Hlavní obsah
Sport

„Zbrojovku chci dostat do první šestky,“ říká Pavel Svoreň

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jindřich Jager/Žongl

Pavel Svoreň je ředitelem a společníkem úspěšné firmy Portiva, která přebírá pod svoje křídla tápající Zbrojovku Brno. Tradiční fotbalová značka totiž posledních několik let jenom vrávorala.

Článek

Impulsem k lepším zítřkům je právě probíhající postupný prodej klubu. Mnozí fanoušci v této katarzi vidí světlo na konci tunelu. Hlavní tvář nového začátku a budoucí hybná páka Zbrojovky v obsáhlém rozhovoru nastínila svoji vizi.

Poslední indicie naznačují, že po novém roce bude většinovým vlastníkem skupina Portiva. Budete tedy poté mužem číslo jedna ve Zbrojovce?

Z větší části to tak bude. V rámci dohody, která se naplňuje, bychom měli do konce listopadu převzít minoritu a nejpozději z kraje roku nabýt majoritní podíl. Deadline na nabytí majority je 28. února. Co se týče muže číslo jedna, to je otázka, z jakého úhlu pohledu se na to díváme. Měl bych se stát předsedou představenstva, takže de jure asi ano. Co se týče muže číslo jedna pro denní řízení klubu, tedy výkonného ředitele, tak na to aspiraci úplně nemám.

Jaký má vlastně Pavel Svoreň vztah k fotbalu a potažmo Brnu?

K fotbalu mám blízký vztah. Pocházím z fotbalové rodiny. Táta fotbal hrával a já v zásadě také. Pocházím z Karviné, i když už 16 let žiji v Brně. Shodou náhod byl můj první zápas v životě Kovona Karviná proti tehdejšímu Boby Brno, který také mám ve velmi živé paměti jako malé dítě. S Petrem Běháčkem, členem dozorčí rady, jsme spoluorganizovali mládežnický turnaj Generali CEE Cup. Což je jeden z nejprestižnějších mládežnických turnajů v Evropě. Seznámili jsme se tak díky němu s celou řadou lidí, ať už na úrovni FAČRu, sportovních ředitelů nebo trenérů.

Obecně bych řekl, že díky tomu chápu fotbalový ekosystém, i na jakých principech funguje český fotbal. Ale určitě se nepovažuji za fotbalového odborníka. Co se týče Brna, tak jsem tady studoval. Brno je místo mému srdci nejbližší, a to také firmě i rodině. Všichni jsme zde zakořenili. Přestože pocházím z Karviné a poslední dobou jsem více na cestách v zahraničí než doma, tak je Brno domovem číslo jedna.

Kde se přesně zrodila myšlenka investičního vstupu do Zbrojovky Brno?

Upřímně jsem o vstupu od počátku přesvědčený nebyl, i když jsem na Zbrojovku od studentských let chodil. Trakce akvizice začínala nabírat na obrátkách zhruba dvě kola před koncem posledního ročníku. První výrazné diskuse na toto téma začaly před posledním zápasem se Zlínem, kdy jsem se sešel se zástupci Regionální hospodářské komory. Ta právě vytvářela spojnici mezi námi a Václavem Bartoňkem. Po zmíněném sestupovém zápase tak došlo k prvnímu přímému kontaktu. Protože jsme si uvědomovali vážnost situace, tak byla základní konstrukce upečena velmi rychle.

Je třeba poznamenat, že tento nákup je velmi specifický a podle toho k němu přistupujeme úplně jinak než ke standardní obchodní záležitosti. V opačném případě bychom akvizici nebyli schopni dokončit. Po cestě narážíme na celou řadu problémů a slepých uliček, ale postupně míříme do cíle.

S jakou vizí do klubu vstupujete?

Jednoznačná vize ve střednědobém horizontu je první šestka (skupina o titul). A když ne první šestka tak určitě první polovina prvoligové tabulky. S tím že Zbrojovka bude stabilizovaný klub, který nebude řešit sestupové starosti. Pokud se nám to podaří, tak se potom můžeme ještě posunout o úroveň výš. Čeká nás ale spousta práce, a to i na úrovni B-týmu a mládeže. Stejně důležitým cílem je, aby byl klub stabilizovaný, interně funkční a neměl žádné dluhy. Nemůžeme dosahovat dlouhodobě konzistentních výsledků na hřišti, pokud nebudeme funkční organizace na všech úrovních.

