Článek
Na této stezce nás čeká mnoho zajímavostí. Projdeme se od kaskád přes Špičácké sedlo a sportovní areál Špičák až po Černé jezero. Okruh je dlouhý sedm kilometrů. Na šestnácti informačních tabulích se podíváme na historii těžby železné rudy, rozvoj turismu a historii lyžování. Projdeme se okouzlující šumavskou krajinou přes lesy a louky. Cestou navštívíme i technické památky, které jsou důležité pro Špičák a jeho okolí.
Úvodní zastávka je na parkovišti Kaskády, kde se seznamujeme s historií obce a celou trasou stezky.
Špičák je částí Železné Rudy. První zmínka o obci byla v roce 1569. Po druhé světové válce byl chvíli samostatnou obcí. Dnes tady žije kolem 200 stálých obyvatel.
Historie Špičáku velmi souvisí s těžbou železné rudy. Tato činnost výrazně ovlivnila nejen ekonomický život regionu a charakter krajiny. Po úpadku těžby bylo potřeba najít nové využití regionu. Stalo se jím lyžování.
První lyžaři se dostali na Šumavu už koncem 19. století. Byli jimi převážně lesáci a hajní, pro které byly lyže dopravním prostředkem v zimním období. Koncem 19. a začátkem 20. století se lyžování měnilo na rekreační sport. Na Šumavě v těch dobách vznikaly první lyžařské kluby a pořádaly se závody. V těch dobách se Špičák stal jedním z nejvýznamnějších lyžařských center v Československu.
Sportovní areál Špičák je dnes nabízí sjezdovky různých obtížností, moderní lanovky a další sportovní zařízení. Uspokojí jak náročné lyžaře, tak i začátečníky a rodiny s dětmi.
Horská služba prošla dlouhým vývojem. Zraněné a ztracené turisty nejprve obstarávali místní obyvatelé obeznámení s okolním terénem. Potřeba organizovanější záchranné služby vznikala s rostoucí návštěvností hor. Dnes mají zdejší záchranáři nejmodernější techniku jako záchranářské vrtulníky a speciální vozidla.
S rostoucí oblibou lyžování a horské turistiky vznikl na počátku 60. let 20. století projekt dvouúsekové sedačkové lanovky Špičák – Pancíř. Stavbu zahájili v roce 1964 a první turisté se na ní vyvezli o šest let později.
Dalším významným milníkem byla stavba špičáckého tunelu. Toto velkolepé dílo s vlivem na dopravní spojení mezi Čechami a Bavorskem vzniklo v druhé polovině 19. století. Zefektivnilo také přepravu uhlí, dřeva a dalších surovin. Ještě dnes uvidíme pozůstatky historické štětované cesty, která sloužila k dopravě kamene pro stavbu tunelu.
Weissova louka neboli Vojsovna sloužívala jako pastvina pro dobytek. Dnes je lyžařským areálem převážně pro děti a začínající lyžaře. Je z ní krásný výhled na Velký Javor.
Prokop a Rixi byli první známé hotely na Špičáku. Byly inspirací pro další zařízení.
Na Šumavě už před druhou světovou válkou existovala hraniční stráž. Po válce a vzniku železné opony bylo vybudované rozsáhlé pohraniční pásmo, strážní věže, zákopy a další opevňovací prvky. Cílem bylo zamezit útěku lidí na Západ a pašování.
Vodní elektrárna Černé jezero je v provozu od roku 1930. Vznikla tak první přečerpávací vodní elektrárna na našem území. Využívá přirozeného převýšení mezi Černým a Čertovým jezerem. V době přebytků elektrické energie se voda přečerpává z Čertova jezera do Černého a vytváří se potenciální energie k pozdějšímu využití. I přes svůj věk je tato technická památka s většinou původního zařízení stále v provozu.