Článek
Jenomže to má i opačný efekt. Tisíce fotografií turisticky zajímavých míst, historických staveb, pláží, vodopádů nebo třeba jezera láká k návštěvě další a další turisty.
V zahraničí, především v přímořských státech na jihu Evropy proto místní zahájili před lety boj proti stále rostoucímu turistickému ruchu a domnělému uměle budovanému zájmu o dané lokality. Někde samosprávy zareagovaly rychle a jinde jsou jim zisky nadřazeny nad spokojeností vlastních voličů. Výsledkem druhé varianty jsou občanské nepokoje a protesty v ulicích. Protestující si stěžují na zhoršenou kvalitu života a v mávají transparenty s hesly jako „Nedá se tu v klidu žít!“ „Turismus zabíjí město!“ a podobně. Jiné transparenty vyzývají turisty k odchodu domů.
Ve Španělsku opět v tyto dny vyšly davy protestujících do ulic. Turistický ruch jim komplikuje, kvůli svému vlivu na ceny potravin, služeb i nájmů, běžný život. Nájmy v některých turisticky zajímavých místech vzrostly díky krátkodobým pronájmům turistům i o polovinu a mnozí místní se tak musí stěhovat do méně zajímavých čtvrtí nebo na venkov a za prací dojíždět. Nelze se jejich počínání tedy divit.
Boj proti turistům zahájilo i Řecko. Na ostrovech chybí voda, pláže se díky hotelům a restauracím staly pro místní nedosažitelné, pokud tedy nechtějí platit za předražené lehátko. Developeři skupují i zemědělské pozemky a mizí tak i poklidná atmosféra řeckého venkova, za kterou turisté také jezdí. Mizí vinice a s nimi i místní producenti kvalitního vína. Venkov se začíná bouřit a samospráva začíná lidem naslouchat. Turistický ruch sice přináší finance, ale ty se využívají jinak, než by místní potřebovali. Pro Řecko znamená turistický ruch roční příjem zhruba 21 miliard euro.
Proti turistům milujícím klid, ticho a přírodu lidé nic nemají. Bohužel se v posledních letech stává, že nízké cestovní náklady umožňují cestovat i těm méně přizpůsobivým, kteří si myslí, že útratou pár desítek eur získávají povolení dělat hluk a nepořádek, parkovat kde se jim zachce nebo vstupovat i na soukromé pozemky, případně porušovat jiná obecná pravidla slušného chování.
Jednoduché to nemají už ani cestovatelé se stanem nebo karavanem. Na plážích a často už ani v jejich blízkosti se nedá přespat, natož kempovat. Podmínky se zpřísňují a hrozí vysoké pokuty. Často ale chybí řešení v dostatečné infrastruktuře.
Zdražit! To je cesta, která láká vytížené i nevytížené destinace. Turisty to odradí a zisky zůstanou. A daří se to. Údaje Evropské komise pro cestování (ETC) ukazují, že podíl amerických cestovatelů, kteří plánují dovolenou v Evropě, klesl ze 45 procent v roce 2024 na 37 procent v roce 2025. To je nejnižší úroveň od roku 2021, uvádí zpráva, kterou zveřejnila komise. Turistům vadí přemrštěné náklady a nechtějí podobné chování samospráv tolerovat.
Přes to všechno se předpokládá, že turistický ruch bude ještě sílit. Bude se ale měnit cíl. Turisté začínají díky masmédiím objevovat turisticky méně preferovaná místa, která jsou ale již připravena udržet turistický ruch na dobré udržitelné úrovni, bez větších negativních dopadů. Z měst se davy začínají přesouvat na venkov, do hor, do údolí řek, za zvířaty a klidem. Tento druh turistického ruchu zdá se být dobrým řešením pro domácí i turisty. Díky absenci supermarketů a globálních sítí se zvýší tržby lokálních výrobců a prodejců. Takový turistický ruch prospěje všem a místní samosprávy zastoupené domácími a volené na základě dobrých osobních vztahů vědí, že cesta overturismu je cesta do pekel a ztráta jedinečné kulturní i přírodní identity oblasti.
Poslední dobou roste zájem o venkovskou oblast anglického Walesu, který je od roku 2020 průkopníkem v oblasti udržitelného cestovního ruchu. Zájem se zvýšil i o oblast Grónska, které je téměř neobydlené, ale posílilo možnosti jeho objevování výstavbou nových letišť. Dále zájem roste o italské Dolomity, zejména o lokalitu Cortina d’Ampezzo, kde budou v roce 2026 spolupořádat zimní olympijské hry. Láká také francouzský venkov a v neposlední řadě neobjevené venkovské perly v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku.
Známá letoviska ztrácí díky vysokým cenám a vysokým počtům turistů na jednom místě na atraktivitě. Novým trendem je hledání klidu a možností relaxace. Snad se tedy svět, alespoň ten turistický vrátí do normálu a turistický ruch získá punc udržitelnosti. Negativní dopady nepřiměřené podpory cestovního ruchu bez patřičné osvěty už nám jsou známy a je jen na nás, abychom se poučili.
Trendem roku 2025 a let dalších tedy bude neobjevený venkov.