Zní to možná obecně, protože fanoušky zajímá především výkon A týmu. Mě a mé kolegy bude zajímat i celá řada jiných aspektů. Když funguje klub, můžete opakovaně selhat sportovně, ale ne donekonečna. Statistika je neúprosná. Aktuálním cílem je postup do první ligy. Už teď ale připravujeme další kroky v nadcházejícím přestupovém období, abychom byli schopní jarní část sezóny odehrát podstatně lépe než tu podzimní část.

Už jste se třeba podílel na nějakém přestupu?

Řekl bych to takhle: nechci blíže specifikovat o koho šlo, ale v závěru letního přestupového období jsem měl výrazně větší četnost telefonátů se sportovním ředitelem. Především poslední dva dny jsem byl se Zdeňkem Psotkou ve velmi intenzivním kontaktu (Poznámka redakce: Zbrojovka v posledním přestupový den přivedla útočníka Denise Alijagiče a Jana Hellebranda).

Navštěvujete pravidelně zápasy A-týmu?

Kromě zápasu s Vyškovem jsem navštívil všechny domácí zápasy.

I venkovní…?

Venkovní jsem navštívil dvě, ale upřímně úplně nemám tu ambici ven jezdit. Chci se také věnovat malému synovi a mít trochu volného času pro regeneraci. Pokud bych byl ředitelem Zbrojovky, byla by situace jiná, ale v současné pozici mi to nepřísluší. Kladu důraz na domácí utkání, jelikož jsme se stali i sponzorskými partnery klubu. Máme na stadionu skybox, kde se starám o řadu hostů. Navštěvují nás lidé z magistrátu, fotbalových struktur, ale i budoucí obchodní partneři, na kterých pracujeme.

Co říkáte na aktuální tabulkové postavení Zbrojovky a jak jste spokojený s předvedenou hrou týmu?

Jak s postavením v tabulce, tak i s předvedenou hrou nejsme vůbec spokojení. Naše očekávání byla jednoznačně vyšší. Byli jsme přesvědčení o tom, že nově postavený kádr by měl svou kvalitou druhé lize dominovat. Ukázalo se, že někteří hráči nemají už motivaci nebo kvalitu, aby se přizpůsobili tempu a tvrdosti druhé ligy. Neodpovídají našim představám o tom, co to je hrát za náš klub. Zbrojovka je jedna z nejúspěšnějších značek v České republice a tomu musí odpovídat i přístup hráčů. Neděje se tomu tak, a bude to mít svoje důsledky v následujícím přestupovém období.

Cíl postoupit z prvního místa se změnil na barážové umístění. Víme, jak je baráž ošidná. Není to první překážka ve vaší vizi?

Skupina Portiva vlastní přes sedmdesát firem, několik dalších vlastním já osobně. Nezažívám den, kdy by se neobjevila překážka či nemusel řešit více či méně zásadní problém. Tudíž ano, problém to je, ale říkám tomu spíše problém provozní. Obdobných budeme specificky ve fotbale řešit neustále mnoho. Navíc si nemyslím, že je první místo ztraceno. Nyní je 3. listopadu, Vyškov v minulém kole prohrál.

Druhá liga je stavěna takovým způsobem, že každý může ztratit s každým. Jsem pořád přesvědčený o tom, že za určité konstelace, která není úplně nerealistická, je to první místo stále ve hře. Baráž je za mě trošku loterie. Jsem ale přesvědčený, že pokud se nám v zimě podaří kádr vhodně doplnit o hráče s ligovou kvalitou, tak se můžeme v baráži všem soupeřům postavit se vztyčenou hlavou.

Můžeme v zimní přestávce očekávat četnou kádrovou obměnu?

Určitě neodejde a nepřijde 10 hráčů. Tady má volnou ruku sportovní úsek v čele se Zdeňkem Psotkou, který si definoval, jaké posty chce posílit. Také jsme si definovali posty, kde máme přetlak, nedostatečnou kvalitu nebo nejsme spokojeni s přístupem. Přicházející hráči by měli mít prvoligovou kvalitu lepší úrovně. Nečekáme na začátek přestupního období po skončení podzimní části, ale na posilách už pracujeme od konce letního přestupového období.

