Článek
V současné době je klub na prvním místě, které zajišťuje přímý postup. Na tuto pozici má čtyřbodový náskok, a to díky poslednímu soutěžnímu zápasu, ve kterém porazil Duklu Praha, která je v tabulce druhá. Klub teď navíc koupila americká společnost Blue Crow Sports Group, která sídlí v Houstonu a zastupuje několik investorů. Vyškov by se tak konečně mohl dočkat historického postupu, ale také mnohem většího fotbalového posunu. Co by to však lize přineslo?
Postup do nejvyšší ligy si jednoznačně nejvíce zaslouží klub, který si ho vybojuje svými výkony v nižší lize. S tím by jistě souhlasila většina fotbalové veřejnosti. Druhou věcí je však skutečný přínos klubu pro soutěž. Historie ukazuje, že postup některých klubů do vyšší ligy nemusí vždy znamenat zisk pro samotnou ligu. A neplatí to jen pro český fotbal.
Průměrná domácí návštěvnost Vyškova by na nejvyšší soutěž nestačila
Je jasné, že klub s nejvyšší návštěvností licenci pro nejvyšší soutěž nezíská. Jak již bylo řečeno, záleží na jeho výkonnosti. Pokud se však na případný postup, kterého by Vyškov mohl dosáhnout, podíváme z širšího pohledu, existuje možnost, že by liga z hlediska atraktivity ztratila. Vyškov se v současné době může pochlubit průměrnou domácí návštěvností 1271 diváků na zápas. Toto číslo je čtvrté nejvyšší v druhé lize. V porovnání s vyšší soutěží je však toto číslo extrémně podprůměrné. Nejvyšší průměr má Karviná. Ta má však návštěvnost 2729 fanoušků. To je více než dvojnásobek toho, čeho v současnosti dosahuje Vyškov.
Samozřejmě se v tuto chvíli bavíme o dvou různých ligách. Nyní lze jen spekulovat, jakou návštěvností by se Vyškov mohl pochlubit, kdyby hrál o ligu výš. Je přirozené, že by se zvýšila. Jednak se bavíme o vyšší lize, což je samo o sobě lákadlo. Dále v ní působí mnohem atraktivnější kluby, což se na návštěvnosti také projeví.
Co se týče potenciální návštěvnosti, ve prospěch Vyškova nehraje fakt, že je to relativně malé město. Jejich počet obyvatel se pohybuje kolem 21 tisíc. Takže i v případě potenciálních návštěvníků lze vzhledem k velikosti trhu těžko hovořit o vysoké návštěvnosti. I Karviná, která má v současnosti nejhorší domácí návštěvnost, má více než dvojnásobek obyvatel. I z tohoto důvodu je otázkou, jakou návštěvnost by Vyškov mohl mít a zda by výrazně nesnížil průměr celé soutěže. Ostatně podle počtu fanoušků se stále nehodnotí oprávněnost účasti v nejvyšší lize. Stále ji získává klub, který podává nejlepší výkony v nižší lize. Tím klubem je alespoň prozatím Vyškov.
Róbert Hložka