• POCO F4 GT.
Slevy ano, ale ne pro všechny?
Rada seniorů ČR eviduje každý měsíc desítky stížností. Podle předsedkyně Lenky Desatové je problém v tom, že některé slevy jsou dostupné jen přes aplikaci. A kdo ji nemá, má lakonicky řečeno smůlu. A nejde jen o slevy pár korun – jak jsme se přesvědčili například v nabídkových letácích Tesco nebo Lidl, jde leckdy o výrazné rozdíly, které důchodci pocítí doslova u každého nákupu.
Modernizace? Nebo diskriminace?
Obchodníci tvrdí, že o diskriminaci nejde. Podle nich se služby jen modernizují. A tvrdí, že mnoho seniorů už v dnešní době digitální technologie běžně používá. Jenže mnoho bohužel neznamená všichni.
A rozhodně je třeba připomenout i další stránku věci – aplikace nejsou úplně zadarmo, jak upozorňuje web Aktuálně. Neplatí se sice penězi, ale údaji o tom, co, kde a s kým nakupujete. A to mohou být v některých ohledech opravdu důležité zdroje informací. A i když obchodníci tvrdí, že data neprodávají, víme dobře, že obchod s informacemi je dnes tvrdý byznys. A když čas od času někde něco „uteče“, nikdo se už nad tím ani příliš nepozastavuje. Proto bychom se proti takovým praktikám měli bránit. A to nejen proto, že i my budeme jednou senioři, kteří si s digitálním světem okolo sebe nemusí rozumět tak dobře, jak by bylo potřeba.
Co na současný trend slev v aplikacích říkáte vy?
Zdroj: Autorský text, Český statistický úřad, Aktuálně, Blesk, XM, Události247