Článek
Neviditelná ruka trhu a její česká interpretace v podání ÚOHS
Kontrolní otázka úvodem: V kolika letech jste se definitivně rozloučili s čerty, vodníky a čarodějnicemi. Kdy se pro vás staly pohádky skutečnými pohádkami? A kolik vám bylo, když jste přestali věřit pohádce o neviditelné ruce trhu? Anebo, proboha, jí stále věříte? Ano, kdysi nám ji hlasem líbivým vyprávěl jeden dobře oblečený pán. Sliboval, že ta kouzelná ruka úplně sama zařídí, aby zloději nekradli, podvodníci nepodváděli a politici nelhali. A jakmile nad námi podrží svůj ochranný deštník, budou obchody plné rozličného levného zboží té nejvyšší kvality a my sami nebudeme vědět co s volným časem. Hmmm!
Jenže teď už víme, jak dopadla privatizace, viz. Kožený, z komunistických ředitelů se mávnutím sametového proutku stali bezohlední kapitalisté, z veksláků zase zdatní obchodníci, kteří se na cenách. ne zrovna nízkých, mezi sebou vždy dohodli a většina peněz za státních zakázek se přelévala do kapes nyní oslavovaných kriminálních živlů.
„Budiž nade vším světlo!“ prohlásil tedy onen výše zmíněný pán a rozhodl se z titulu svého onen nepořádek napravit. Zřídil tedy Ministerstvo pro hospodářskou soutěž neboli antimonopolní úřad, jenž se v roce 1996 přejmenoval na ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže).
Tak teď bude konečně dobře, oddychl se celý národ a někteří nedočkavci si pro jistotu začali pořizovat větší nákupní tašky, by toho slibovaného levného tovaru mohli nabrat více. Dalo se to očekávat, neboť čerstvě založený ochránce tržní ekonomiky měl vytvářet podmínky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže, vykonávat dohled při zadávání veřejných zakázek a vykonává další působnosti stanovené zvláštními zákony. Do oblasti ochrany hospodářské soutěže spadá zejména problematika zakázaných dohod omezujících soutěž (např. kartelové dohody), zneužití dominantního postavení, kontrola spojování soutěžitelů.. Významná tržní síla obchodních řetězců vůči jejich dodavatelům z řad potravinářů a zemědělců je regulována zákonem č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji potravinářských a zemědělských produktů a jejím zneužití.
Jenže ctihodní otcové nesmrtelných ekonomických zákonů, nositelé Nobelových cen a čestní profesoři prestižních světových univerzit bohužel netušili, že my v Čechách se mezi sebou vždycky nějak domluvíme. Názorným příkladem toho byla opoziční smlouva, kdy se za heslo já na bráchu, brácha na mě schovalo snad úplně všechno.
Ono to nebylo o mnoho lepší ani později. Takového Martina Pecinu, dříve ministra vnitra ve dvou prozatímních vládách (Fischer, Rusnok), člena ČSSD a později strany Zemanovců, nachytala ČT na tajné schůzce s Andrejem Babišem. Vsadili byste se, že on tenkrát jako předseda ÚOHS do roztrhání těla bojoval proti monopolizaci Agrofertu a chránil férový trh? Kdo se vsadil, spláče nad výdělkem a kdo ne, pláče také. Následně se totiž jako náhodou Agrofert spojil se společností Agropol , a aby toho nebylo málo, postupně holding pohltil další dvě desítky různých podniků. Jako důkaz si udělejte malý test. Jděte nakupovat do jakékoliv samoobsluhy, do jakéhokoliv supermarketu a zkuste do vozíku nedávat žádné produkty Babišova Agrofertu. Myslím, že moc neutratíte.
Dnes je předsedou antimonopolního úřadu doc. JUDr. PhDr. Petr Mlsna Ph.D, jenž byl doporučen Milošem Zemanem, navržen Andrejem Babišem a poté jmenován opět Milošem Zemanem a který se činil, jak se od něj čekalo. Pracoval totiž v přísném utajení, takže o ÚOHS, dnes velmi důležitém úřadě, téměř nikdo neslyšel.
Až předloni, když se řešilo, kdo je viníkem zdražování potravin, zda obchodníci, zemědělci či potravináři, ministr zemědělství Výborný žádal ÚOHS, aby si na trh potravin došlápl a prověřil, zda někdo nezneužívá dominantního postavení, případně neexistují tajné kartelové dohody o cenách. A výsledek? Úřad žádné pochybení nenašel, i když zisky Agrofertu ten rok jakoby náhodou rekordně vzrostly. Ale aby se neřeklo, že si státní úředníci zvýšení platů nezaslouží, byli tvrdě pokutováni alespoň výrobci a dodavatelé svíček!
I loni v listopadu začal úřad snaživě vyšetřovat prudké zdražení másla. My se výsledky tohoto úporného pátrání dovíme ale až na jaře a můžete se znovu vsadit, že se nic neodhalí.
Kdepak jsi, ty neviditelná ruko trhu? Kde se ukrýváš? Na co čekáš?
Prý na nové zákony, odvětila by ta tajemná končetina, těšíc se na to, jak to tu odshora až dolů profackuje!
Jenže ty nové zákony musí někdo navrhnout a vzápětí také někdo schválit. Bylo by to opravdu zapotřebí, neboť nynější pravidla pro ÚOHS nelze nazvat jinak než účelová. Celá problematika stojí na tom, že o konečném verdiktu rozhoduje pouze jeden, jediný člověk – ředitel. A je více než pravděpodobné, že půjde spíše na ruku těm, kteří ho do této funkce dosadili. Petru Mlsnovi končí funkční období v červenci tohoto roku a já věřím, že nastane tahanice o jmenování jeho nástupce. Koalice bude chtít svého člověka a opozice začne argumentovat tím, že volbu by měla mít až nová vláda. A při tom stačilo tak málo. Prosadit zákon, kde mimo jiné sporné případy již neřeší pouze ředitel ÚOHS, nýbrž komise nezávislých ekonomů.
Takový zákon mělo za úkol vypracovat ministerstvo pro místní rozvoj pod vedením Ivana Bartoše, což také učinilo. Reformu nachystalo, sepsalo a v září předalo Legislativní radě vlády, což vyvolalo rozpaky hlavně mezi ministry ODS. Nalezli v návrhu plno nesrovnalostí a také argumentovali prodražením všech procesů, nejistotou pro firmy a neúnosným prodloužením termínů. Přitom sám Ivan Bartoš ostatní přesvědčoval, že naopak reforma antimonopolního úřadu má přinést moderní a předvídatelnou kontrolu veřejných zakázek, zrychlení přezkumu, efektivnější plánování strategických investic a samozřejmě i značné úspory.
Přesto Legislativní rada návrh ministerstvu vrátila k přepracování.
Navíc byl Ivan Bartoš, byť údajně z jiných důvodů, z vlády vykopnut.
Není ani žádným tajemstvím, že by zcela jistě nový zákon neprošel ani ve sněmovně, o což by se postarala skrytá koalice ANO a ODS.
Jeden si pak musí klást otázku, co je přednější našim zákonodárcům? Blaho státu a jeho obyvatel nebo osobní ambice, protěžování určitých podnikatelských skupin či materiální zabezpečení politických stran?
Takže, milá neviditelná ruko trhu, zařaď se opět mezi víly, polednice a baby Jagy, abys mohla vejít do historie jako naprosto neškodná pohádka.
Forum 24+, leden 2025, Jan Pánik, Petr Mlsna. Muž, který má v rukou jaderný tendr
Deník N, 25. 10. 2024, Kateřina Frouzová, Otazník nad osudem reformy ÚOHS