Hlavní obsah
Politika

Volil jsem Spolu, dnes jsem zklamaný. Pětikoalice jako by ani nechtěla vyhrát volby

Foto: See page for author, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Petr Fiala v roce 2013

Iva Pazderková, absence silných osobností, nevýraznost a nejasná vize. Přesně to je současná kampaň koalice Spolu z pohledu bývalého voliče.

Článek

Překvapivé zklamání. Dvě slova, která nejpřesněji vyjadřují dojem potenciálních voličů pětikoalice Spolu. Do říjnových voleb zbývá přibližně tři a půl měsíce. Jak už to bývá, část voličů se bude rozhodovat v posledním měsíci, týdnu nebo i v poslední hodině před vhozením hlasu do schránky. Jenže pak je tu statisticky část voličů, u které se láme chleba už dnes. A právě na ně jako by ODS spolu s dalšími stranami ve vládě nepochopitelně zapomněla.

Chytnout začátek je zásadní

Začátek kampaně je totiž důležitý. Přesně to, jako by si Petr Fiala s kolegy ale neřekli. Přesvědčit o vlastní síle, silných osobnostech, jasné vizi. Upřímně bez prázdných politických hesel. To vše dnes v jejich projevu absentuje. Kampaň Fiala a spol odstartovali před několika dny. A toto jsou tři zásadní body, které jsem jako jejich bývalý volič (ne)zaregistroval.

Absence silných osobností

Vzpomenete si ještě na kampaň Spolu z rok 2021? Tehdy mi skoro až vyrazily dech polepy na autech, dodávkách a autobusech viz obrázek například ZDE. Petr Fiala v čele, za ním Markéta Pekarová Adamová a Marian Jurečka. Silné, jasné a upřímné heslo: „Spolu dáme Česko dohromady.“ Působilo to silně, sebevědomě. Když se podívám dnes po čtyřech letech na dodávku, která parkuje kousek od mého bydliště, silné osobnosti nevidím. Nahradilo je obyčejné logo. Na jiných místech zase vedle sebe Fiala staví Ivu Pazderkovou. A nikomu není moc jasné proč. Kvůli humoru? Pokud ano, tak jak to má pomoci vyhrát volby?

Foto: Viktor Hakl / vlastní fotografie

Dodávka, která nese logo koalice Spolu v roce 2025.

Nevýraznost

Jakási nevýraznost je hned vedle absence silných osobností druhým negativním prvkem kampaně. Stačí si porovnat fotografii dodávky na obrázku výše se zmíněným autobusem polepeným silnými sebevědomými jedinci. Malá nevýrazná nálepka jako by reprezentovala celkový přístup Spolu. To já jsem bývalý volič této koalice, o kterého by měli jejich představitelé bojovat. Vidím billboardy s Ivou Pazderkovou a tato kulatá nevýrazná loga, která ani nevím, co mají evokovat. Zelená jako zelení? Tedy směřování k přírodě, ekologii? Mě ale mnohem více trápí důchody, vzdělání dětí a ekonomická situace rodiny.

Nejasná vize

A tak když si potenciální volič koalice Spolu přečte hlavní hesla: „Teď je čas stát na správně straně“ a „Chráníme naši budoucnost,“ budí v něm spíše rozpaky. Osobně bych potřeboval vidět tři, čtyři jasné body, které se mě týkají a které budou tím stěžejním v dalším čtyřletém období. Nic takového se ale neděje. Jeden z nich by mohl být například bod týkající se nedostupnosti bydlení. To řeší každý druhý člověk. A tak bych místo slov o ochraně naší budoucnosti spíše uvítal jasné vyjádření se k digitalizaci stavebního řízení. Pro mě a mou rodinu je to zásadní. Místo toho na webu Spolu čteme obecná vyjádření o bezpečnosti, demokracii a prosperitě. Navíc ještě s odkazem na úspěšně zvládnutou inflaci oproti hnutí ANO v dřívějších letech, což se tedy vzhledem k destruktivní pandemii zdá jako neférové srovnání.

Jestli chce Spolu pro vítězství ve volbách něco udělat, mělo by se znovu nad svou strategií zamyslet. Jen těžko si umím představit, že tato bude fungovat. Čas běží. V předvolebních průzkumech se navíc Spolu krčí až na druhém místě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz