Článek
Tenhle známý řetězec totiž ve Velké Británii začal podle informací z webu RetailGazette zkoušet novinku, která může nakupování doslova postavit na hlavu – a do úzkých přivést hlavně starší lidi. Řeč je o QR kódech, které se mají objevit přímo na obalech výrobků. A zatímco pro někoho je to absolutně perfektní zpráva a příslib ušetřeného času, pro jiné to může být jen těžce zdolatelný oříšek velikosti kokosáku.
QR kódy – moderní kouzlo nebo past?
Ale nebudeme chodit okolo horké kaše a vše vám vysvětlíme. Představte si, že jdete nakoupit rohlíky a máslo a najednou na vás na každém balení poťouchle kouká podivný černobílý čtvereček. Mladší zákazník ho cvakne mobilem a hned má v telefonu výživové údaje, tipy na recepty, ale klidně dokonce i doporučené alternativy, které může v případě zájmu vložit do košíku. Rychlé, šikovné, moderní, řeklo by se.
Jenže co když je vám přes pětašedesát, mobil máte stále ještě tlačítkový (protože zkrátka a dobře slouží nejlépe a vy na něj bez problémů vidíte) a QR kód je pro vás šifra mistra Leonarda? Najednou kolem vás lítají lidi s telefony, pípají si informace, zjišťují alergeny, skládají si jídelníčky, zkoumají složení – a vy tam stojíte jako pařez a hledáte starou dobrou etiketu.
Technologie letí kupředu, ale co lidé?
Tesco tvrdí, že QR kódy mají nákupy usnadnit, zpřehlednit a zpříjemnit. Argumentace je jasná. Podle ní se zákazník lépe vyzná v nabídce, rychleji se v ní dokáže zorientovat a bude naprosto přesně vědět, co kupuje. Fajn nápad, pokud ovšem držíte krok s dobou. Jenže právě senioři – a nejen oni – se v téhle digitální džungli občas ztratí jako ona příslovečná jehla v kupce sena.
Test zatím jen v Anglii. Ale kdo ví, jak dlouho?
Zkušební provoz běží zatím jen na jihu Anglie – zhruba v pětině tamních prodejen (konkrétnější však být řetězec zatím nechtěl), jak uvádí stránky Express. Aktuálně zatím prý jen spolupracuje s několika dodavateli, kteří testují nový systém na vybraném zboží. Vše prý záleží na tom, jak na novinku zareagují samotní zákazníci a jak ji budou využívat. Jenže ruku na srdce – pokud v tom obchodníci uvidí potenciální zisk, zavedou to. A podle našeho soudu i bez ohledu na lidi. A to by pro některé z nás opravdu nemusela být dobrá zpráva.
Jak se na podobné technologické vychytávky díváte vy?
Zdroj: Autorský text, RetailGazette, Express, Události247