Článek
Walt Disney je největší mezinárodní konglomerát v oblasti masmédií a zábavního průmyslu. V posledních 15 letech získal práva na některé z nejlepších mediálních franšíz. Problémy se však nevyhýbají ani této „továrně na sny“. Od začátku roku 2024 přišla společnost o práva na ikonickou kreslenou postavu Mickey Mouse, která dostala společnost na výslunní a od té doby se nové výtvory, licence a akvizice velkých společností nabalovaly jako sněhová koule.
Mickey Mouse, který je dílem Walta Disneyho, zakladatele společnosti se poprvé objevil 18. listopadu 1928 ve animovaném filmu s názvem „Steamboat Willie“. Tato postava v průběhu 90 let své existence výrazně měnila vzhled i osobnost, odrážející kulturní hodnoty a trendy v animaci. Společnosti Disney se podařilo prosadit změny v autorských zákonech v roce 1976 a poté i 1998, které prodloužily ochranu autorských práv nejprve na 50 a poté na 70 let od smrti autora. V lednu 2024 však autorská práva vypršela a Mickey Mouse a spolu s ním i Minnie se tak oficiálně staly veřejným majetkem ve Spojených státech. Jejich původní podoba je nyní volně dostupná pro použití bez obav o porušení autorských práv Je však třeba podotknout, že se jedná pouze o nejstarší verzi, modernější podoby zůstávají i nadále vlastnictvím společnosti Disney. Hodnota postavy Mickey Mouse se odhaduje na 7,6 miliardy USD, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších fiktivních postav na světě, přičemž zahrnuje filmy, zábavní parky, reklamní předměty a různé licenční dohody.
Jaký bude dopad pro Disney?
Tržní hodnota Walt Disney je k dnešnímu dni kolem 166 miliard USD. Ztráta práv na jedinou iteraci jejich ikonické postavičky tedy nebude mít téměř žádný vliv na celkovou hodnotu společnosti a její tržby. V březnu 2019 společnost koupila filmové studio 21st Century Fox za 71,3 miliardy USD, což je dosud jejich největší akvizice. Disney vlastní také 80 procent sportovní sítě ESPN a různé jiné televizní sítě, včetně ABC, A&E, The History Channel a Lifetime . Společnost získala také studio Pixar (2006) Marvel Entertainment (2009) a Lucasfilm (2012), což mu poskytlo kontrolu nad obrovským množstvím filmových a televizních vlastnictví, včetně Avengers, Star Wars, X- Men , The Simpsons a dalších. Součástí úspěšného kolosu je také hudební vydavatelství Hollywood Records a společnost Steamboat Ventures, která investuje do různých společností v oblasti technologií, médií a spotřebitelských odvětví.
Výdělky za uplynulé období
Celkový příjem Disney za fiskální rok 2023 vzrostl o 7 procent oproti předchozímu období. Klíčový byl růst počtu předplatitelů Disney+ ve 4. kvartálu o téměř 7 milionů. Ve stejném období zaznamenala společnost růst zisku z provozu v oblasti zážitků o více než 30 procent ve srovnání s předchozím kvartálem. Disney navíc plánuje agresivní řízení nákladů s cílem dosáhnout ročních úspor ve výši 7,5 miliardy USD. Generální ředitel společnosti, Robert Iger , vyjádřil pozitivní pohled na výsledky a zdůraznil pokrok v obnovování podniku, který má za sebou tři náročné pandemické roky, kdy nedosahoval uspokojivých výsledků. Současné úspory a silná finanční pozice by měly umožnit dosáhnout investičních a akcionářských cílů v nadcházejícím období. [1]
V ojny ve streamování
Přestože počet předplatitelů Disney+ zaznamenává stále dobrý růst, konkurence v oblasti streamování je tvrdá. Podle zprávy od Insider Intelligence se očekává, že letos Netflix překoná Disney+ v souboji o reklamní dolary ve Spojených státech. Předpokládá se, že příjem z reklamy streamovacího giganta vzroste o 50,3 procenta na přibližně 1 miliardu USD, zatímco Disney+ by měl dosáhnout nárůstu 16,1 procenta na přibližně 912 milionů USD v roce 2024. Predikce zdůrazňuje úspěch Netflixu v oblasti boje proti sdílení hesel a zvyšování cen, které přilákaly téměř 9 milionů nových předplatitelů. Přesto by mohl Disney zmenšit tento rozdíl díky rostoucí implementaci reklamního modelu a spojení Disney+ a Hulu do jedné aplikace. Zpráva také naznačuje, že zhruba 5 procent předplatitelů Netflixu v USA je vystaveno reklamám, zatímco u Disney Plus je to 17 procent, s očekávaným nárůstem na přibližně jednu pětinu pro Disney a mírné zvýšení na 7,5 procent pro Netflix v následujícím roce. [2]
Pandemie donutila Disney upravit obchodní strategii
Pandemie Covid-19 měla za následek výrazný nárůst sledovanosti na streamovacích platformách, protože lidé byli nuceni strávit mnoho času ve svých domácnostech. Služba Disney+ získala více než 60,5 milionu předplatitelů za pouhých 10 měsíců od jejího spuštění. V době pandemie akcie Disney dosahovaly svých maxim. Společnost upravila svou obchodní strategii tak, že vsadila více na streamování, protože kina byla zavřená, a podle toho přizpůsobila svou produkci obsahu. Zdá se, že tato strategie se jí vyplatila, vzhledem k tomu, že uvedení filmů do kin je z distribučního i marketingového hlediska mnohem nákladnější, než jejich zařazení na streamovací platformu.
Propouštění v zájmu redukce provozních nákladů
Naopak pandemie vážně postihla jiná odvětví podnikání. Podle reportu „The Impact of COVID-19 na Disneyland “ od Haochen Zhang měla firma Walt Disney k 3. říjnu 2020 přibližně 203 tisíc zaměstnanců. Z toho asi 155 tisíc pracovalo v segmentu parků, zábavy a produktů. Výpadky kvůli pandemii měly negativní vliv na tržby segmnetu i celé společnosti. Na jaře 2023 nastaly v konglomerátu postupně 3 vlny velkých propouštění, které byly součástí snahy Disney dosáhnout zhruba 5,5 miliardy USD úspor. Celkem bylo propuštěno asi 7 tisíc zaměstnanců, což představuje 3,2 procenta z celkového počtu 220 tisíc zaměstnanců k 1. říjnu 2022. Přesto si Walt Disney stále udržuje silnou pozici na trhu a vypadá to tak, že s ohledem na současně dobře nastartované finanční ukazatele, by se mohla křivka vývoje hodnoty společnosti na burze již zanedlouho vrátit do zelených čísel.[3] Momentálně totiž vývoj akcií na burze dlouhodobě zaznamenává červená čísla a nachází se hluboko pod svými maximy z roku 2021.*
Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.
[1,2,3] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a aktuálních očekávání, která mohou být nepřesná, nebo z aktuálního ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které lze obtížně předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo implikovaných v jakýchkoli výhledových prohlášeních.