Článek
Běžná situace, která se mi stává minimálně jednou do měsíce. Přijíždím autem k semaforu a chystám se odbočit doprava. Na semaforu svítí červená. Všichni tedy stojíme. Pak se rozsvítí zelená směrová šipka doprava. Tedy impuls pro nás všechny odbočující: „Můžete jet.“
V pořadí je moje auto někde na sedmém, osmém místě. Dávám se do pohybu a přesně v moment, kdy se blížím k semaforu, najednou cvak a šipka zhasne. Co teď? Hlavní semaforové světlo stále svítí červeně. Jsem už ale v pohybu, a navíc dost blízko. Dupnout na brzdu už sotva stihnu. Projíždím tedy na červenou, nemám na výběr.
Špatně nastavený semafor?
Pokaždé mě pak naplní pocit frustrace. Špatně nastavený semafor, myslím si pokaždé. Přesně jako ve vlastním přiloženém videu níže. To se prostě nedá stihnout zastavit. Není tam žádný mezistupeň oranžového světla jako na klasickém semaforu. A tak někdy zkouším zpomalit už předem, kdyby náhodou. Jindy zase projet křižovatku co nejrychleji. Jednou za čas ale projedu na červenou a mám za to, že to zkrátka není moje chyba.
Za mě špatně nastavený semafor, kdy se zelená šipka doprava prostě zhasne z milisekundy na milisekundu a rozjeté auto nemá šanci zastavit a projede prostě na červenou. Souhlasíte Martin Kupka? Je toho plná republika.
Posted by Viktor Hakl on Wednesday, January 29, 2025
Jasné stanovisko Ministerstva dopravy ČR
Poradil jsem se proto přímo s MDČR a požádal je o oficiální vyjádření. Navíc se souhlasem ke zveřejnění na tomto webu, abychom se v této nejasné situaci všichni dovzdělali. E-mailem mi za Odbor komunikace odpověděl Mgr. David Rožánek:
„Vámi popisovaná situace se posuzuje obdobně jako jízda na žlutou. Po zhasnutí zelené šipky smí vozidlo pokračovat v jízdě, pokud je již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit. Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, zda dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl po zhasnutí zelené křižovatku projet, nebo byl tak blízko křižovatce, že ji byl nucen konstantní rychlostí projet.“
Inspirace ze zahraničí
De facto je tak v tomto případě dovoleno projet semafor na červenou, aniž by z toho plynul jakýkoliv trest. Jenže je to částečně ošemetné. Především tedy ono individuální posouzení a vyhodnocení, zda řidič ještě mohl zastavit, nebo už nikoliv. Dal jsem proto ministerstvu podnět k úpravě. A inspirace pochází ze zahraničí.
- Právě v některých zemích jsou totiž světelné šipky nahrazeny plechovými, tedy odbočit se dá kdykoliv, jen je třeba dát přednost v jízdě.
- Špatným nápadem nemusí být ani rozblikání šipky, která by dala řidičům informaci, že brzy zhasne. Byť ji nedávno právě ministerstvo shodilo ze stolu.
- Další z možností je také přidat k semaforu zařízení, které by odpočítávalo zbývající vteřiny, po které ještě bude stále zelená šipka svítit.
Osobně tak doufám, že se nějaké změny dočkáme. Odstranil by se tím stres a zoufalé rozhodování řidičů na poslední chvíli, které může být v některých případech pro účastníky silničního provozu poměrně nebezpečné.