Článek
Jenže málokdo si uvědomí, že tohle není jen tak ledajaká šichta – jezdit tramvají totiž také znamená mít nervy ze železa, být v pohotovosti od rána do noci a zvládat směny, které s rodinným životem často ladí jen stěží (a s velkou dávkou plánování). No a také to chce perfektní zdraví, protože k nástupu vede cesta přes důkladné psychotesty a doktorská kolečka.
Řidič tramvaje: Práce s velkou zodpovědností, ale i pořádným výdělkem
Ale pozor – právě v Praze, kde je tramvají jak naseto a každý den se v nich svezou stovky tisíc lidí, se tahle profese mění na slušně placenou trefu do černého. Hlavní město totiž ví, že na práci těchto šikulů závisí pohodlí celé řady lidí, takže co do platu nasadilo takové podmínky, že kolegové z ostatních koutů republiky jen valí oči.
Hodinová mzda, co vyráží dech
Tak schválně – víte, kolik si v Praze vydělá řidič tramvaje po úspěšném absolvování kurzu? Zjistili jsme to a vychází to na krásných 251,80 korun za hodinu. A to není všechno – ke slovu se tady totiž dostávají i různé příplatky. Vydělat víc si tak můžete třeba za směny navíc, noční jízdy, dělený provoz nebo práci o víkendech. Ve výsledku se pak průměrný plat pražského tramvajáka pohybuje kolem 58 tisíc korun hrubého měsíčně. To je částka, která v jiných regionech připomíná spíš sen než realitu.
Pro srovnání – řidiči autobusů a trolejbusů mimo Prahu se často pohybují někde mezi 28 až 51 tisíci (tahle horní hranice však bývá spíše výjimkou). Není tedy divu, že se čím dál víc zájemců o volant stěhuje právě do hlavního města.
Už během kurzu vám přijde výplata
Dalším lákadlem je fakt, že budoucí tramvajáci dostávají mzdu už během desetitýdenního výcviku. Vlastně se tomu ale ani nedivíme. Ono totiž nejde o něco, co byste zvládli jen tak na koleně a při večerní škole u své stávající práce. Jak jsme zjistili, zahrnuje teoretickou i praktickou část a končí ostrou zkouškou, kterou člověk opravdu nesmí vzít na lehkou váhu. „Za pochodu“ se tu opravdu nic nenaučíte – u všeho musíte začít pěkně od píky.
Benefity? Nejen papírové sliby
Pražský dopravní podnik ovšem jde podle našich informací na ruku těm, co hledají víc než jen dobrý plat. Kromě stravenek a zvýhodněného jízdného pro celou rodinu tak jako bonus nabízí třeba i výhodný příspěvek na dětské tábory (až osm tisíc ročně), volnočasový bonus, pět tisíc na penzijní spoření nebo investice, tři dny zdravotního volna navíc nebo třeba velmi praktický příspěvek na čištění uniformy. A když to všechno sečtete, zjistíte, že dělat tramvajáka v Praze se opravdu vyplatí.
Co myslíte vy – vzali byste práci řidiče tramvaje v Praze, kdyby byla příležitost?
Zdroj: Autorský text, NSP, Facebook – Martin Štěpaník, DPP