Článek
Vážení rodiče,
dnes stávkuji a považuji za důležité vám sdělit proč. Politici se rozhodli hrát nečestnou hru a místo diskuze napadají učitele, že „chtějí větší platy“ a že je to „nezodpovědné“. Ačkoli učitelé nedostanou přidáno tolik, kolik bylo slibováno a jejich odměňování má velké háčky a velké části učitelů se ani nedotkne, do stávky se nezapojuji kvůli výplatám. Náš stát má několik let rekordní tempo zadlužování a všichni se musíme podílet na řešení této situace pro dobro našich generací a pro zachování stabilního a prosperujícího státu pro generace budoucí. Ministerstvo školství se ale rozhodlo šetřit na nevhodných místech.
Vážení rodiče, obracím se na Vás touto cestou s vědomím výjimečnosti situace, v níž se nacházíme. Pondělní stávka organizovaná školskými odbory nutně způsobí řadě z Vás komplikace, za které se Vám omlouvám. Celé mé vyjádření formou otevřeného dopisu naleznete zde…
— Mikuláš Bek (@MikulasBek) November 26, 2023
Stát garantuje počet hodin, jejichž odučení školám proplatí. Školy tedy dostanou tolik peněz, kolik hodin odučí. Toto množství, které naše škola využívá na 100 %, se má snižovat o 15 %. Nebude tedy možné odučit tolik hodin jako doteď. Ve hře je na našem gymnáziu spojování hodin angličtiny, češtiny, matematiky, případně výchov a omezování volitelných seminářů v závěrečném ročníku. Učení v menších skupinách výrazně zvyšuje kvalitu vzdělávání (takže ministr lže, když tvrdí, že se změny nedotknou kvality vzdělávání) a zjednodušuje individuální přístup ke studentům. Při snížení počtu odučených hodin se na školách bude muset zákonitě i propouštět.
Cíle, které vedou školské odbory k organizaci stávky, jsou nejasné. Fakta ke školství jsou tato: pic.twitter.com/v2mCKh3kuC
— Mikuláš Bek (@MikulasBek) November 22, 2023
Ironií vládního šetření je, že postihne nejvíc ty školy, které jsou již kvalitní nebo se snaží zlepšovat. Školy, které sto let nezměnily způsob výuky a netoužily po zavedení malých vzdělávacích skupinek, tandemové výuce, kvalitních asistentech pedagoga apod. se úspory opravdu nedotknou. O něčem vypovídá, když stávkuje většina kvalitních škol a téměř všechny nestávkující jsou školy buď nekvalitní nebo konzervativní (většinou oboje).
Pamatujete na dokumentární cyklus "Jak se dělá dobrá škola"? Tak tyto školy budou zítra stávkovat taky👇
— Adam Šimůnek (@kecupKa) November 26, 2023
Aby „bylo na platy“ učitelů budou se snižovat platy nepedagogických pracovníků (např. uklízečky, školník) a to paradoxně i pod hranici minimální mzdy.
Vláda sice slibuje změnu parametrů, ale pokud se do stávky nezapojí velké množství učitelů (potažmo škol). Nic ji nebude motivovat své sliby splnit.
Ironií vládního šetření je, že postihne nejvíc ty školy, které jsou již kvalitní nebo se snaží zlepšovat. Školy, které sto let nezměnili způsob výuky a netoužili po zavedení malých vzdělávacích skupinek, tandemové výuce, kvalitních asistentech pedagoga apod. se úspory opravdu nedotknou.
Považuji za důležité postavit se proti takové formě „šetření“. Investice do školství se státu ekonomicky vrátí. šetřit se má, a to i ve školství, ale systémově, strukturálně a promyšleně. Šetřit na učitelích, na žácích a kvalitě jejich vzdělávání je cesta špatným směrem. To je důvod proč já osobně vstupuji do stávky. Jak konstatuje stávkový výbor našeho gymnázia: „Rozumíme, že je potřeba šetřit a méně drastické škrty bychom chápali, ale takto zásadní omezení vrátí naše školství – bez nadsázky – o dvacet let zpátky. Je to přitom ten nejnešťastnější způsob šetření, protože vzdělávání je investice, která má velkou návratnost.“ Každého z nás napadne desítky případů, kde by stát mohl šetřit a zaplatit jak učitele v půlených hodinách, tak uklízečky (Stát mimochodem minulý týden koupil síť čerpacích stanic Robin Oil).
Docela by mě zajímal výsledek průzkumu s otázkou:
— Michal Sirový 🇨🇿 (@sssirda) August 30, 2023
“Buď zdaníme tiché víno, nebo škrtneme ministerstvu školství 3 miliardy. Pro kterou variantu byste byli?“
Potenciál na nejjednoznačnější odpověď v dějinách politických průzkumů by tu podle mě byl... 😅
O to víc mě mrzí, že se vláda, která všude tvrdí, že je pro ni vzdělání priorita, rozhodla „řešit“ stávku tím, že proti učitelům poštve rodiče. Je mi fyzicky zle, když se na internetu dozvídám, jak jsme sebestřední, jak nemáme dost, nebo jak se přeci máme jako učitelé skvěle a chceme jen prodloužený víkend. Důležitá informace, která se ke každému nedostala je ta, že učitel za den stávky nedostane zaplaceno! Já stávkuji pro to, že věřím v kvalitní vzdělávání a, ač to zní jako klišé, stávkuji pro vaše děti. Já sám učím předmět, který se nepůlí a nebojím se ani propouštění. Chci pomoct kvalitnímu vzdělávání a podpořit své kolegy, protože věřím, že by pro mě udělali to stejné.
Chápu, že vám stávkou mohou vzniknout komplikace. Věřím, že vás trápí budoucnost vzdělávání stejně jako mě a stávku podpoříte tím, že ve svém okolí budete šířit pravdivé informace o příčinách stávky. Stejně tak mě těší studenti, kteří se nahlas vyjadřují za právo na kvalitní vzdělávání.
S pozdravem
Tobiáš Štěpánek
Důvody stávky i možnosti řešení skvěle vysvětlit Ondřej Lněnička v podcastu Ptám se já
Studenti podporují stávku (a skvěle shrnují důvody)
Nemohl by stát šetřit jinde?
Metodika ministerstva, kde se popisuje snižování PHMaxů