Článek
O úloze školy ve výchově dětí je možno dlouze debatovat. Učitel však není rodič a ani by jím být neměl.
Rodiče mají o škole mnohdy zvláštní představy – jejich zodpovědnost nahradit nemůže
Představy učitelů, rodičů a žáků o tom, jak by měl vypadat ideální školní den, se mohou značně lišit. V ideálním případě by se samozřejmě měly protnout někde uprostřed, ale občas jsou některá očekávání (a to především rodičů) jednoduše nad míru.
Škola základ života? Ano, ale…
Co by nás vlastně měla škola naučit? Rozhodně by nemělo jít jen o psaní a počítání. Naopak – děti se tu učí fungovat i v jiném prostředí, než dosud znaly, učí se čelit výzvám, brát ohled na ostatní a podobně. Ovšem do lavice rozhodně neusedají jako „čistý list“. Naopak – přicházejí již formované rodinou, tedy s určitou úrovní znalostí, návyků, naučených vzorců chování a podobně. To ovšem rozhodně neznamená, že prvním školním zazvoněním zodpovědnost rodičů za výchovu takříkajíc padá, i když si to někteří lidé občas myslí.
Výchova potřebuje čas
A vezměme si to z pragmatického hlediska. Ano, učitel může naučit vaše dítě třeba zdravit, slušně se chovat ke zvířatům nebo si rovnat věci do aktovky. Ano, může – otázka je, jestli na to má vůbec prostor. Vzpomeňte si, jak dlouho jste své dítě něco učili vy? Kolik času jste potřebovali? Opravdu si myslíte, že mu pedagog ve škole může věnovat stejnou porci času, když ho musí dělit mezi dalších 25 školáčků? Ano, určitě už tušíte, kde tato myšlenka začíná drhnout. Výjimky samozřejmě existují, - mluví o nich například učitelé na stránkách SvětováŠkola. Otázka zní, jestli je jich v našem školství dost.
Škola je nástavba, ne samotný základ
Jinými slovy – učitel má vaše děti rozvíjet. Rozvíjet znamená, že je možné navázat na něco, co již dítě zná z dřívějška, jak potvrzuje i článek v HospodářskýchNovinách. Nelze na školu přenášet kompletní zodpovědnost za vše. Koneckonců – přejeme si přece, aby děti přejaly naše vzory. Aby svým chováním a přístupem k životu nakonec „zapadly“ do naší rodiny (což je pro harmonické vztahy jistým způsobem nezbytné). Opravdu tedy chcete zodpovědnost za to, jaký člověk z vašeho dítěte vyroste, přehodit na tak „neosobní“ instituci, jakou je právě škola? Odpovězte si sami.
Jak vnímáte roli školy ve výchově dětí vy?
Zdroj: HospodářskéNoviny, SvětováŠkola