Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Soláry na zasklené lodžii panelového domu. Zkusil jsem to svépomocí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jiří May

Umístění FVE panelů - pohledová studie

Pokus o umístění fotovoltaiky na zasklenou lodžii panelového domu aneb Solární odysea.

Článek

Prosím odbornou veřejnost, aby omluvila nepřesné technické termíny a zdržela se poznámek o mé inteligenci. Že jsem blbec a amatér mi naznačili v dotazovaných institucích. Konstruktivní nápady a kritiku ocením. Pokud by vás tento článek měl pohoršit či naštvat, parafrázuji hlášku Těhotného kuchaře: „Když si ten článek nepřečteš, tak se TVL nenaštveš“.

Proč fotovoltaika do paneláku?

Při raketovém vzestupu cen energií jsem byl v klidu. Těsně před jeho nástupem mi byla prodloužena fixace na elektriku i plyn. Mám 3 roky na to vymyslet, jak to udělám až mi skončí. Zkusím dát fotovoltaické panely na lodžii, baterie do kumbálu a „chytrou krabičku“ vedle jističů. Ostrovní systém, na který nedostanete dotaci. Mám hromadu času. Jaký naivní blázen jsem byl.

Plán

Mám velkou zasklenou lodžii směřující na jih. V létě je tam na padnutí. Proč nezabít 3 mouchy jednou ranou? Umístím na zábradlí FVE panely. Udělají mi stín, ušetří náklady na elektriku, a „kdyby blackout“ budu nezávislý. Oslovil jsem několik firem, ale ceny mne odradily. Můj pan šéf řeší inteligentní domy. Při zmínce o mém problému mávnul rukou a povídá: „Udělej si sám, já ti pomohu s přípravou a realizací. Ty si oběhni úřady“.

Obíhání úřadů

Ono se se to řekne, ale koho mám oběhnout a kde se zeptat. Bylo to dlouhé hledání a doptávaní. Vám to zkrátím. V roce 2022 bylo potřeba:

Ohlášení nebo stavební povolení na stavebním úřadu. Pořádně to neví ani tam. Požadují:

  1. Povolení SVJ.
  2. Vyjádření HZS ČR .
  3. Vyjádření statika, jestli to zábradlí unese.
  4. Vyjádření městského architekta, jestli to nezmění vzhled budovy.

Následně je potřeba zařídit:

  1. Kompletní revizi FVE.
  2. Pokud byt máte pojištěný, oznámit pojišťovně.

SVJ - moje lodžie není moje

Nakráčel jsem sebejistě na SVJ a oznámil svůj úmysl. Tam mi bylo oznámeno, že ačkoliv se do daně z nemovitosti, kterou platím, započítává i lodžie, je společným vlastnictvím SVJ. Já jí mám pouze v trvalém užívání. Zároveň je to úniková cesta. Bác ho! Moje lodžie není moje! Nakonec souhlasili, ale chtějí si to právně ošetřit a zároveň písemně ujistit, že FVE panely demontuji v případě, když se odstěhuji.

HZS

Bylo mi doporučeno oslovit někoho, kdo má zkušenost s podáváním žádostí k HZS. Oslovená paní chtěla plánek, technickou zprávu, foto a situaci. Zjistil jsem, že pokud řešíte cokoliv elektrického ve společných prostorách bytového domu, podléhá to tolika regulím, že mi šla hlava kolem. Zatím nedořešeno.

Statik

Musel jsem najít plány paneláku a zábradlí lodžie. Samo o sobě problém. Panelák byl kolaudován v roce 1968. Zasklívání lodžie kolem roku 2000. Něco jsem našel v archívu stavebního úřadu, něco u původního investora SBD. Vše dodal statikovi. Pán přišel, prohlédnul, otestoval, kulaté razítko na papír dal a odešel. 6.000,- Kč bez DPH jsem mu poslal.

Městský architekt

Ačkoliv mne kdekdo z místních strašil, že je městský architekt ras, vše proběhlo rychle. Zaslal jsem pohledovou studii a popsal můj úmysl. Panely nepřesáhnou vnější omítku, nezasáhnou do nosné konstrukce a změní vzhled budovy jen nepatrně. Odsouhlaseno.

Stavební úřad

Zavolal jsem na stavební úřad, abych se předběžně zeptal, jestli platí, že potřebuji jen ohlášení. Argumentoval jsem souhlasným stanoviskem pana městského architekta, SVJ, statika a odrecitoval mantru: „Nepřesahuje, nezasahuje, nemění…“. Zbytečně! Prostě to bude na stavební povolení a hotovo. „A proč to chcete na panelák? Není to hloupost? Zbytečné“! Měl jsem za to, že SÚ má povolovat, nebo zamítat. Ne prezentovat názor na FVE. Žádost ani ohlášku jsem zatím neposlal.

Hozené vidle

Celé to trvalo cca 18 měsíců. Znáte to, nemají čas, lhůty a někde i neochota. Nakonec jsem si do připravované akce hodil vidle sám. Bude rekonstrukce bytu. Úplná. Obě akce spojím a budu to řešit komplexně. Na SÚ ale podám ohlášky 2. rekonstrukce zvlášť. FVE taky. Momentálně řeším finance.

Podpora státu a SVJ

Někde jsem se dočetl, že by stát měl změnit legislativu, aby usnadnil SVJ řešit FVE. Už to tolik nesleduji, tak nevím. Od známého v Německu mám informaci, že FVE panely má na balkonech bytových domů hodně lidí. Takže to asi jde. Jen chtít. Když jsem na výboru SVJ navrhl umístit na střechu paneláku panely, tak to okamžitě zamítli. Argumenty. Máme novou krytinu, nosnost střechy, přístup na střechu apod. Máme 8 vchodů, takže výkon by stál asi za to. Škoda. Obávám se, že jakákoliv změna legislativy v mém případě nepomůže. Budu dál studovat, zjišťovat, bojovat s větrnými mlýny a úředním šimlem. Držím palce i ostatním.

Anketa

Uvažujete o umístění FVE panelů na balkon?
Ano, je to dobrý nápad.
69,4 %
Možná, ale počkám si na lepší podmínky.
8,7 %
Ne.
21,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1079 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz