Hlavní obsah
Cestování

Poděkování od „zlých“ Chorvatů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jan Mareš

Několik článků, které jsem napsal na podporu Chorvatů a Chorvatska, mělo překvapivou dohru.

Článek

V průběhu letošního léta jsem na Seznam Medium napsal několik článků na obhajobu Chorvatska a Chorvatů. Celé to vzniklo vlastně úplně náhodou, když jsem v době, kdy jsme byli v Chorvatsku na dovolené, četl ve volných chvílích na terase apartmánu zprávy z Česka a opakovaně narážel na velmi negativní informace o Chorvatsku.

Negativní články o Chorvatsku jsem považoval za zavádějící, zkreslující, v některých případech až lživé. Navíc to celé mělo rysy cílené kampaně. Protože jsem někdy tak trochu výbušnější povahy a nespravedlnost nesnáším, rozhodl jsem se napsat článek, ve kterém jsem uvedl své aktuální zkušenosti z chorvatské dovolené. Ty byly v mnohém odlišné, než co se dalo dočíst v českých médiích.

Článek se setkal s velkou odezvou, a protože kampaň proti Chorvatsku od některých webů a některých lidí v některých českých médiích pokračovala, napsal jsem později ještě další články. V nich jsem se snažil uvést na pravou míru, co se o Chorvatsku a Chorvatech v těchto médiích píše. O přírodních „hrůzách“ typu výskyt žraloka, útočné medúzy a želvy, přemnožení komáři, tornádo, vedra, požáry, špinavé moře až po údajně šílenou drahotu snad úplně všeho, okrádání turistů a všemožné zákazy.

Psal jsem vždy, že neobhajuji všechny Chorvaty, ale ty slušné. A těch je jistě valná většina. Jistě jsou v Chorvatsku případy, kdy není všechno zdaleka v pořádku, kdy někdo zneužil situace a zdražil výrazně více než měl, kdy někdo někoho okradl, a tak dále. Stejně jako v jakékoliv jiné zemi. Rozhodně ale nelze tyto jednotlivé excesy paušalizovat na celé Chorvatsko.

Články, ve kterých jsem se snažil situaci v Chorvatsku reálně popsat na základě mých zkušeností, se setkaly s opakovaně velmi kladnou odezvou. Drtivá většina lidí v diskuzích komentovala články kladně a přidávala své vlastní velmi pozitivní zkušenosti z letošní dovolené v Chorvatsku.

Negativně se ozývali většinou lidé, kteří v Chorvatsku nikdy nebyli, či lidé, kteří tam byli před mnoha lety a mají dávnou negativní zkušenost z této země. Tito lidé většinou vychvalovali zájezdy do jiných destinací, často leteckých zájezdů all inclusive a zdůrazňovali lepší cenu a hotelový servis.

V této souvislosti bych chtěl říct, že jsem v článcích nikdy nesrovnával Chorvatsko s jinými zeměmi. Nikdy jsem netvrdil, že je lepší než jiné destinace. Nikdy jsem nikoho k návštěvě Chorvatska v mých článcích nepřemlouval a nevybízel. Pouze jsem uváděl na pravou míru negativní informace o Chorvatsku. Jinak samozřejmě plně respektuji, když někdo jezdí do jiných tuzemských i zahraničních destinací. My ostatně také nejezdíme jen do Chorvatska. Krásných míst je na světě spousta. Ať si každý jezdí tam, kde se mu líbí, a na co má.

Když jsem napsal 12. srpna poslední článek s názvem „Situace v Chorvatsku je prý katastrofální. Je to tak opravdu?“ myslel jsem si, že jsem na toto téma už napsal vše, co jsem napsat chtěl. Sezona pomalu bude končit. Spousta lidí v Chorvatsku byla, mohla se už o situaci sama přesvědčit a udělat si vlastní obrázek. Ty ostatní přesvědčovat stejně smysl nemá.

Avšak předevčírem mě překvapil mail od majitele apatmánového domu, ve kterém jsme byli letos ve městě Vodice u Šibeniku na dovolené. Psal, že se na něj obrátila místní organizace chorvatského sdružení cestovního ruchu, že má informace, že jsem psal články na Seznam Médium, v kterých jsem vyvracel fámy a podporoval Chorvatsko.

Jak se dostali Chorvaté od mých článků na Seznam Médium až k chorvatskému ubytovateli ve Vodici, kde jsme byli na dovolené, jsem nezjišťoval. Jeho jméno i jméno apartmánu jsem nikdy v článcích neuváděl a nebudu je uvádět ani nyní, abych nečelil podezření, že článek píšu snad z reklamních důvodů.

Náš pan „domácí“ jim prý dal můj mail. Tak psal, že doufá, že mi to nebude vadit. Prý mě bude někdo kontaktovat. Také napsal, že velmi oceňuje, že jsem se jejich země zastal, jestli bych mu mohl poslat odkazy na články. Také by nám rád, jako výraz díků a velmi dobrých vztahů, poskytl slevu na ubytování v příštím roce, pokud se rozhodneme zase přijet.

Asi možná někdo zareaguje: „Bodejť by vám nedal na příští rok slevu, když vás letos natáhl“.

Musím říct, že jsme byli letos moc spokojeni s ubytováním, přístupem rodiny majitele i s cenou, která byla velmi příznivá. Navíc majitel domu nemá o klienty nouzi. Má většinu letního období zcela plno. Má z velké části stálou klientelu. Letos jsme se k němu dostali poprvé a spíše náhodou, když se uvolnilo místo, které někdo výjimečně odřekl.

Za ubytování v kvalitou srovnatelných hotelech či penzionech v jižních Čechách a na jižní Moravě zaplatíme za noc více. Někdy i výrazně. Bohužel. Ač jsme dosud jezdili každý rok jinam, uvažovali jsme silně o zopakování dovolené ve Vodici ve stejném apartmánu už před tímto mailem.

Po tomto mailu od majitele mi přišel ještě týž den mail od pana Miodraga Mlačiče, ředitele pražské centrály Chorvatského turistického sdružení.

Pan Mlačič mi napsal: „Chtěl jsem vám poděkovat za to že jste letos strávili dovolenou v Chorvatsku a hlavně za to, že jste se při nejhorší negativní kampani v ČR snažil svými texty ukázat skutečnou situaci v Chorvatsku a tím nám hodně pomohl.“

Neskrývám, že mě to potěšilo. Nejspíš se najdou tací, kteří za mým jednáním budou vidět něco jiného. Takové nemá smysl přesvědčovat o opaku. Já mám radost, že to vše mělo snad aspoň trochu smysl.

Hezký zbytek léta!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz