Článek
Vraťme se o pát let zpátky. Verstappen od začátku v seriálu F1 prokazoval svůj talent. Bylo jen otázkou času, než dostane šanci v silném týmu. Jeho čas přišel s přechodem do Red Bullu.
Max se začal prosazovat, přišla první podiová umístění, první vítězství, ale taky spousta střetů. Max, i když byl pomalejší, tak šel do extrému při hájení svých pozic a raději riskoval havárii než by někomu uhnul. Možná už se na tyhle kontroverzní momenty trochu pozapomnělo.
Pak přišel pro jeho kariéru zásadní rok 2021. Od začátku sezóny se Verstappen přetahoval s Hamiltonem o vedení v šampionátu. Max měl lepší první polovinu sezóny, Hamilton pak byl silnější v té druhé. Na absolutní výkonnost byl na konci sezóny Lewis lepší, Max se ovšem nechtěl vzdát. To by bylo zcela v pořádku, už ne zcela v pořádku ovšem byly metody, které Max k tomu používal. Na trati si počínal velmi nebezpečně, standardem bylo prakticky v každém závodě vytlačování Hamiltona mimo trať, než aby se nechal předjet, raději způsobil kolizi, jako ve Velké ceně Itálie. Bylo čím dál víc z chování Verstappena vidět, že je odhodlán vyhrát a je mu zcela jedno, jakými to bude prostředky.
Stejně tak to vypadalo i na začátku rozhodujícího závodu v Abú Zabí. Oba soupeři do závodu vstupovali se stejným bodovým ziskem a bylo jasné, že kdo přijede do cíle dříve, stane se mistrem světa. Hamilton se po startu prosadil do čela, i přes další Verstappenův pokus vyvézt Hamiltona daleko mimo trať, a začal Maxovi ujíždět. Vypadalo to už na Lewisovo pohodlné vítězství a další titul mistra světa. Pět kol před koncem měl Hamilton náskok na Maxe cca 11 vteřin, za nimi pak dlouho nikdo. V tu chvíli ale havaroval Nicolas Latifi, (to byl pilot, jehož pomyslnou štafetu od něj v F1 přebral Sargeant, tedy pilot, který nějaký ten incident vyprodukoval téměř v každém závodě). takže na trať vyjel safety car.
Podle zvyklostí, které platily v celé sezóně se musela nejdřív vyčistit trať, pak nechat safety car předjet vozy, které byly o kolo zpět a počkat, až tyto vozy dojedou na konec startovního pole. Z těchto zkušeností se dalo vydedukovat, že se dojede za safety carem už až do cíle závodu. Hamilton tím pádem nemohl jít přezout gumy, protože kdyby to udělal, přišel by o svou pozici před Verstappenem a už by ho neměl šanci předjet. Naopak Max, ten neměl co ztratit, jeho druhou pozici nemohl nikdo ohrozit, tak zajel pro nové gumy, co kdyby náhodou.
Maxovi to nemělo podle všeho být nic platné, ovšem došlo na nátlak šéfa Red Bullu (to byla ta náhoda) na tehdejšího ředitelu závodu Masiho a ten prvně v sezóně najednou změnil pravidla hry, rozhodl, že se nebude čekat na to, až se sjede startovní pole za safety carem a dal pokyn k závodění před nájezdem do posledního kola. Tím zajistil obrovskou výhodu Maxovi, který na nových gumách zákonitě musel být mnohem silnější než Lewis na ojetých a dopadlo to tak, jak to dopadnout muselo. Max se díky tomu stal prvně mistrem světa. V podstatě se ale jedná o titul mistra světa rozhodnutím ředitele závodu.
Pro Michaela Masiho znamenalo toto hodně kontroverzní rozhodnutí odvolání z funkce ředitele, ale to titul Lewisovi nevrátilo a pachuť nespravedlnosti zůstala. Zatímco stáj Mercedes podala protest, Maxovi vůbec nepřišlo nefér, jakým způsobem se k titulu dostal a že mu byl vlastně neprávem darován a naplno si vychutnával titul mistra světa. Myslím, že téměř každý v jeho situaci by minimálně řekl, že si ten titul nezaslouží a že patří Hamiltonovi, případně by sám inicioval změnu pořadí, protože by nechtěl získat titul tímto způsobem. Takovou sebereflexi byste ovšem u Maxe hledali marně, přístup „chci titul za každou cenu a je mi jedno jakým způsobem ho dosáhnu“ je mu vlastní.
V dalších letech se změnou pravidel se stal Red Bull dominantní stájí, Max většinou vyhrával závody způsobem start-cíl a když už potřeboval někoho překonat, tak ho spíš objel než že by s ním bojoval o pozici. Takže na jeho konfliktní chování se zapomínalo, v podstatě se do situací, které by mohly vygenerovat nějaký střet, ani nedostával.
V letošní sezóně se ovšem objevil silný tým McLarenu, který je najednou schopný útočit na pozici Maxe. To se stalo i v nedělním závodě. A nejen, že tentokrát Norris Verstappena ohrožoval, ale začínal ho dokonce předjíždět. V tu chvíli se Max opět předvedl, než aby rychlejšího Lando Norrise pustil před sebe, tak raději způsobil havárii. Příznačné bylo, že zatímco Lando tím v závodě skončil, Max i přes symbolický trest 10 sekund (penalizace neovlivnila jeho umístění) dojel na pátém místě. A jak je Maxovým zvykem, opět svou vinu relativizuje, jeho vyjádření, že se staly chyby z obou stran, je tak maximem, co lze od něj očekávat. A to i přesto, že situace byla zcela jasná a on coby zkušený pilot moc dobře ví, kdo je viníkem incidentu.
Maxovi jeho ego ovšem takovou sebereflexi nedovolí. On je výjimečným pilotem, ostatně i proto je jasnou jedničkou v týmu a několikanásobným mistrem světa, toho by jinak neměl šanci dosáhnout. Ovšem není to parťák, s kterým byste chtěli být v týmu. Abyste s ním vycházeli, musíte být tím druhým vzadu, tím, kdo mu půjde z cesty a poslouží mu, když to bude třeba. Všichni to ostatně známe, i třeba z dětství, takové ty typy, kteří jsou s tebou velcí kamarádi, pokud tě poráží a nejsi pro ně soupeřem. Ovšem běda, když je začneš ohrožovat, to je hned po přátelství, to jeho ego nesnese.
I proto je s Maxem v týmu stále Perez, přesto, že jeho výkonnost je vysloveně katastrofální. Jenže kde najít někoho, kdo by šel dobrovolně sloužit Verstappenovi? I přesto, že má Red Bull nejsilnější tým, nikdo se tam moc nehrne. Rozhodně by to nebyla pozice pro jezdce, co už má něco za sebou, možná pro nějakého nováčka, co by se chtěl ukázat.
Max měl patrně až příliš metenou cestičku, všechno mu vycházelo, zjevně byl v sobeckém chování podporován i svým otcem a tak se nenaučil obyčejné lidské pokoře, kterou přitom většina velkých šampiónů v sobě má. Max ovšem vidí pouze sebe a proto nikdy nemohu být jeho fanouškem.
zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Max_Verstappen
https://www.idnes.cz/sport/formule/max-verstappen-lewis-hamilton-abu-zabi-formule-1-online-zpravodajstvi.A211212_015418_motorsport_mah
https://www.formula1.com/
https://www.sport.cz/clanek/moto-formule-1-nebylo-to-od-maxe-fer-pokazil-zavod-sobe-i-mne-cili-se-norris-5031267