Hlavní obsah
Názory a úvahy

Glosa na glosu: Už se zase pláče kvůli Velikonocům

Foto: depositphotos.com

Zaznamenal jsem nedělní naléhavý článek jednoho z editorů Seznamu - Konstantina Sulimenka. Urgentně nám spílá, že už zase jdeme sadisticky bít ženy a prý by v zahraničí jen kroutili hlavou.

Článek

Z komára opět velbloudem

Není to poprvé. V posledních několika letech jsem zaznamenal pokusy toto téma mediálně rozšířit a vždy v předvečer a v samotné Velikonoční pondělí tato mánie graduje nejvíce. Vždy v trochu jiném kabátu, přesto ústřední motiv zůstává stejný - snaha co nejvíce nafouknout téma „bití“ žen v tento prapůvodně židovský svátek. Výše uvedený editor Seznamu a spolupracovník Jindřicha Šídla ze Šťastného pondělí začíná svou hlubokou analýzu větami jakoKdybyste o tradici šlehání žen pomlázkami vyprávěli v zahraničí, dívali by se na vás přinejmenším trochu zvláštně“ či „A přiznávám, že z pohledu člověka, který prožil drtivou většinu života v Praze“ čím jeho argumentace dostává povážlivé trhliny. Především mi přijde trochu zvláštní, že to hodnotí z perspektivy člověka, který v České republice žije tuším od 7 let? - (může mě případně sám opravit, ale myslím, že tak to zaznělo ve Šťastném podcastu) tudíž někdo, kdo v této zemi nemá hluboké sociální ani kulturní vazby a samotné pochopení této tradice je pro něj tedy obtížné. Je to asi ten stejný případ, jako kdybych se já v 7 letech odstěhoval do USA a hodnotil, proč se na Den díkuvzdání servíruje ve většině domácností obrovitý krocan. Dále nechci podceňovat pražské oslavy Velikonoc, ale i z vlastní zkušenosti vím, že silnější pouto k tomuto svátku bývá na vesnicích. A je to vlastně i celkem logické. Zatřetí úplně nepovažuji validní argumentaci, co si o našich tradicích myslí v zahraničí - koneckonců tento článek nejpodivnějších tradic na světě hovoří za své.

Vajíčko, beránek a ti další

Furt se vlastně sám sebe řečnicky ptám, kam se ten prapůvodní základ vytratil. Vždyť to přece vždycky bylo o tom, že si kluci upletli nebo koupili pomlázky, vyrazili za děvčaty, která nabídla beránka, vajíčko nebo případně stuhu a posedělo se ve většině případů u kafe nebo čaje. Aspoň takhle si to pamatuji jako kluk i jako dospělý. V moravských a slezských krajích je to prý ještě okořeněno o tradiční oblečení, zpěv a vůbec celkové oslavy přivítání jara. A to, že se u toho popije? Pokud nelítají židle v hospodě oknem a pánové se nechovají jako dobytci, je to myslím v pořádku. Pomlázkou se omlazuje, zalaškuje se ženami, a především se udržuje ve své podstatě pěkná tradice. To, že se nám jí snaží zkazit pánové jako sadisti (byť si myslím, že takový exemplář nebude čekat celý rok na Velikonoce) a řvoucí woke aktivisté, by nás sice mělo znervózňovat, ale neměli bychom tuto tradici rušit či jakkoliv omezovat. Pánové by měli respektovat, pokud žena vyloženě nechce a ženy by zase neměly z pomlázkového poplácání či pošimrání (pevně věřím, že pokud se to dělá s citem tak to ani cítit není) dělat politický nástroj levicových hysterek a pseudomorálních mravokárců.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz