Článek
Já si záměrně od televizního uvedení této druhé řady nechal určitý odstup. Nejsem z těch, kdo přichází s hodnocením celé minisérie po prvním dílu, dokonce jsem zaznamenal jeden příspěvek zde na medium seznam, který rozebíral kriticky to, co teprve uvidíme.
Co se týče sledovanosti a divácké spokojenosti, si Docent 2 nevedl vůbec špatně. Mnohem hůře už z toho ovšem vyšel u kritiky. A podobné vzorce myšlení lze vysledovat i u řady příspěvků třeba na csfd.cz, kde to vypadá na častou inspiraci právě těmito kritikami. Při zamyšlení se nad tím, proč tomu tak je, mě napadá, že řada kritiků má pocit, že když kritika, tak musí být negativní, a snad se domnívají, že si jinak nezaslouží ani svůj honorář.
Takže se třeba v kritice na aktualne.cz dočteme nejdříve něco o tom, že je třeba přicházet s nestereotypními ženskými hrdinkami, aby o pár odstavců dále byla zkritizována postava jistě nestereotypní hrdinky Fousové v podání Terezy Ramba. Asi by vyhověla jen v případě, kdyby si jí vymyslel kritik sám.
Pro některé kritiky je problém, že Ramba pořád moc křičí a je až příliš neřízenou střelou a že je to naprosto nevěrohodné. Tak ano, není to asi typické chování policistky, ale nevím, proč by to nemohlo být možné. Kdo už je trochu poučený životem, tak ví, že ten dokáže připravit člověku takové situace, které zní tak neuvěřitelně, že neprožít je na vlastní kůži, tak tomu neuvěří. Tak proč by nemohla existovat jedna rozeřvaná a nedisciplinovaná policistka, zvlášť, když je jasně naznačeno, že to její dost asociální chování souvisí se vzdorem vůči otci. A celkem logický je i vývoj vztahu mezi profesorem a Fousovou, hrany se poněkud obrousili s tím, jak si na sebe zvykají.
Stejně tak je logická změna chování u postavy šéfa, kterou ztvárňuje Ondra Vetchý. Jednak vůči profesorovi, kde došlo ke změně poznáním, že profesorovi metody mají svůj smysl, ale i vůbec vůči svému okolí v souvislosti se zdravotními problémy. Kdo něco takového zažil, pochopí.
Terčem kritiky se stala i dvojice policistů Hádka s Taclíkem. A to z toho důvodu, že jsou to průměrní policisté, kteří dělají své chyby a nejsou prostě dokonalí. Jenže tohle je právě symbolem uvěřitelnosti, po čemž někteří kritici volají. Proč by všichni policisté se měli prezentovat jak bezchybné stroje, s dokonalou dedukcí, měli by být neomylní, pohotoví? Když všichni dobře víme, že realita je jiná. To, že jsme odkojeni seriály, kdy, co policajt, to génius, je věc jiná. Každopádně se domnívám, že obyčejnost těchto policistů nebyla přehnaná, na rozdíl třeba od dvojice policistů v Dvojce na zabití. Tam policisté v podání Lichého a Šteindlera jsou karikaturou na policisty a určitě by nikdo takový v jejich řadách fungovat nemohl, tito dva jsou, jak vystřiženi z Policejní akademie.
Mě se naopak líbilo, že jsou postavy polidštěné, že mají taky své chyby a slabosti, tak, jak to obvykle v životě bývá. A že je zde prostor i pro drobné vtípky, ale to neznamená, že by z toho vznikla nějaká komedie, to zase ne.
Vyzdvihnout bych pak chtěl také práci s herci. V konkurenčních krimi seriálech nejsou o nic horší herci, ale je asi vidět, že je na to méně času, musejí rychle nasekat x dílů. Zatímco zde se klade důraz na práci s herci. A na výsledku je to rozhodně vidět.
V porovnání s tou změti krimiseriálů, které jsou aktuálně k vidění na různých televizích, Docent jistě obstojí na výbornou. A i když to třeba není dokonalé dílo, tak je vidět, že Jiří Strach opět předvádí sebejistou režii. Řekl bych, že jeho jméno je garancí jisté úrovně.
zdroje:
https://magazin.aktualne.cz/kultura/docent-ii-recenze/r~6ebdec62683f11efb689ac1f6b220ee8/
https://www.csfd.cz/film/1024280-docent/1438095-serie-2/recenze/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-docent-selhava-jako-kriminalka-i-jako-komedie-258796