Hlavní obsah

Nejmladší generace má zásadní problém s telefonováním. Podle starších jsou hrubí a neslušní

Foto: Freepik

Muž s mobilem u ucha

Pamatujete si, jak se dřív zvedal telefon? Automaticky se ozvalo „prosím“ nebo klasické „haló“. Vypadalo to jako neotřesitelná jistota, se kterou jen tak něco nepohne.

Článek

Jenže pokud dnes voláte někomu z generace Z, tedy mladším ročníkům narozeným zhruba po roce 1995, můžete se ke svému překvapení dočkat úplně jiného zážitku. Ve sluchátku neuslyšíte nic než ticho, a sem tam možná nějaký ten nádech nebo funění. Žádný pozdrav, žádný úvod – prostě nic. A není to tím, že by byla ta dnešní mládež tak nevychovaná, jak s oblibou poukazují někteří příslušníci starší generace. Naopak – má k tomu svoje důvody.

Strach z podvodníků a robotů

Zoomeři vyrůstají v době, kdy jsou telefonní hovory plné pastí. Neuplyne snad ani den, aby se někde ve zprávách neobjevil nebezpečný spam, telemarketing a nově dokonce i podvodní roboti – ruka na srdce – kdo z vás to nezažil? Navíc je tu i nová hrozba: technologie spolupracující s AI, které dokážou nahrát a zfalšovat váš hlas. Stačí pár vteřin a podvodník má „vaši“ dikci i tón, se kterými pak může zkoušet finanční triky třeba na vaši rodinu. Proto mnozí raději čekají, až se ozve volající a teprve poté odpovídají – berou to jako obrannou strategii. U podobných hovorů by se totiž nejspíš neozval nikdo.

Nová etiketa, nebo hrubost?

Podle nás je ovšem lepší v takovém případě zvolit raději neutrální přístup – tedy neříkat do telefonu hned něco osobního (a rozhodně ne své jméno), ale jen jedno nebo dvě slova. Určitě nedoporučujeme slůvko „ano“ položené v tázací rovině – to by zase mohlo být později použito jako důkaz vašeho souhlasu.

Ale z neutrálního „haló“ se opravdu ještě žádný falešný hlas vytvořit nedá. Problém by byl až v případě, kdybyste v otázkách pokračovali – což je přesně to, co většina z nás udělá, když se na druhé straně nikdo neozývá. „Jste tam? Slyšíme se? To si ze mě někdo dělá legraci?“ atd… To už je ovšem dostatek materiálu na to, aby někdo váš hlas zneužil, pokud by opravdu chtěl.

Nebudete tak působit nevychovaně – a to zvlášť u starší generace. Ta je totiž zvyklá na to, že kdo zvedne telefon, ten první pozdraví. Třeba už jen proto, aby se potvrdila kvalita spojení. A pokud to neuděláte, může to být klidně i považováno za drzost (což v případě, že by byl na druhé straně drátu třeba šéf, určitě nechcete).

Jak to vnímáte vy – je mlčení po zvednutí telefonu praktická obrana proti podvodníkům, nebo projev nezdvořilosti?

Zdroj: Autorský text, Irishtimes, FT, Události247

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz