Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Škoda Beta: Elektromobil z Ejpovic u Rokycan

Foto: Autor: Oostblokblik – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68059145

Elektromobil Škoda Beta

Ejpovice jsou známy jako místo pro vodní radovánky, místo, kde se těžila chudá železná ruda, a naopak místo bohaté na zkameněliny. Málokdo si vzpomene, že se tu vyráběl i jeden z prvních českých elektromobilů.

Článek

Když se řekne elektromobil značky Škoda, většina lidí si vybaví dnešní Enyaq, případně malé Citigo iV. Znalci si pak možná vzpomenou na dřívější individuální přestavby Fabií či Octavií. První elektromobil s okřídleným šípem ve znaku ale pochází už ze začátku 90. let. Šlo o elektrický Favorit, který si objednali Švýcaři. Tento projekt se však sériové výroby nedočkal a v roce 1992 de facto skončil.

Vracíme na Rokycansko o dva roky později. Škoda Elcar Ejpovice už v roce 1994 navázala na výrobu elektromobilu na základech klasického Favoritu – Škody Eltra. V tomto roce Volkswagen ukončil spolupráci se škodovkou plzeňskou. Sám totiž vyvíjel elektromobil na bázi Golfu.

V Ejpovicích tak vyvinuli zcela nový vůz. Minimálně zvenku tak tedy vypadá. Technicky to až zas taková novinka nebyla. Dvoumístný užitkový automobil dostal díly ze Škody 120L (přední světlomety a blikače), jiné ze Škody Favorit (podvozek, prosklení, zrcátka, kliky a interiér) a Škody Pick-up (zadní světla).

A ani zbytek Bety nebyl zrovna výkřik moderních technologií. Měla rám z ocelových trubek s bezpečnostním obloukem nad předními sedadly. Karoserie byla převážně sklolaminátová a na délku měřila necelé čtyři metry.

O pohon tehdy jediného českého sériové vyráběného elektromobilu se staral třífázový asynchronní elektromotor o maximálním výkonu 40 kW. Ten pocházel z dílen plzeňské Škody. Převod byl trvalý a pákou bylo možné ovládat směr, kterým se Beta měla pohybovat. Baterie byly použity niklo-kadmiové (NiCd), šestivoltové. Celkem 30 kusů mělo kapacitu 100 Ah. V této specifikaci udával výrobce maximální rychlost 100 km/h a dojezd až 120 km. Nabízeny však byly i varianty s nižší kapacitou baterií a s menším dojezdem.

Po sloučení ejpovické Škody s příborskou Tatrou se Beta začala prodávat pod značkou Tatra. V roce 1995 (některé zdroje uvádí rok 1996) se do Bety začal montovat benzinový motor 1,3 z dílny Škoda auto, později pak obdobně objemná jednotka od korejského Hyundaie.

Elektrická Beta se přestala vyrábět v roce 1997, kdy byla naopak navázána spolupráce s automobilkou Hyundai, která do Bety začala dodávat motor, interiér a brzdy z modelu Accent. Definitivně byla výroba Bety ukončena v roce 1999.

Pokud se divíte, že na elektrickou dodávku z Ejpovic nenarážíte častěji, odpověď tkví v objemu výroby. Mezi lety 1994 a 1997 bylo vyrobeno zřejmě jen necelých 100 kusů elektrické Škody/Tatry Beta. Většina z nich byla prodána do zahraničí. Řada exemplářů byla využita vysokými školami a díky tomu se (snad) dodnes nachází v provozuschopném stavu. Byla by škoda, kdyby tomu bylo jinak.

zdroje: 

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz