Článek
Když se práva na agenta s povolením zabíjet dostala do rukou Amazonu, svět filmu se zachvěl. Co na první pohled vypadá jako příležitost přinést nové příběhy, v sobě skrývá hrozbu zániku toho, co dělalo Bonda Bondem. Dočkáme se podobně neobratného multiverza jako v případě Hvězdných válek?
Agent 007 vždy balancoval na hraně elegance, napětí a ironie. Ale jakmile se stane pouhou značkou v katalogu globálního giganta, riskuje, že se promění v sérii bez duše, kde kreativitu nahradí algoritmy a marketingové strategie. Vždyť několikaleté čekání na špionážní velkofilm mělo punc autorského a výjimečného okamžiku.
Je to smutný paradox – agent, který vždy unikal pasti průměrnosti, teď padl do pasti korporátního světa. Amazon nevidí Bonda jako umění, ale jako investici. A investice musí vydělávat. To znamená více spin-offů, více merchandisingu, více všeho… kromě toho, co dělalo Bonda originálním. Přirozený vývoj postavy a sofistikovaný humor, který byl vždy součástí jeho šarmu, mohou ustoupit generickému obsahu, který neurazí, ale ani neoslní.
Casino Royale, Spectre, Skyfall, No time to die. Všechno to byly filmy, které vznikaly s náležitou péčí a pod výraznou kontrolou nevlastních sourozenců Barbary Broccoliové a Michaela G. Wilsona. Skvělí režiséři jako byl například Sam Mendes, Cary Joji Fukunaga nebo Mark Forster, poctivě napsané scénáře dlouholetých bondovských autorů Neala Purvise a Roberta Wadea a kreativní provázanost. S tím se váží i miliardové výdělky.
To vše ale teď může vzít za své. Připravme se na to, že pokud si manažeři Jeffa Bezose spočítají své excellové tabulky bez ohledu na historii této postavy, tak se svět Jamese Bonda radikálně změní. A přijde záplava menších filmů, seriálů a minisérií o vedlejších postavách a organizacích. Bude se točit o zrodu mladého Jamese Bonda, přijde spin-off o zrodu Spectre nebo samostatné dobrodružší mladého Q. A mnoho dalšího. A to bude hřebíček do bondovské rakve.
Podívejme se na Star Wars. Po akvizici Disneym přišly filmy, seriály, hračky, ale také rozmělnění původní mytologie. Star Wars už nejsou příběhem o boji dobra se zlem, ale o expanzi značky. Stejný osud hrozí i Bondovi. Místo charismatického špiona s vnitřními démony dostaneme generického akčního hrdinu s povinnými odkazy na minulost a produkty z Amazonu na každém kroku. Kde bude jeho sofistikovanost, když bude muset být „vhodný pro všechny“?
Bond vždy balancoval mezi moderní akcí a starosvětskou elegancí. Nebál se být politicky nekorektní, provokativní. Ale co se stane, když bude podřízen algoritmům sledujícím trendy? Riskujeme, že Bond přijde o svou identitu, aby zapadl do škatulky „obsahu vhodného pro každého“. A to je smrtící kombinace.
Rodina Broccoliových vždy chápala, že Bond není jen akční hrdina – je to ikona kultury. Jejich ochranitelský přístup zajišťoval, že každý film byl událostí, nikoli jen dalším dílem v nekonečné řadě. Ale Amazon nezná pojem „méně“. Je zvyklý na masovou produkci a maximalizaci zisku. V tom tkví hlavní problém. Kvalita by měla být nadřazena kvantitě, ale korporátní svět to vidí opačně.
Někteří mohou namítat, že změna je nevyhnutelná a že Amazon přinese moderní technologie a možnosti streamingu. To je jistě pravda. Ale za jakou cenu? Je otázkou, zda cena za „nového“ Bonda není příliš vysoká, pokud ztratíme to, co na něm bylo jedinečné. Bond přežije – značka zůstane, filmy budou přicházet. Ale otázkou zůstává, zda poznáme muže, který nám vždy připomínal, že třikrát protřepaný martini chutná lépe než milion kopií bez duše.
Pokud má Bond přežít i jako kulturní ikona, a nejen jako komerční produkt, musí zůstat věrný svým kořenům. Musí si zachovat své ostré hrany, svůj šarm a eleganci. Protože pokud se promění v generickou postavu bez charakteru, pak už to nebude James Bond, ale jen další oběť konzumního světa.