Hlavní obsah
Umění a zábava

Analýza: Který film Quentina Tarantina je vlastně nejlepší?

Foto: Wikimedia Commons/Bruce Krasting/Creative Commons Attribution 2.0

Co bylo dříve, slepice nebo vejce? Co je lepší, Gauneři, Pulp Fiction nebo Hanebný pancharti?

Článek

Zlatý devadesátky

Určitě nejsem sám, kdo si klade tuhle zásadní otázku filmového fanatika - který film „maniaka z videopůjčovny“, je vlastně ten nejhodnotnější skvost? Proto, abychom si na tohle mohli aspoň částečně odpovědět, nesmíme hledět jen na subjektivní pocit z jednotlivých snímků, ale také si vytyčit několik objektivních markerů. Předně je to doba, herci, režie, námět a scénář. Také je potřeba Quentinovo filmy rozsortovat a to na období filmových desátek a po začátku nového milénia.

Gauneři - Netřeba asi představovat první a svým způsobem naprosto jedinečný film. Parta profesionálních mafiánů a zlodějů kolem Harveyho Keitela a Tima Rotha, která se proslavila scénami s dýškem, výběrem jmen, nebo smrtícím tancem, na jehož konci je jedno uříznuté policejní ucho ukázala, že to Quentin Tarantino myslí s filmovou branží vážně. Doba námětu i scénáři sedla, období 70. - 90. let minulého století skutečně nebylo v USA z těch nejpřívětivějších, a proto drsňáci v černých oblecích do devadesátkové kinematografie parádně zapadli a otevřeli Tarantinovi cestu k jednomu z největších filmových klenotů všech dob.

Pulp Fiction - Co říct. Co napsat kromě jednoho slova - geniální. Od první minuty se prostě naprosto koncentrovaně bavíte, zíráte a nechápete, kde se všechny ty zcela kultovní hlášky vzaly. Jules a Vincent, Butch a Marsellus nebo naprosto neodolatelná Mia v podání Umy Thurman. Ta se koneckonců stala korunní princeznou Tarantinova hereckého pantheonu, o čemž svědčí její naprosto signifikantní role v sérii Kill Bill. I zde má ovšem naprosto nezastupitelnou roli. Kdo by si nepamatoval její tanec s Vincentem Vegou, nebo injekci adrenalinu trčící z jejího hrudního koše. Byl to opět námět a scénář, ale tentokrát Tarantino rozpracoval disciplínu, ve které v pozdějších dobách nenašel konkurenci - tou se stalo umění dialogu a rozhovorů jednotlivých postav. Právě tyto zdánlivě nelogické rozhovory na banální témata dotvořily kolorit filmu, který při svém uvedení zboural Hollywood. Důkazem budiž zlatá soška Oscara za scénář a dalších 6 nominací, včetně těch hereckých pro Johna Travoltu, Samuela L. Jacksona i Umu Thurman. Howgh.

Zcela záměrně vynechám Jackie Brown či Čtyři pokoje, byť jejich kvality nerozporuji. Mám ovšem pocit, že být mezi těmi nejlepšími jim něco chybí, stejně jako např. v případě Grindhouse: Auto zabiják.

Milénium a současnost

Kill Bill - Nevím, jestli je to typický Tarantinovský snímek, přesto má své nesmazatelné místo v jeho filmografii, stejně jako početnou fanouškovskou základnu. Tarantino oba díly postavil na své femne fatale, Umě Thurman a vsadil tak v podstatě na jedinou kartu. A udělal dobře. Thurman je krásná, milá, drsná, citlivá, křehká a zabijácká a nakonec i milující. Ne, že bych chtěl upírat zasluhy Davidovi Carradinovi nebo Michaelu Madsenovi, kteří byli taktéž výborní. Nicméně propojení asijské mytologie, samurajů, mafie, zloby, pomsty a rodiny Tarantino vložil přece jen více na bedra své oblíbenkyni, která to odtáhla více než se ctí. Jak říkají Francouzi - Chapeau, tedy klobouk dolů.

Hanebný pancharti - Chvíli to vypadalo, že Tarantino jakoby nevěděl co dále točit. Nakonec uplynulo pět let od premiéry Kill Billa a Tarantino uvádí svůj nový film z prostředí druhoválečného světového konfliktu. Zbraně, krev, cigarety, židé a nacisti a především herci Christoph Waltz a Brad Pitt. Oba na opačných stranách barikády, Waltz jako vyšetřovatel a lovec židů ve službách gestapa a SS, Pitt jakožto velící důstojník diverzní židovské skupiny na území nepřítele. Sem tam nějaký ten uřízlý skalp a nakonec rozšmelcování samotného Adolfa Hitlera, nakonec právem posunulo pancharty hodně blízko ke Gaunerům či k samotnému Pulp Fiction. Tarantino byl zpět a v zatraceně dobré formě.

Nespoutaný Django - Pouhé tři roky a Tarantino přišel se svým opusem z prostředí období před občanskou válkou v USA, kvůli otroctví. Ne nadarmo tak v hlavní roli úřaduje Jamie Foxx, kterému naprosto neodolatelně asistuje opět Christoph Waltz. Tarantino v Christophovi objevil hvězdu, protože nejenom za Pancharty, ale Oscara si odnáší právě i za svou roli dr. Schultze. Dvojici těchto herců perfektně doplňuje Leonardo DiCaprio jako otrokář Kelvin Candie.

Osm hrozných - S podobnou tématikou se Tarantino vrací ještě jednou a to konkrétně do zasněženého a zimou se trápícího Wyomingu. Dává dohromady osm naprosto zkažených charakterů, každý trochu jiným způsobem a staví je v tomto zimouřivém dramatu proti sobě. Kombinuje herecké talenty, když vrací do hlavní role Samuela L. Jacksona, kterému pomáhá Kurt Russell či Walton Goggins a proti nim staví zřejmě nejodpornější ženu filmového plátna, vražedkyni Daisy Domergueovou a její bandu. Vzniká z toho hned několik nezapomenutelných scén, přičemž jedna, které vévodí Samuel L. Jackson a Bruce Dern, přebíjí naprosto všechno a všechny. Nic naplat, pro mne je tento snímek černým koněm onoho pomyslného závodu o nejlepší snímek.

Tenkrát v Hollywoodu - Zatím poslední snímek z Tarantinova itineráře, nás vrací zpět do 20. století a to přímo do Hollywoodu na konci období „léta lásky“, v roce 1969. Doba filmu, spaghetti westernů, nekonečných seriálů a rozvoje televize, ale i období různých sekt. Mezi nejznámější patří sekta Charlese Mansona. Právě nechvalně známý masakr z rukou jeho přívrženců na Cielo Drive, se stává jedním z hlavních motivů filmu. Tarantino k této tragické události v dějinách filmu a USA přistupuje s citlivostí, i pevnou rukou zkušeného scénáristy a režiséra. Nechává tak dvě velké hvězdy současného Hollywoodu, Brada Pitta a Leonarda DiCapria, aby se s touto temnou událostí Hollywoodu dávného, vypořádali s jeho rukopisem - totálním masakrem, krví, ale především zadostiučiněním. Dává tak Američanům něco, co má především silný symbolický význam, který přesahuje hranice prostého filmu.

Final Countdown

A který je tedy ten nejlepší? Níže je můj žebříček, vy si svého favorita můžete zvolit v anketě nebo komentářích.

1. Pulp Fiction

2. Osm hrozných

3. Tenkrát v Hollywoodu

4. Gauneři

5. Hanebný pancharti

6. Nespoutaný Django

7. Kill Bill/Kill Bill 2

8. Jackie Brown/čtyři pokoje

9. Grindhouse: Auto zabiják

Anketa

Který film Quentina Tarantina je podle vás nejlepší a zároveň váš nejoblíbenější?
Gauneři
0 %
Pulf Fiction
66,7 %
Kill Bill/Kill Bill 2
0 %
Hanebný pancharti
0 %
Nespoutaný Django
0 %
Osm hrozných
33,3 %
Tenkrát v Hollywoodu
0 %
Některý z filmů Čtyři pokoje, Jackie Brown, Grindhouse: Auto zabiják
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Zdroje:

https://www.csfd.cz/tvurce/2120-quentin-tarantino/prehled/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Film Pulp Fiction: Historky z podsvětí

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz