Článek
Jednotná přijímací zkouška u nás vyvolává rozporuplné názory. Jedni jsou za ní rádi, protože se žáci mohou připravit na typové úlohy, které v testu dostanou, jiní ji ale proklínají, protože nezohledňuje rozdíly v úrovni škol. Pro žáky jsou tyto testy navíc přehnaně složité. Ale je to skutečně tak? Zkuste si pár otázek z testu a zjistěte, zda byste uspěli.
Český jazyk
Rozhodněte o každém z následujících souvětí, zda je zapsáno pravopisně správně (A) nebo ne (N).
- Jakmile přibil do třídy jeden student, nezbylo ve třídě už ani jedno volné místo.
- Zastupitelé rozhodli o směru, kterým se bude rekonstrukce významné památky ubírat.
- Sotva jsme vyrazili na tůru, zjistili jsme, že už nejsme nejmladší a že už nám na to síly nestačí.
- Petrovy dotěrné otázky nás štvaly celý večer, ale nikdo se mu neodvážil nic říct.
Utvořte 7. pád množného čísla od slova alibi použitého v následující větě:
5. Byl by rád za alibi, bohužel mu ho manželka nepotvrdila.
Matematika
- V roce 2021 vyrobila firma 300 výrobků. Každý další další rok vyrobila o 30 % výrobků více než v předchozím roce. Kolik výrobků firma vyrobila v roce 2023?
- Petr a Marcela se pohádali, čí trasa je kratší. Nemohli se shodnout, a tak si řekli, že to změří. Petr nakonec na své trase ušel 10 km, což bylo o čtvrtinu více, než ušla Marcela. Jak dlouhá byla Marcelina trasa?
- Firma se dostala do finančních problémů a nemohla sehnat věřitele. Byla tedy nucena propusit 20 % svých zaměstnanců. Když se jí podařilo najít věřitele, mohla přijmout 20 nových zaměstnanců, což znamenalo, že měla nyní o 25 % zaměstnanců více než po propouštění. Kolik zaměstnanců měla firmy než začala propouštět?
- Když je každých 2,5 centimetru na mapě ve skutečnosti 500 metrů, je pravda, že 6 km dlouhá trasa bude na mapě znázorněna 25 centimetry?
- Když je povrch krychle 36 cm², kolik je její objem?
Správné odpovědi
Český jazyk: 1N, 2A, 3N, 4A, 5 alibi
V první větě je chybně zapsáno slovo přibil. V tomto významu by to znamenalo, že něco přitloukl. Zde je však význam odlišný. Ve druhé větě by mohlo zmást podstatné jméno zastupitelé, které je však životné, proto bude v příčestí minulém měkké i. Třetí věta obsahuje chybu ve slově tůra, protože ta se jako jedna z mála píše s čárkou nad ú, přestože to není na začátku slova. V poslední čtvrté větě může zmást zápis slova Petrovy, protože jsme zvyklí vídat spíše Petrovi. Petrovi s měkkým i ale použijeme jako podstatné jméno, kdežto ve větě se jedná o přídavné jméno přivlastňovací. Tam jsou možné obě varianty, konečný zápis závisí na rodu a životnosti přivlastňovaného slova. Otázky jsou rodu ženského, takže správný zápis bude Petrovy. V 7. pádě čísla množného je slovo alibi stejné jako v jakémkoli jiném pádě či čísle, jedná se totiž o nesklonné podstatné jméno.
Matematika: 1 (507), 2 (8), 3 (100), 4 (N), 5
1) Protože firma vyrobila v roce 2021 celkem 300 výrobků, musela jich vyrobit v roce 2022 o 30 % více, vyrobila tedy 390 výrobků. To je náš nový základ pro další rok. V roce 2023 vyrobila o 30 % více než je 390, tedy o 117 výrobků. V roce 2023 vyrobila 507 výrobků. Častou chybou je to, že se ke 300 přidá dvakrát 30 % a výsledek je pak chybně 480.
2) Pokud byla Petrova trasa 10 km a bylo to 125 %, o čtvrtinu více, pak jednoduchým propočtem zjistíme, že Marcelina trasa byla dlouhá 8 km. Nejčastější chyba je, že se délka Petrovy trasy považuje za 100 % a vypočítává se z ní 75 %. Pak to chybně vyjde jako 7,5 km.
3) Když nakonec firma přijala 20 zaměstnanců a představovalo to 25% nárůst počtu zaměstnanců po propouštění, pak se jednoduše spočítá, že po propouštění měla firma 80 zaměstnanců. A těchto 80 zaměstnanců dělá 80 % z původního celkového počtu. Firma tedy měla na začátku 100 zaměstnanců.
4) Pokud je 2,5 centimetru na mapě ve skutečnosti 500 metrů, pak jeden centimetr je 200 metrů. 25 centimetrů tak představuje 5 kilometrů, nikoli 6. Takže správně odpověď je, že toto tvrzení není pravda.
5) Povrch krychle se vypočítá jako a², tedy stranu a zjistím tak, že číslo 36 odmocním. Odmocnina ze 36 je 6. Když mám stranu a, mohu dopočítat objem jako a³. Objem je tedy 216 cm³.
Tak jak jste dopadli? Dostali byste se na střední školu? Tento test se skládá z těch lehčích příkladů a úloh, se kterými se žáci mohou při přijímačkách potkat.
Zpracováno na základě:
vlastní přípravy podkladů k přijímacím zkouškám na SŠ