Článek
Ačkoliv chápu zmatení, které slovo „průvodce“ v lidech vyvolává, jsem přesvědčena, že jde pouze o neznalost Montessori konceptu. Dává totiž naprostý smysl.
Kdo je to učitel? Kantor? Profesor? Člověk, co učí a naučí?
V Montessori slovo jako „učitel“ není používáno, protože pro něj vlastně není využití.
Nechápejte mě špatně, děti u sebe samozřejmě mají dospělou osobu, která dohlíží na to, aby jejich čas strávený ve školce či škole byl produktivní. O tom a o mýtu, že Montessori je „cochcárna“ ale jindy.
Kdo naučí dítě chodit? Berete mu nožičku za nožičkou, posouváte je, dokud se to nenaučí, takže jste ho vlastně chodit naučili vy?
A kdo ho naučil mluvit? Vkládali jste mu do úst slovo po slově, dokud ho neumělo použít ve správném kontextu a nyní hovoří ve větách, protože jste ho to naučili?
V obou případech to bylo právě dítě, které se vše naučilo. Dítě bylo učitelem a vy jeho předmětem.
Děti nás neustále pozorují, opakují, co vidí u nás. Chtějí být jako my. Učí se mluvit, protože mluvíme. Učí se chodit, protože chodíme a zvládáme tolik věcí, co ono ještě ne, ale chce je dělat taky.
Představte si dítě jako houbu, která vše nasává - to dobré, nu, a i to špatné. Pokud doma neustále slyší slovo „hovno“, co bude jedno z prvních dvouslabičných slov, které zvládne zopakovat? Správně.
Na střední škole jsem měla svou oblíbenou učitelku, která shodou okolností učila angličtinu. Za půl roku jsem měla ze čtyřek jedničky a anglicky jsem se naučila perfektně.
Jak je ale možné, že někdo stále propadal? Učil nás stejný člověk, stejné věci, ve stejnou dobu, ale někdo byl schopný si informace osvojit a jiný ne. Byla to chyba učitelky? Vždyť učila.
Šlo o to, že styl, jakým učila mi náramně vyhovoval, a tak jsem byla schopná vše pochopit rychleji. Jiné děti potřebovaly jiný přístup.
Daná učitelka udělala, co mohla, předala látku, ale naučit se ji mohly jen ony samy.
Úplně si vybavuji, že mi její pomalé tempo proložené zajímavostmi a to, že nikdy neřekla nic česky úplně učarovala a já, jak kdybych začala anglický jazyk automaticky nasávat.
Dospělý v Montessori konceptu je průvodcem právě proto, že si uvědomuje tuto nasávací schopnost dětí. Dítěti jednoduše představuje svět, ukazuje cestu, ale nikdy z ní neodstraňuje překážky, nikdy nevysvětluje, pokud o to není požádán.
Ukáže cestu a řekne: „Jdi, teď je to na tobě. Pamatuj si ale, že pokud chceš radu, či pomocnou ruku, jsem hned vedle tebe.“
A dělá průvodce.