Hlavní obsah
Cestování

Co se stane, když si v letadle nevypnete mobil aneb 10 mýtů o létání

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Co nevidět tu máme léto, tolik očekávané období prázdnin, dovolených a poznávání cizích zemí. Řada z vás se určitě chystá na cestu letadlem. Přestože je pro nás v dnešní době letecká doprava naprosto běžná, je s ní stále spojena řada mýtů.

Článek

A já se vám je nyní pokusím vyvrátit.

Mýtus číslo 1, asi ten nejznámější: Letadla často havarují.
Skutečnost: Vzhledem k počtu letadel ve vzduchu, vzletů a přepravených cestujících, je létání jednoznačně nejbezpečnější dopravou na světě. A co myslíte, jaká je na opačném konci žebříčku? Ano, samozřejmě automobilová. Překvapeni? Já ne. Srovnání s leteckou cestou by snad snesla jedině pěší lesem. I když tam na vás také číhá nebezpečí, třeba medvěd nebo padající strom. A taky tam můžete zabloudit. Zvolíte-li vzdušnou cestu, může zabloudit maximálně tak vaše zavazadlo, což je sice hodně nepříjemné, ale na životě vás to neohrozí. Jistě, lidé trpící fóbií z létání, kteří musí mít vždy pevnou půdu pod nohama, těmto argumentům neuvěří a nemá cenu jim jejich názor vyvracet.

Mýtus číslo 2: Silné turbulence mohou zapříčinit pád letadla.
Turbulence jsou jev, který nemají rádi piloti ani cestující, ale nemusíte se bát, že by jejich působením letadlo spadlo. Moderní dopravní letouny jsou zkonstruovány tak, aby vydržely i ty největší propady a nejsilnější otřesy. Ano, při abnormálně silných turbulencích může opravdu dojít ke zranění pasažérů i palubního personálu, proto vám doporučuji, abyste byli po celou dobu letu připoutaní, samozřejmě kromě cesty na toaletu. V autě to považujete za samozřejmost, tak by vám to nemělo vadit ani v letadle. Ale opravdu se nebojte, i když vzduchem létají neukotvené předměty, letadlo nespadne.

Mýtus číslo 3: Úder blesku může způsobit neovladatelnost letadla v důsledku výpadku řídících systémů.
Piloti mají k dispozici sofistikované přístroje, které je před blížící se bouřkou zavčas varují. Tudíž se do bouřky nelétá, ta se oblétá. Výjimečně se stane případ, kdy se piloti, většinou selháním lidského faktoru, v bouřce ocitnou. Jako zrovna nedávno, kdy jim elektrický výboj způsobil dočasný výpadek počítačových systémů. Navzdory tomu se jim podařilo bezpečně přistát. Jedná se o zcela ojedinělý případ, neboť letadlo, stejně tak jako auto, působí v případě bouřky jako tzv. Faradayova klec: Uvnitř dutého trojrozměrného objektu z vodivého materiálu nepůsobí žádné elektrické pole. A bát se nemusíte, stejná, ne-li větší pravděpodobnost je, že do vás udeří blesk na zemi.

Větší nebezpečí než blesky představují doprovodné jevy, zejména kroupy. Ty opravdu mohou letoun poškodit, zejména nos, čelní sklo, přes které pak není vidět a v krajním případě mohou způsobit i vysazení motorů. To jste mohli vidět například v jednom dílu televizního dokumentárního seriálu „Letecké katastrofy“. I tento příběh skončil šťastně. Po sklesání do nižší letové hladiny se pilotům podařilo motory nahodit a úspěšně přistáli. Takže obavy opět nejsou namístě.

Mýtus číslo 4: Létání v noci je více nebezpečné než ve dne.
Ne, je to úplně jedno, denní doba absolutně nehraje žádnou roli. Piloti dopravních letounů se orientují podle přístrojů, navigací, pomáhají jim počítače a autopilot. Tudíž žádné vizuální vjemy venkovního prostoru a okolí nejsou třeba. Pouze vy jako cestující z okénka nic nevidíte, což může někomu vadit.

Když už jsme u vizuálních vjemů, nabízí se mýtus číslo 5: Piloti musí mít dokonalý zrak.
Nemusí. Možná jste také viděli pilota v dioptrických brýlích a tahle otázka vás napadla. Pokud je zraková vada správně korigována, nebrání pilotům ve výkonu povolání.

Mýtus číslo 6: Piloti si mohou za kniplem zdřímnout.
Tak to rozhodně ne. Na dlouhých mezikontinentálních letech se střídá několik posádek. Ti, kdož zrovna nepilotují, mohou odpočívat a samozřejmě i spát v prostoru jim určeném, v kokpitu v žádném případě. Vy taky nespíte za volantem, ne?

Mýtus číslo 7: Vzduch v letadle způsobuje nevolnost.
Účinná klimatizace s množstvím nejrůznějších filtrů zajišťuje neustálý přísun čerstvého vzduchu. Pokud se vám dělá v letadle špatně, vzduchem to opravdu nebude. Co může mít negativní vliv na váš organizmus, je velice nízká vlhkost vzduchu. Tudíž byste měli při dlouhých letech hodně pít nealkoholické nápoje. Alkohol a káva naopak situaci zhoršují.

A další faktor, který může mít vliv na vaši fyzickou stránku, je jiný tlak vzduchu, než na jaký jsme zvyklí na zemi. Z tohoto důvodu vám třeba mohou otéct nohy. Proto se v letadle nikdy nezouvejte, už byste se nemuseli obout. Koneckonců, není to vhodné ani z hygienických důvodů.

Mýtus číslo 8: Do letadla si nemohu vzít jídlo.
Můžete, na rozdíl od nápojů a tekutin všeobecně, s nimiž je to trošku složitější. Na dálkový let v první třídě si opravdu svačinu z domova nevezmu, byla bych za vidláka, ale na cestu s nízkonákladovkou doporučuji. Anebo si předem zjistěte u dopravce, zda je možné si občerstvení na palubě koupit. Předpokládám, že si nikdo nevezme do letadla kastrůlek s rajskou a knedlíky. Pozor také na potraviny, které nevoní, například u našinců dříve tolik oblíbená vejce natvrdo, o zrajících sýrech ani nemluvě. Vhodné jsou bagety, ovoce, sladkosti, které nedrobí a nápoje, které zakoupíte až za bezpečnostní kontrolou.

Mýtus číslo 9: Piloti spí s letuškami.
Řekla bych, že vztahy mezi piloty a letuškami jsou stejné, jako mezi muži a ženami na jakémkoliv jiném pracovišti.

A konečně mýtus číslo 10, který jsem avizovala již v titulku: Co se stane, když v letadle nevypnu mobil? Prý ohrozím bezpečnost letu.

Možná vás překvapím, ale nestane se vůbec nic. Maximálně se vám vybije baterka, jak bude hledat signál. Pokud vám palubní personál dá pokyn, abyste ho vypli, učiňte tak, neboť na palubě velí. Ale když na to zapomenete nebo ho máte na dně batohu a nemůžete ho najít, nic se neděje. Opravdu nezpůsobíte žádnou nehodu.

U některých renomovaných leteckých společností se dokonce můžete připojit k palubní WiFi. Například Emirates, Qatar, poskytují tuto službu v rámci dálkových letů zdarma, jiné, například Lufthansa, za poplatek. Poletíte-li však charterem na dovolenou do Bulharska, budete se muset na palubě obejít bez signálu. Ten se obvykle ve výšce 10000 – 14000 ft (3-4 km) ztratí, nad mořem i dříve. Mimochodem, piloti si taky většinou již mobily nevypínají. Zkrátka, i kdyby měli všichni pasažéři zapnutý mobil, systémy letadla to nijak neovlivní.

S rozvojem digitálních technologií však vyvstává jiný problém: powerbanky a lithiové baterie. Nikdy nedávejte tato zařízení do odbaveného zavazadla, které se přepravuje v zavazadlovém prostoru, hrozí nebezpečí výbuchu či požáru. Vždy je mějte v příručním zavazadle na palubě, kde je možno případný požár snadno uhasit.

Tak čisté nebe a měkké přistání!

Informace získané vlastní zkušeností a od kamarádů z řad pilotů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz