Článek
„Teď jde o všechno!“ Tak zní onen slogan. Oponovat se mu dá notoricky známým rčením („Nevstoupíš dvakrát do téže řeky!“), což má logiku. Neměli bychom totiž ignorovat rozdílnost situace před čtyřmi lety a dnes. Tehdy koalice Spolu atakovala dosluhující vládu v čele s premiérem Andrejem Babišem; nyní sama obhajuje vládní posty. Použití totožného hlavního sloganu se přinejmenším z tohoto hlediska jeví jako podivné, i když splňuje základní emoční požadavek.

... a před čtyřmi lety.
Také politický boj před volbami má nějaká pravidla. Ta neurčují samovolně politici; vyvěrají z letitých zkušeností lidí, kteří se profesionálně zabývají volebními kampaněmi. Jak by mělo vypadat „ideální“ předvolební sdělení koalice Spolu před letošními volbami?
Kdyby šlo o běžnou volební kampaň bez vnějších dramatických událostí (ruské agrese vůči Ukrajině a příslušných konsekvencí), politici ze Spolu by si jistě vystačili s něčím jako „dáváme zemi do pořádku a jsme v půlce“ nebo podobným sdělením. Vzhledem k tomu, že veřejným prostorem rezonují otázky kolem míry pomoci válečným uprchlíkům, což doprovázejí i mnohé nepravdy, je nicméně současná situace mnohem složitější.
Volební stratégové Spolu (volebním manažerem této koalice je… Zbyněk Stanjura!) by si měli uvědomit, že jejich volební lákání se letos musí týkat nejen nerozhodnutých voličů, ale taky těch, kteří Spolu minule volili a teď už nechtějí; případně hodlají svůj hlas odevzdat hnutí STAN nebo Pirátům.
V politickém marketingu platí osvědčené a léty prověřené pravidlo, že nerozhodnuté voliče je třeba zlákat pozitivně formulovanými sliby, jež pronášejí konkrétní politici. S tím souvisí i druhá zásada, a sice, že volič chce slyšet cokoli pěkného o své budoucnosti; minulé zásluhy ho nechávají chladným.
Svět je stále složitější. Plaťte si z daní profíky.