Hlavní obsah
Umění a zábava

Očarován pastelkami: Umění, které pohladí duši

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wizard Michal

Marie Brožová mi vstoupila do života s prostou a jak jsem pozdějších časech zjistil, stále se opakující otázkou: „Myslíte si, že to, co dělám, je dobré?“ V jejím případě směřoval dotaz k tomu, zda má malování pastelkami vůbec nějakou budoucnost.

Článek

Bylo to v době, kdy se o koučinku ještě nic nevědělo, natož aby se mu tak říkalo. Její otázky nebyly jen o konkrétním stylu umění, ale vlastně jen o důvěře ve vlastní schopnosti a hledání ujištění, které všichni občas potřebujeme slyšet.

A tak jsem jí tehdy bez přikrášlování odpověděl, že její obrazy jsou úchvatné a fascinující. A že jsou darem ze světa její fantazie a kreativity. A že sice nevím, zdali všemu v nich na 100 % rozumím, ale že bych v nich chtěl zůstat žít.

Sledovat její tvorbu po dvacet let bylo pro mě neustálým zdrojem inspirace a radosti. A po pravdě, jedním z nejstálejších zdrojů v mém životě vůbec. Její pastelkové obrazy jsou tolik plné detailů, živých barev a pohádkových námětů, které oživují to její (naše) dětské okouzlení světem.

Viděl jsem, jak její umění kreslit rostlo a vyvíjelo se, a přitom si stále zachovalo tu čistotu a radost z tvorby jako v ten první den, kdy jsem její práci uviděl. Marie Brožová mi ukázala, že pastelky nejsou jen dětskou hračkou, ale mocným nástrojem umělce, který může do světa přinést krásu.

A každý, kdo přináší krásu, je taky poslem naděje. Poslem, který ve světě násilí, válek a bezcitnosti vytváří svými obrazy vstupy do říší, odkud můžeme tuto naději načerpat. Proto stojíme před jejími hlavně velkoformátovými obrazy tak dlouho bez dechu a jen tiše sledujeme, co nového nám zase odhalí.

Od roku 2004 kreslí ve svém projektu Obhajoba pastelky velké formáty svých obrazů na veřejnosti. Celkem jich nakreslila více než 200 kusů. A tak, když se někdy někdo zmíní o vytrvalosti nebo trpělivosti, vzpomenu si automaticky na ní.

To, co dokázala svou prací pro pastelky ona, to neudělal nikdo jiný ve světě. I proto se jí říká právem „Královna pastelka“. Mimochodem v roce 2020 se Marie Brožová podílela na vydání publikace Kreslení pastelkami (Albatros Media), toho času jediné učebnice, která se dopodrobna zabývá možnostmi pastelkové techniky.

Foto: Wizard Michal by Galerie Pastelka

Velkoformátové obrazy Marie Brožové kreslené pastelkami

Kreslení pastelkami, zejména u velkoformátových obrazů, vyžaduje mimořádnou zručnost, trpělivost a fyzickou výdrž. Tato technika se může zdát na první pohled jednodušší než malování štětcem, ale ve skutečnosti je kreslení pastelkami velmi náročné.

Kreslení pastelkami je technika náročná jak po fyzické, tak po psychické stránce. Na rozdíl od jiných výtvarných technik, kde může být barva nanášena rychleji a ve větších plochách, pastelky vyžadují pečlivou práci.

Umělec musí vrstvit své barvy postupně, přičemž každá vrstva vyžaduje přesný tlak a jemnost, aby bylo dosaženo správného tónu a hloubky. Každý detail musí být pečlivě propracován, což může být obzvláště vyčerpávající při práci na velkých plochách.

Fyzickou náročnost této techniky spočívá v opakovaných pohybech prstů ruky a zápěstí, což může vést k jejich únavě a bolestem. Časová náročnost je dalším faktorem tvorby – vytvoření jednoho velkoformátového obrazu může trvat desítky až stovky hodin.

Pastelky mají tendenci se rychle opotřebovávat a každá značka či série může mít mírně odlišné vlastnosti. Navíc, protože pastelky nejsou nevratné médium jako olejové barvy, každá chyba může znamenat výrazné úsilí při její opravě.

Ale, a to je hlavní, co potřebujete pro to být královnou pastelkou, je schopnost milovat život a svět kolem sebe. Marie Brožová byla pro mě stejně milující člověk jako liška pro Malého prince.

Její umění mě učilo otevřenosti se kouzlu každodenních okamžiků. Každým pohledem na její obrazy mě znovu a znovu vtahovala do světa fantazie, kde jsem se mohl stát malým princem a objevovat krásy, které pastelky dokážou ztvárnit.

Srdečně vás zvu na největší výstavu obrazů Marie Brožové s názvem „20 let Obhajoby pastelky“, která se koná od 1. do 30. června 2024 v Karolinu (Ovocný trh, Praha 1).

Přijďte a nechte se očarovat díly, která dokazují, že pastelky nejsou jen hračka pro děti, ale skutečný umělecký nástroj. Aspoň mě, si ty její kresby doslova ochočily.

---------------------------------

Antoine de Saint-Exupéry, Malý princ

„Prosím, ochoč si mě!“ řekla liška.

„Rád bych,“ odvětil malý princ, „ale nemám moc času. Musím objevit přátele a poznat spoustu věcí.“

„Známe jen ty věci, které si ochočíme,“ řekla liška. „Lidé nemají čas, aby něco poznávali. Kupují u obchodníků hotové věci. Ale přátelé nejsou na prodej, takže nemají přátele. Chceš-li přítele, ochoč si mě!“

„Co mám dělat?“ zeptal se malý princ.

„Musíš být hodně trpělivý,“ odpověděla liška. „Nejprve si sedni kousek ode mne, na zem, do trávy. Já se budu na tebe po očku dívat, ale ty nebudeš nic říkat. Řeč je pramenem nedorozumění. Každý den si budeš moci sednout o kousek blíž…“

---------------------------------

Všechny informace najdete na:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz