Článek
Překvapivé zklamání. Dvě slova, která nejpřesněji vyjadřují dojem potenciálních voličů pětikoalice Spolu. Do říjnových voleb zbývá přibližně tři a půl měsíce. Jak už to bývá, část voličů se bude rozhodovat v posledním měsíci, týdnu nebo i v poslední hodině před vhozením hlasu do schránky. Jenže pak je tu statisticky část voličů, u které se láme chleba už dnes. A právě na ně jako by ODS spolu s dalšími stranami ve vládě nepochopitelně zapomněla.
Chytnout začátek je zásadní
Začátek kampaně je totiž důležitý. Přesně to, jako by si Petr Fiala s kolegy ale neřekli. Přesvědčit o vlastní síle, silných osobnostech, jasné vizi. Upřímně bez prázdných politických hesel. To vše dnes v jejich projevu absentuje. Kampaň Fiala a spol odstartovali před několika dny. A toto jsou tři zásadní body, které jsem jako jejich bývalý volič (ne)zaregistroval.
Absence silných osobností
Vzpomenete si ještě na kampaň Spolu z rok 2021? Tehdy mi skoro až vyrazily dech polepy na autech, dodávkách a autobusech viz obrázek například ZDE. Petr Fiala v čele, za ním Markéta Pekarová Adamová a Marian Jurečka. Silné, jasné a upřímné heslo: „Spolu dáme Česko dohromady.“ Působilo to silně, sebevědomě. Když se podívám dnes po čtyřech letech na dodávku, která parkuje kousek od mého bydliště, silné osobnosti nevidím. Nahradilo je obyčejné logo. Na jiných místech zase vedle sebe Fiala staví Ivu Pazderkovou. A nikomu není moc jasné proč. Kvůli humoru? Pokud ano, tak jak to má pomoci vyhrát volby?

Dodávka, která nese logo koalice Spolu v roce 2025.
Nevýraznost
Jakási nevýraznost je hned vedle absence silných osobností druhým negativním prvkem kampaně. Stačí si porovnat fotografii dodávky na obrázku výše se zmíněným autobusem polepeným silnými sebevědomými jedinci. Malá nevýrazná nálepka jako by reprezentovala celkový přístup Spolu. To já jsem bývalý volič této koalice, o kterého by měli jejich představitelé bojovat. Vidím billboardy s Ivou Pazderkovou a tato kulatá nevýrazná loga, která ani nevím, co mají evokovat. Zelená jako zelení? Tedy směřování k přírodě, ekologii? Mě ale mnohem více trápí důchody, vzdělání dětí a ekonomická situace rodiny.
Nejasná vize
A tak když si potenciální volič koalice Spolu přečte hlavní hesla: „Teď je čas stát na správně straně“ a „Chráníme naši budoucnost,“ budí v něm spíše rozpaky. Osobně bych potřeboval vidět tři, čtyři jasné body, které se mě týkají a které budou tím stěžejním v dalším čtyřletém období. Nic takového se ale neděje. Jeden z nich by mohl být například bod týkající se nedostupnosti bydlení. To řeší každý druhý člověk. A tak bych místo slov o ochraně naší budoucnosti spíše uvítal jasné vyjádření se k digitalizaci stavebního řízení. Pro mě a mou rodinu je to zásadní. Místo toho na webu Spolu čteme obecná vyjádření o bezpečnosti, demokracii a prosperitě. Navíc ještě s odkazem na úspěšně zvládnutou inflaci oproti hnutí ANO v dřívějších letech, což se tedy vzhledem k destruktivní pandemii zdá jako neférové srovnání.
Jestli chce Spolu pro vítězství ve volbách něco udělat, mělo by se znovu nad svou strategií zamyslet. Jen těžko si umím představit, že tato bude fungovat. Čas běží. V předvolebních průzkumech se navíc Spolu krčí až na druhém místě.