Článek
Z filmu Sbormistr, který právě naplňuje letní program kin je těžké odejít bez silných emocí. Ta může být v divácích umocněna jistou mírou povědomosti toho, co na plátně viděli. Mnoho diváků a divaček odchází z kina s pocitem, že nějakou, třebaže méně závažnou formu zneužívání jako děti v zájmových kroužcích zažili, byli ho svědky, nebo o něm alespoň slyšeli z doslechu.Pro člověka jako jsem já, který od malička žije sborovým zpěvem a sám vede školní sbor, je sledování emotivně silné, protože vím, jak toxické vztahy mohou v pěveckém sboru být. Jev to ale není běžný jen v pěveckých sborech, ale i v dalších uměleckých kroužcích, ve sportovních klubech, na táborech apod. V následujícím článku rozeberu motivace predátora a prevenci, kterou můžeme v zájmových tělesech realizovat. Ta se může hodit jak vedoucím takových těles, tak rodičům, aby dokázali nevhodné chování nebo náchylnost k němu rychle odhalit.
Není možné, že se z počestných lidí, nadšenců do sborového zpěvu, tance a sportu stanou predátoři díky faktorům a prostředí, které v takových skupinách vzniká?
Abychom ale mohli rozklíčovat tuto problematiku, musíme si odpovědět na otázku, jak se predátoři do takových skupin dostávají? Je možné, že vedení zájmových kroužků láká sexuální predátory kvůli dostupnosti jejich „cílové skupiny“ a její izolace od rodičů a jiných dospělých, kteří by jejich plány mohli narušit. Já si tím ale nejsem úplně jistý. Není možné, že se z počestných lidí, nadšenců do sborového zpěvu, tance a sportu stanou predátoři díky faktorům a prostředí, které v takových skupinách vzniká?
Je klidně možné, že sbormistr Kulinský nebyl pedofil. Sexuální dobití byť nezletilých zpěvaček pro něj mohlo být „jen“ ultimátním vyjádřením jeho moci.
Problematika sexuálního obtěžování ve zmíněných tělesech je pouze jedním z mnoha projevů zneužití moci a postavení autority. Sbormistři, trenéři, lektoři a instruktoři mají nad svými svěřenci jistou moc, která pramení z důvěry v ně. Jejich kompetence v jedné z oblastí vede k percepční chybě, kdy mají lidé tendenci vnímat kompetentnost autority v oblastech, ve kterých ovšem žádnou nutně mít nemusí (stejná chyba se projevuje např. kroužkováním doktorů na kandidátkách politických stran). Trenér tak může být pro mladého sportovce autoritou nejen ve sportu, ale i v osobním životě. Toto postavení se dá zneužít různým způsobem: k různým službičkám, manipulaci proti jiným osobám a mnoho dalšího včetně sexuálního zneužívání. Děti nejen kvůli mizerné sexuální výchově v ČR neví, co si může autorita dovolit, a věří jí, že to s nimi přece nemůže myslet špatně. Bohužel pro náš mozek, který se moc neliší od pravěkého člověka, je ale přitažlivá ona samotná moc, po které vědomě i podvědomě toužíme. To, jakým způsobem ji budeme vykonávat, je až druhotné. Je klidně možné, že sbormistr Kulinský nebyl pedofil. Sexuální dobití byť nezletilých zpěvaček pro něj mohlo být „jen“ ultimátním vyjádřením jeho moci. Což jeho chování vůbec neomlouvá, naopak jej činí ještě zvrácenějším.
Toho, že vedoucí takovou moc nabyl, si sám všimne později a ze začátku ho to samotného překvapí. Jsem přesvědčený, že Kulinského a další osobnosti uměleckého a sportovního světa nevedly k práci s dětmi jejich zvrácené choutky, ale láska k hudbě a sportu. S nabytou mocí ale nedokázali pracovat a propadli možnosti jejího zneužití.
Je proto důležité si předem stanovit jisté zásady, které vedoucímu zabraňují, aby byl lákán k jakémukoli zneužití své moci. Já sám se jimi pokouším řídit. Představím je na příkladě pěveckého sboru, který mi je nejbližší a který může čtenář jednoduše porovnat s chováním sbormistra Máchy z filmu. Stejné principy by šly lehce převést i do jiných zájmových oblastí.
1) Držet si zdravý odstup
Dítě nebo adolescent je pod tlakem vycházet s autoritou za dobře. Vedoucí pak může mít pocit, že mu dítě projevuje náklonost.
Je přirozené, že vedoucí jakéhokoli tělesa chce mít s členy přátelské vztahy. Je nutné si ale uvědomit, že vztah učitel–žák a obdobné vztahy nejsou nikdy zcela rovnocenné, a tak v nich nemůže vznikat upřímné přátelství. Dítě nebo adolescent je pod tlakem vycházet s autoritou za dobře. Vedoucí pak může mít pocit, že mu dítě projevuje náklonost. Podobně to je samozřejmě s romantickými vztahy. Děti v předpubertálním a v pubertálním období hledají svou sexuální identitu a jsou velmi náchylné k manipulaci ze strany dospělých autorit. Je možné, že dokonce sami iniciují důvěrný kontakt, ale jak zdůrazňuje Kamil Fila a Alena Julie Novotná v podcastu Hodný, zlý a kritický, dítě se do dospělého zamilovat může, ale to nijak neopravňuje dospělého, aby této dětské fantazie využil. Z logických důvodů jsou i vztahy mezi učiteli a dospělými žáky (např. na univerzitě) považovány za nemorální.
