Článek
Teď bohužel přichází na řadu další velmi důležitá povinnost, která potrápí hlavně ty, co si rádi vyjedou s obytným vozem nebo karavanem. Od června totiž v Německu (a protože Německo je v tomhle směru takovým lídrem, takže dost brzy se toho možná dočkáme i jinde v EU) platí nová pravidla ohledně technických kontrol. A podle nich budou muset některé typy projít nejen klasickou STK, ale i speciální revizí plynového systému.
Obytná auta a karavany pod drobnohledem
Protože se okolo tohoto tématu prohání po internetu spousta fám, zjistili jsme, jak to přesně je, a detaily nás opravdu nepotěšily. Od 19. června 2025 totiž nabyla v Německu účinnosti vyhláška, která mimo jiné také nařizuje povinnou kontrolu plynových zařízení v obytných autech. Pokud byste chtěli vědět víc, jde konkrétně o test dle normy DVGW G 607. A co to znamená v praxi? Inu, docela dost.
Pojďme se na to podívat pěkně pod drobnohledem. Každý, kdo má v autě trvale nainstalovaný plynový systém – třeba na ohřev vody, vaření nebo topení (a vůbec přitom nezáleží na tom, jaký má výkon) – bude muset jednou za dva roky absolvovat speciální revizi prováděnou certifikovaným odborníkem.
Zní to jako maličkost? Kdepak. Tahle kontrola je podstatně podrobnější než běžná technická. Zaměřuje se totiž bez výjimek opravdu na všechny možné detaily – od těsnosti potrubí až po větrací otvory nebo úchyty lahví. On totiž plyn není vůbec žádná legrace, naopak – v obytňáku vám může pořádně zavařit. Není tedy divu, že pokud technici objeví něco závadného, nesmíte do napravení nevyhovujícího stavu dokonce ani vyjet na silnice.
Bezpečnost na prvním místě, ale za cenu dalších výdajů
Podle asociace TÜV je hlavním důvodem této novinky bezpečnost. A upřímně se tomu vůbec nedivíme, protože únik plynu v obytném voze opravdu není žádná legrace. Takže je logické, že se stát snaží nehodám předcházet.
Jenže – jak už to bývá – každá nová povinnost s sebou nese i nové náklady. Za samotnou revizi si připlatíte, a navíc hrozí i nepěkné pokuty. Připravte si tedy až 1 500 korun za správní poplatek a na případnou pokutu (pokud se to tedy rozhodnete přece jen risknout, což opravdu nedoporučujeme) částku mezi 2 200 a 2 600 korunami. A to jen za to, že jste prošvihli termín.
Máte zkušenosti s obytnými auty nebo plynovými zařízeními v karavanu?
Zdroj: Autorský text, tuev-verband, dekraprod-media.e-spirit, GOK