Článek
Když chci být finanční poradce, musím absolvovat zkoušku z investic, úvěrů, pojištění a penzijního spoření.
Až dostanu od akreditované společnosti osvědčení o úspěšném složení zkoušky, ČNB mě zapíše do seznamu poradců. Následně každý rok musím absolvovat povinné vzdělávání v určitém rozsahu, abych získala certifikát, a ČNB mi prodloužila „licenci“ na další rok.
ČNB také provádí namátkové kontroly, zda klient dostává od poradce pravdivé informace. Společnost, pro kterou poradce pracuje, také provádí namátkové kontroly, zda poradce klientovi předává dokumenty, které jsou povinné.
To je všechno v pořádku. Jsou to jasně daná pravidla.
Jak je tedy možné, že se stále vyskytují osoby, které tyto licence nemají, a přesto klientům nabízejí finanční poradenství? Posílají mu nabídky emailem nebo mu neustále telefonují.
Domnívám se, že odpověď je jednoduchá.
Klienti nevědí o tom, že si poradce mohou snadno ověřit na stránce ČNB.
Je to velmi jednoduché.
Na stránce ČNB zadám – Regulace a dohled – Seznamy a evidence – Seznam regulovaných a registrovaných subjektů – Přímé vyhledávání.
Potom již stačí zadat jméno a příjmení osoby, která mi finanční službu nabízí, a zjistím, jaká má skutečná oprávnění, a jakou společnost zastupuje.
Stejným způsobem lze najít i společnost, a to tak, že zadám její IČO.