Narážíme i na celou řadu limitů. Hrajeme ve druhé lize, což není pro některé zrovna atraktivní destinace, navíc jsme v procesu tranzice a klub nebudí úplně důvěru. Aktuální tabulkové postavení nám taky nehraje do karet. To, na co hráče přivádíme, je výhled první ligy, jméno Zbrojovky, které je pořád velmi významné, ale i velmi zajímavé finanční podmínky. Budeme posilovat nejen v rámci hráčského kádru, v jednání jsou i zajímavá jména, která by měla posílit realizační tým a přinést do A týmu i celého sportovního úseku nový impuls a zahraniční trendy.

V otázce stavby nového stadionu se teď nedávno rozhodlo o lokalitě brněnského výstaviště. Jak velký stadion byste si představoval nebo máte už nějakou představu?

Já tady začnu trošku z opačné strany, protože se ke mně dostávaly informace, že jsem byl vlastně ten, kdo s klidem odpískal stadion za Lužánkami. Můžu s čistým svědomím říct, že tak to určitě nebylo. Naše skupina ani žádné jiné spřízněné subjekty nemají žádný zájem o jakoukoliv jinou výstavbu za Lužánkama. Naopak jako klub, když se tam nepostaví fotbalová aréna, budeme minimálně usilovat o vybudování alternativní infrastruktury třeba pro mládež. Touto optikou to pro nás není úplně ztracená věc.

Věc se má ale tak, že již po oznámení vstupu do klubu jsme byli informování, že výstavba za Lužánkama je no go. A já nezačnu své angažmá ve Zbrojovce tím, že budu fanouškům lhát. Navíc soud s bývalým vlastníkem pozemků sice město vyhrálo a rozhodnutí soudu je platné, ale řízení ještě úplně ukončeno není, protože se odvolal k Nejvyššímu soudu. Na druhou stranu, ať se to někomu líbí nebo ne, stadion na výstavišti mi s dnešním pohledem na věc dává smysl. Bude tam perfektně vybudovaná infrastruktura, která vzniká již nyní v souvislosti s výstavbou multifunkční haly. Trend, ke kterému budeme směřovat už nyní, je servis pro fanoušky.

Už jsem avizoval, že zápas pro nás nebude trvat jenom 90 minut, ale chceme z něj udělat event, který bude trvat půl dne a bude pro celou rodinu. K tomu potřebujeme robustní zázemí, jenž nám v budoucnu výstaviště bude schopno doručit. Podstatná je také dopravní dostupnost. Pracujeme s daty a víme, že silná fanouškovská enkláva nepochází jen ze samotného Brna, ale do významné míry z celého Jihomoravského kraje. Pokud chceme tyto spící fanoušky přilákat, musíme jim umožnit dobrou dopravní dostupnost a pohodlné parkování. To u Lužánek nebude možné. Naše kapacitní představa tohoto stadionu je mezi 20 až 25 tisíc.

Mezi fanoušky byl váš vstup do klubu vnímán hodně pozitivně. Už vás někteří oslovili třeba na ulici?

Psalo mi hodně fanoušků na sociálních sítích. Snažil jsem se drtivé většině z nich odepsat, ale dostal jsem se do fáze, že se mnou začali komunikovat velmi intenzivně. Musel jsem od komunikace upustit, protože bych už asi nedělal nic jiného. Co se týče ulice, to občas cítím na zádech oči lidí a když jdu s kamarády na pivo, tak vždycky se najde nějaký mužský stůl, kde si mě někdo všimne. Ale v zásadě to není nic tragického.

V srpnu proběhlo setkání nejužšího vedení s brněnskými příznivci. Jak toto střetnutí hodnotíte, a kdy se dá očekávat další sešlost?

Další setkání můžeme čekat v průběhu jara až počasí bude vhodné k tomu, abychom zase seděli na tribuně. To minulé hodnotím ze dvou rovin. Jedna rovina je ta pozitivní. Kdy mi přišlo, že diskuse byla velmi konstruktivní a byl jsem za to rád. Na druhou stranu, s ohledem na to, jaký je Zbrojovka symbol, tak mě překvapila malá účast. Čekal jsem významně více lidí. Věřím, že dlouhodobou prací se nám podaří zájem o Zbrojovku obnovit. Můj názor je takový, že sice budeme vlastníky akcií, ale v zásadě to samo o sobě nic neznamená. Klub nerovná se vlastník. Zbrojovka rovná se fanoušci, hráči, historie, symbolika. Všechno musí dohromady fungovat a pak budeme úspěšní. Bez vzájemné symbiózy je i 100 % akcií k ničemu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz