Článek
Preferuji cesty osobním automobilem. Bez vozu bych se dnes asi neobešel. Je mi jasné, že na vlastní vůz asi každý nemá, ale je to rozhodně nejkomfortnější způsob cestování. Člověk si může zastavit, kde chce, nemusí brát na nikoho ohled a ani se s nikým hádat o místo. Beru na vědomí, že moje cesty autem za sebou zanechávají větší uhlíkovou stopu, než kdybych jezdil veřejnou dopravou, jenže si nemůžu pomoci.
Jenže v určitých situacích člověk vezme zavděk i veřejnou dopravou. Stává se mi to sice ojediněle, ale s tím zkrátka nic nenadělám. Jenže existuje hned několik důvodů, proč mi z takových cest není zrovna dobře.
Prvním z hlavních důvodů je špína a často i zápach ve vozidlech veřejné dopravy. Na cestu autobusy, tramvajemi a někdy i vlaky se totiž vydávají i lidé bez jízdenek. A většinou to není proto, že by si svou jízdenku zapomněli koupit. Jsou to mnohdy lidé bez domova či lidé, kterým se za jízdenky platit nechce, protože si za ušetřené peníze mohou koupit například další láhev piva. Odér, který se někdy z prostředků veřejné dopravy line, je nesnesitelný. Je to směsice potu, zatuchliny, často i alkoholu a moči. A nezachrání to ani navonění spolucestující, jejichž mix nejrůznějších parfémů se line vozem.
Dalším důvodem, proč nechci jezdit veřejnou dopravou, jsou mnohdy přeplněná vozidla. Mačkat se s někým u tramvajové či autobusové tyče nebo v uličce vlaku není vůbec nic příjemného. Nejsem náročný, ale vyžaduji alespoň základní pohodlí, které mi tento druh dopravy zkrátka nedokáže nabídnout.
Třetím a posledním důvodem je čas. Jde zejména o čekací doby mezi spoji či nepřímou cestu, kterou spoj jede a podobně. Čas jsou v dnešní době peníze a jistě ho nikdo nepotřebuje na cestě mezi dvěma místy strávit více, než je opravdu nutné.
Jediné řešení, které by eliminovalo alespoň první dva důvody, kvůli kterým veřejnou dopravu nepoužívám, je zdražení. A to razantní. Pokud by se jízdné zvedlo o desítky procent, mnoho lidí by přestalo tyto dopravní prostředky používat. Zdražení o pár korun, které probíhá pravidelně, nic moc neovlivní.
Kromě zdražení je ale třeba zavést i časté kontroly jízdenek a tučné pokuty za jízdu načerno. Kontroly v množství, v jakém jsou v Praze prováděny dnes, nemají absolutně žádný efekt. Chce to zkrátka přitvrdit, aby se prostředky veřejné dopravy opět staly cesty schopnými. Ubylo by lidí a ti, co by autobusy, tramvajemi a vlaky cestovali, by byli slušní lidé, za které by se člověk nemusel stydět.