Hlavní obsah
Lidé a společnost

Mezinárodní legie ve válce na Ukrajině

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Již v prvních týdnech rusko-ukrajinské války se začala formovat Mezinárodní legie bojovníků za svobodu Ukrajiny z nejrůznějších koutů světa. V současné době je v ní zastoupeno kolem šedesáti zemí.

Článek

Chcete vědět, co cizince k tomuto odvážnému kroku a závažnému rozhodnutí vedlo? Tak čtěte dál a dozvíte se víc přímo z jejich vyprávění.

Max Eberhard z Německa má za sebou dva roky vojenské služby v tamější armádě a přijel na Ukrajinu pouhých pár týdnů po začátku války: „Nikdy jsem si nemyslel, že může v Evropě znovu vypuknout válka. A co mě přimělo ke vstupu do Mezinárodní legie? Měl jsem vcelku nudnou práci, toužil po změně a chtěl jsem pomáhat druhým. A když ukrajinský prezident vyzýval cizince, aby přišli jeho napadené zemi na pomoc, neváhal jsem ani minutu, věděl jsem, že je to mé pravé poslání.“

„Někdo je tu jen na několik týdnů nebo měsíců, ale většina z nás již třetím rokem, od počátku války. Na rozdíl od profesionálních vojáků v jiných vojenských jednotkách, my dobrovolníci, se můžeme kdykoliv vrátit domů. Já osobně to ale neplánuji,“ říká Caled z Austrálie. Když přijel na Ukrajinu, neměl vůbec žádné zkušenosti z armády a v životě neudržel v rukou žádnou zbraň. A nyní je velitelem čety. „Původně jsem chtěl vstoupit do Francouzské cizinecké legie, ale když ruští agresoři napadli Ukrajinu, změnil jsem plán. Hledal jsem dobrodružství, chtěl jsem si ověřit, co dokážu a zažít extrémní situace. A ty jsou tu na denním pořádku.“

„Dobrovolnická vojska, bojující na Ukrajině proti ruským okupantům, nelze srovnávat s těmi francouzskými. Ano, jsou též složená výhradně z cizinců, ale všichni bojují za Ukrajinu, nikoliv za Francii, Německo, Velkou Británii, USA, Kanadu či Gruzii“, zdůrazňuje Frank Ledge, bývalý důstojník vojenské rozvědky Velké Británie. „Mimochodem, Gruzie patří k zemím s nejvyšším počtem legionářů v této válce. NATO nemá s legií nic společného, to je pouze ruská propaganda. Legie se pod ukrajinským velením aktivně účastnila například bojů v oblasti Bachmutu nebo Charkovské operace.“

Aron, dobrovolník z USA: „Válku na Ukrajině jsem spolu se svojí rodinou sledoval od samého začátku a přemýšlel, jak se do ní zapojit. Když jsem viděl, jak ostřelují dětskou nemocnici v Mariupolu a zjistil, že existuje možnost vstupu do Mezinárodní legie, měl jsem jasno. V civilu jsem pracoval jako konstruktér klimatizací a se zbraněmi neměl vůbec žádné zkušenosti. Ale moje žena byla voják z povolání a v mém rozhodnutí mne podporovala. Na rozdíl od mé dcery, která můj odchod do války nesla tak těžce, že se se mnou ani nechtěla loučit, když jsem odjížděl. Udělám vše pro vítězství Ukrajiny, abych se mohl brzy vrátit a svoji milovanou dceru opět obejmout. A manželku samozřejmě taky,“ dodává Aron.

Craig z Velké Británie: „Válku jsem sledoval od prvních okamžiků vpádu okupačních vojsk. Během týdne jsem se rozhodl, že musím napadené zemi pomoci a přijel sem. Jsem přesvědčen, že jsem učinil správný krok a uvítal bych, kdyby nás bylo víc. Moji přátelé také nejrůznějšími způsoby podporují Ukrajinu a dodávají odvahy i mně samotnému. S rodinou mluvím obvykle jednou týdně, i když ne pokaždé to vyjde. Ale snažím se o sobě dát vědět, jak jen je to možné, aby neměli strach.“

Ryane z USA, který v minulosti na Ukrajině dokonce dva roky žil: „Pro vstup do dobrovolnické armády jsem se rozhodl okamžitě, jak jsem uslyšel o vpádu ruských vojsk do země, kde mám spoustu přátel. Věděl jsem hned, že je mojí povinností jít jim na pomoc. Ano, vojáci vědí, že mohou zahynout, ale jsou připraveni riskovat, protože bojují za to, čemu věří, za svobodu, za mír. Byl jsem mnohokrát velice blízko smrti, ale nemůžete na to myslet, to by vám svazovalo nohy. Jsem připraven bojovat do vítězného konce.“

„Na počátku války vyzval prezident Zelenskij přátele míru a demokracie, aby pomohli bránit Ukrajinu, tak jsem tu“, říká finský dobrovolník s přezdívkou Hobbit. Když náš stát válčil s Ruskem, na sklonku 30. letech minulého století, taky za naši vlast bojovalo hodně dobrovolníků. Tak jsem se rozhodl dodržet tradici a jít mírumilovné zemi na pomoc. A taky se mi zdálo, že Evropa dělala pro Ukrajinu na počátku války málo. A co si přeji? Aby západ nadále tuto sužovanou zemi podporoval. A nevrátím se domů, dokud nezvítězí. Doufám, že to bude brzy.“

A já jen dodám: V to doufáme my všichni, myslící tvorové z civilizovaného světa.

Zpracováno na základě rozhovorů s legionáři v Deutsche Welle https://youtu.be/VoBezi3RgqE?si=K9HgznbM4ypAzqkj a Rádiu Svoboda https://youtu.be/FI1ngB3uLb0?si=L4-pXzf7Qt2ADejV

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz