Článek
Němá tajemství v sobě kombinují prvky romantického příběhu s prvky dramatu a silným psychologickým podtextem. Kamenem úrazu ale byly dvě časové roviny příběhu, které se prolínaly. Jednou z nich byl příběh oddané a milující ženy, která musí čelit tragické nehodě svého manžela, po které její muž není schopen se pohybovat ani mluvit.
Snaží se o něj sice starat a poskytnout mu péči, jakou potřebuje, musí se však potýkat s velmi nepříjemnou tchyní i velkým tajemstvím svého muže, který, jak vyvstává v průběhu příběhu, vedl dvojí život, měl milenku a syna. A to jí péči o něj velmi znesnadňuje a postupem času to přestává zvládat.
Do toho ale vstupuje druhá časová rovina, ve které vyšetřovatelé řeší smrt tohoto muže a mají důvodná podezření se domnívat, že byl zavražděn. Je to tak sled mnoha výslechů manželky, matky i milenky zavražděného. Obě roviny mezi sebou ale často nesmyslně přeskakují, až má divák zmatek v tom, ve které době se zrovna nachází. A to prožitek z filmu značně narušuje a znesnadňuje to i jeho pochopení.
Jednoznačně vyzdvihnout lze herecké výkony hlavních představitelů. Jana Plodková bravurně zvládá přerod zamilované manželky v truchlící a zoufalou pečovatelku, která ztrácí naději v budoucí život a hroutí se pod tíhou tajemství. Milena Steinmasslová pak v roli tchyně svůj odpor ke snaše vyzařuje doslova v každém pohledu. Slovenský herec Marián Mitaš zahrál roli veterináře, který zůstává po úraze postižený, naprosto bravurně. Kvůli roli musel navíc výrazně zhubnout a změnit svůj vzhled.
Role vyšetřovatelů v podání Igora Chmely a Jana Révaie jsou ale naprosto zbytečné. V průběhu celého filmu vyšetřují případ, který nakonec stejně uzavřou s tím, že nemají žádného podezřelého. Igor Chmela navíc v roli vyšetřovatele působí značně nevěrohodně. Problémem závěru celého příběhu je pak trochu nerealisticky zobrazené usmíření všech třech dam, které mají v příběhu důležitou roli.
I když se matka, manželka i milenka muže po nehodě stále na oko tváří, že jsou úhlavní nepřátelé, spojí se, aby milovanou osobu v jejich životě zbavili utrpení. Jejich řešením je eutanázie. Tento čin je zde zobrazen veskrze pozitivně jako osvobození od bolesti a utrpení. Celkem nelogicky ale usmiřuje zdánlivě nesmiřitelné a celé vyšetřování odvádí do ztracena, protože ženy jedna druhou kryjí. Jedna časová rovina celého příběhu tak vyznívá naprosto do ztracena.
Jako psychologické drama to funguje a film si sice nezaslouží špatné hodnocení, spousta míst příběhu je ale naprosto hluchá. Celkově tak film v divákovi vzbouzí poměrně rozporuplné emoce.
Zpracováno na základě:
a na základě vlastního sledování filmu „Němá tajemství“ (Česká televize, 1.6.2025)