To, že nemohou vznikat upřímná přátelství neznamená, že by vedoucí nemohl mít přátelský přístup. Ten je samozřejmě žádaný, pouze je nutné být si vědom rozdílu mezi vedoucím skupiny a jejími členy a udržovat si odstup.
Tento odstup může být symbolického i praktického projevu. V symbolické rovině silně doporučuji vzájemné vykání a vzájemné oslovování křestním jménem. V jistém typu kolektivů může být vhodnější tykání i to je v pořádku, ale v takovém případě by vždy mělo být vzájemné, aby v samotném oslovení nebyla obsažena nadřazenost autority.
Na soustředěních, zájezdech apod. vzniká spousta volného času, kde se kolektiv stmeluje a sbližuje. Sbormistr se takových činností může samozřejmě zúčastnit, ale měl by nechat svým svěřencům prostor trávit čas i neorganizovaně a bez své přítomnosti. I co se týká samotných aktivit musí zvažovat, čeho by se neměl zúčastnit. Existuje mnoho stmelovacích her, kde hraje roli nějaká forma fyzického kontaktu nebo jsou osobní povahy, v takových je třeba být opatrný a myslet na to, že se nejedná o jeho přátele. Je potřeba si uvědomit, že děti a mladiství mohou souhlasit s tím, aby se sbormistr zúčastnil, ale takový souhlas by mohl být udělen pouze z konformity, nebo ze strachu ze zesměšnění.
2) Nedržet v tělese absolutní moc a nevyvyšovat se
Umělecká pozice sbormistra a zpěváka je jasně oddělena. Během provedení sklady se od zpěváků očekává naprostá důvěra ve sbormistra a jeho umělecké vedení a vizi. Tak to je, a tak je to nezbytné. Je ovšem nutné, aby měl zrovna sbormistr rozhodující slovo v dalších oblastech vedení sboru? Je nutné, aby kontroloval docházku a evidoval omluvenky právě sbormistr? Musí repertoár a sólisty vybírat právě sbormistr?
Ve většině sborů funguje nějaká forma hlasových vedoucích a dalších organizační struktury. Ti by měli mít možnost se postavit názoru sbormistra a podílet se na vedení sboru. Ve sboru je vhodné pěstovat takové klima, ve kterém se může každý zpěvák vyjádřit a sbormistr by měl takový projev ocenit a neodbýt. Otevřená diskuze nejlépe demytizuje sbormistrovu neomylnost. Jistě taková forma rozdělení moci vede k tomu, že se některé věci nemá sbormistr zcela pod kontrolou, ale jako prevence zneužití moci je to silný nástroj, který za tu ztrátu kontroly stojí. Koneckonců „absolutní kontrola“ je synonymem k „absolutní moci“.
Ve filmu Sbormistr byla největším trumfem predátora možnost udělit někomu sólo nebo jej nominovat na zájezd. Já ve svém sboru na všechny sóla vypisuji konkurzy, ze kterých vybírá finálního sólistu skupina hlasových vedoucích, kteří mají se sbormistrem rovné postavení. Samotné nominace na zájezdy je vhodné rozhodovat co nejvíc objektivně. Praxí ověřené jsou dva spravedlivé způsoby, a to na základě docházky a/nebo podle odchozených let. Takto se omezuje moc sbormistra a zároveň motivují zpěváci k účasti na zkouškách a k setrvání v tělese.
Nejlepší pojistkou proti zneužití moci je nebýt na těleso sám. Druhého sbormistra, korepetitora a další dospělé zástupce je vhodné vybírat podle toho, aby se mu dokázali postavit a případně jej upozornit na jeho nevhodné chování. Naopak zvolení poslušného dospělého, který kryje chování sbormistra může situaci výrazně uškodit, jak ukázal právě film Sbormistr v osobě sbormistrovy matky. Souhlas se sbormistrovým chováním vzbuzuje u dětí zdání, že je jeho chování v pořádku.
3) Nemít oblíbence a nevytvářet ve svěřencích křehký pocit výjimečnosti
Zeptejte se jakéhokoli učitele, nemít v kolektivu oblíbence je největší výzva každého vedoucího. Právě boj zpěváků o pozici sbormistrova oblíbence je cesta k poslušnému podřízení jeho moci. Tu může sbormistr vydláždit tím, že zdůrazňuje křehkost tohoto výjimečného postavení a toho, že stačí drobné pochybení a dítě o svá privilegia přijde. Oblíbence si vedoucí může zvolit i nevědomě. Existuje pár metod, jak se tomu vyvarovat. Pozitivní zpětná vazba a pochvala je efektivní nástroj motivace, je ale vhodné oceňovat objektivní kritéria. Je např. lepší chválit zpěváky za jejich dochvilnost než hlasový projev. Další metodou je vědomé vyvažování pozornosti. Za nejvýhodnější považuji sbírat od dětí zpětnou vazbu, ve které se jich anonymně zeptáte, jestli mají všichni stejné šance a dostávají stejně prostoru.
Abych to shrnul. Sexuální zneužívání v zájmových kroužcích je jeden z projevů zneužití moci autoritou. Ta nutně netouží po tom tuto moc zneužít, ale postupně propadá sama sobě a postupnými kroky ji zneužívá. Je na autoritě, aby její moc byla přiměřená a pouze v těch oblastech, které jí přísluší. Věřím, že rady, které jsem zde napsal tomu mohou výrazně napomoct. Souhlasíte se mnou? Pokud sami vedete zájmové těleso, jaké metody proti získání nepřiměřené moci využíváte? Dejte mi vědět v komentáři.
Zdroje a odkazy: