Článek
Když se řekne inženýr, doktor práv a nebo třeba doktor medicíny, spousta lidí, možná snad všichni, si představí neskutečně vzdělané lidi. A to oni i jsou. Na jakýkoliv titul se každý hodně nadřel. Ale pak jdeme po ulici a vidíme zedníka. Co si řeknete? Je vzdělaný nebo spíš ne, má dost peněz, atd… Zkrátka většina z nás by došla k tomu že bude chudý a nevzdělaný. A to někteří bohužel často i jsou, protože jsou to většinou 40-50ti letí lidé. Však taky proč by šel 15ti letý člověk studovat učňák, když mu doma říkali - uč se ať nedopadneš jako tady paní prodavačka…
Myslíte si, že je to správně, takto shazovat znalosti jiných lidí? Někdo řekne, že ano, ale kdo vám namarkuje zboží a doplní regály? Někdo se začne ohánět tím, že teď máme samoobslužné pokladny, ale když je nějaká porucha, tak jste za paní prodavačku velice rádi, že? A to samé u zedníků. Všeobecně je známo, že na tyto pozice nepotřebujeme často víc, než základní školu. Samozřejmě, architekt je krásné, dobře placené a studované zaměstnaní, ale vy sice ten dům navrhnete, to je taky vaše náplň. Ale kdo ho postaví?
Tento článek nemá být urážení či předhazování nějakého vzdělání někoho. Má být o tom, proč je důležité zachovat výuční obory, proč je důležité vážit si těchto lidí, pokud dělají svou práci pečlivě a svědomitě. A proč je důležitá i motivace státu, aby si žáci základních škol opět začali vybírat i z učebních oborů. Motivace státu by měla být formou lepší kvality těchto zaměření a modernizovat školy, hlavně ty technické a řemeslné.
Každý obor a každá práce je důležitá. I práce uklízeček je neskutečně důležitá. Tito lidé, o kterých byla řeč, ti „méně vzdělaní“, mají stejně důležité práce. A na to prosím nezapomínejme.