Článek
Milí maturanti,
tak vám začal „svaťák“ a většina z vás má v hlavě jasnou, ač naivní vidinu – každý den se od rána do večera učit a být tak co nejvíc připraven na maturitu. Počet hodin, které maturitě věnujete, ale není klíčový faktor pro její zvládnutí. Mnohem důležitější je, jestli jsou tyto hodiny stráveny efektivně. Pokusím se nastínit, proč není dobrý nápad „šprtat se“ informace od rána do večera, a co dělat, abyste „svaťák“ strávili co nejefektivněji a zároveň si zachovali duševní klid.
V prvé řadě se vás musím narovinu zeptat: z čeho se budete učit? Z učebnic? Ze zápisků od učitele? Z materiálů, které vám dal spolužák nebo loňský maturant? Nebo z materiálů, které jste si sami připravili na míru? Nejefektivnější je poslední varianta, ale jen pokud je pojata správně. Nejvíc se člověk naučí, když zapojuje tzv. vyšší kognitivní funkce, tedy když učivo jakýmkoli způsobem zpracovává, tedy ne přepisování z cizího materiálu do „vlastního“. Přepsání odrážek z Odmaturuj na vlastní A3 bude mít malou efektivitu. Metody efektivního zpracování informací jsou např. myšlenkové mapy, obrázky a schémata. Udělat funkční myšlenkovou mapu je náročné a pokud v tom nemáte cvik, bude vám to práci spíš přidávat (ale na vysokou školu si tuto dovednost určitě osvojte), ale i v klasickém zápisovém zpracování otázky můžete využít prvky fungující v myšlenkových mapách. Zde jsou některé konkrétní tipy:
Nešetřete papírem: používejte velké formáty papíru a pište velkým písmem. Nechávejte volný prostor.
Značte důležitost: používejte různé velikosti písma, zvýrazněte nadpisy a podnadpisy.
Pracujte s prostorem. Určitě se vám někdy stalo, že jste si pamatovali nějakou informaci díky tomu, že přece byla v zápise např. vlevo dole. Udělejte si co nejvíc podobných záchytných bodů. Nakreslete třeba jednoduchý obrázek klidně i nesouvisející, např. strom, a informace k otázce napište různě kolem něj. Budete si díky tomu pamatovat, že francouzští existencialisté byli vpravo pod větví.
Ilustrujte si materiály co nejvíce grafy, schématy, obrázky, mnemotechnickými pomůckami. (např. ThAnAn – Thales, Anaximandros, Anaximenes, nebo si Karla Poppera nakreslete jako Mr. Propera).
Obecně platí, čím blbější nápad vás na procvičení učiva napadne, tím efektivnější bude.
A nakonec, kdo říká, že zápis musí mít formát papíru. Proč si výukový materiál neudělat třeba formou audionahrávky? Zkuste si otázku namluvit a nechte se překvapit, jak efektivní tato forma zpracování informací je.
Dejme tomu, že již máte všechny materiály zpracované, co teď? Pokud jsou ve větším formátu, rozlepte si je třeba všude po bytě. Mějte na záchodě filosofii, v chodbě ekonomii a právo v ložnici. Proč ne? Okopírujte a rozstříhejte si přípravu a hrajte s ní puzzle. Klíďo. Buďte kreativní. Obecně platí, čím blbější nápad vás na procvičení učiva napadne, tím efektivnější bude.
Nezapomeňte, že pro dobrou koncentraci je důležité střídání činností. Střídejte tvoření s memorováním, mluvení s posloucháním, ZSV s češtinou apod.
Nezapomeňte, že naučené informace se musí uložit do dlouhodobé paměti. Ubírat si kvalitní spánek na úkor učení je nesmysl. Maximalizujte také míru kvalitního spánku tím, že odhodíte veškerou elektroniku a další zdroje modrého světla dvě hodiny před spaním.
Ať už se budete učit jakkoli, nezapomeňte na dva úplně nejdůležitější faktory: vyhněte se pohybové a sociální frustraci.
Pokud 21 dní nevytáhnete paty z domu, bude efektivita vašeho učení mizivá, a jako bonus budete na dně psychicky. Nebojte se aktivní relaxaci věnovat klidně i 50 % času! Ale, musí to být relaxace opravdu aktivní, tedy především pohyb (sport, vycházka, nebo alespoň vysání domu). Odpočinek typu po hodině učení hodina na tiktoku je kontraproduktivní, právě proto, že neprobíhá ono střídání činností (sedím a na něco koukám).
Stejně nebezpečné je následující tři týdny nevidět jediného člověka. Sociální, citová a dotyková deprivace je pro psychiku „svinstvo“. Nebojte se jít se večer za poctivou práci odměnit. Jen si ohlídejte, abyste ráno byli „fresh“. Existují výzkumy, které dokazují, že pro stimulaci mozku je důležitý i fyzický kontakt s jinými lidmi. Určitě vás napadnou nějaké vhodné aktivity, které naráz vyřeší pohybový, sociální, emocionální a dotykový deficit.
Až 80 % informací si člověk zapamatuje, pokud někomu něco vysvětluje. Co vám doporučuji ze všeho nejvíc, jsou studijní skupiny. Podívejte se na levné chaty a „vypadněte“ na týden někam do lesa se spolužáky. 8 hodin se společně učte, sdílejte si materiály, zkoušejte se, 8 hodin se bavte, sportujte, odpočívejte, 8 hodin spěte. Nejen že se díky tomu budete učit efektivně, vyhnete se různým formám deprivace, ale také utužíte kolektiv, který má velkou tendenci se po maturitě rozpadnout.
Maturita je jistě jedna z největších zkoušek ve vašem životě. Náročnější, než naučit se vše potřebné, je ale udržet si duševní rovnováhu. Doufám, že vám k tomu některé mé tipy pomohou. Pokud se vám můj článek líbil, budu rád za vaše postřehy a hodnocení v komentáři. Pokud článek bude mít úspěch, mám v plánu vytvořit další na téma tipy a triky, jak uspět u profilové části maturity.