Hlavní obsah

Zdánlivě běžné platby začnou banky brzy blokovat: Spoustu Čechů čekají nepříjemné komplikace

Foto: PatrikPaprika / Creative Commons / Attribution-Share Alike 3.0

ČNB

Bezkontaktní placení, převody přes internet i objednávky z ciziny – to je dnes u většiny z nás skoro denní chleba. Jenže ne vždycky je to tak jednoduché.

Článek

Možná se vám už stalo, že karta poslušně pípne, ale platba stejně neodejde. Na první pohled vypadá vše v pořádku, ale systém vyhodnotí obchodníka jako rizikového a raději vám vystaví „stopku“. A mnohdy pak následuje také telefonát s varováním.

Proč některé platby neprojdou

Jde o prevenci – banky mají svou databázi problematických webů a sledují, kde se v minulosti jejich klienti spálili, jak se říká. A pokud mají některé stránky hlášený výrazně více než jiné, přichází na řadu represe. Klasickým případem je nákup vstupenek přes Viagogo. Tolik lidí si tam naběhlo, že některé české banky tyto transakce preventivně blokují jako celek – a nepochodíte ani s osobní žádostí o odblokování.

Podobně pochodí i platby, které vykazují znaky různého neobvyklého chování – například různé opakované pokusy, podezřele vysoká částka nebo převod do země, o níž se ví, že se v ní podvody jen hemží (například Nigérie a její internetoví princové, že ano).

Automatické systémy navíc dnes umí rozpoznat i to, zda klient náhodou nevědomky nereaguje na falešné telefonáty vydávající se za banku nebo podvodné e-maily. Tady ale kontrola není ještě zdaleka stoprocentní, takže se raději nespoléhejte na to, že někdo podvodníky rozpozná za vás a zatne jim tipec.

Jak banky chrání vaše peníze

Zákony přikazují bankám hlídat praní špinavých peněz a další nekalosti, takže část blokací je prostě povinná – to je zapotřebí si uvědomit ještě předtím, než začnete neoprávněně nadávat operátorovi na telefonní lince. Druhým důvodem jsou běžné internetové podvody, které jsou čím dál rafinovanější, takže je běžný člověk jen stěží rozpozná. Ovšem banka vidí, že posíláte peníze na místo s pochybnou pověstí, a raději to utne včas. Občas dokonce zaměstnanec klientovi zavolá a ověří, zda opravdu ví, komu platí.

Podle Finančního analytického úřadu se tímto způsobem v Česku jen loni podařilo zachytit skoro čtyři miliardy korun na podezřelých účtech. A uznejte, že to už je opravdu pořádný balík, který by jinak skončil bůhví kde. Je tedy vidět, že ochrana funguje – i když má stále své limity.

Stalo se vám někdy, že vám banka zablokovala platbu? A jak jste celou situaci nakonec vyřešili?

Zdroj: Autorský text, Aoshearman, Advokatnidenik

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz