Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Firma Reebok by měla vyhodit šéfa marketingu

Foto: AI chatGPT

svět po „slevové akci“ Reebok

Americké společnosti Reebok se o víkendu na jejich eshopu vloudila chybička. U cen v sekci výprodej nefungoval kurzový přepočet, takže cena v korunách byla stejná jako v EUR.

Článek

Chyba nebo záměr?

Koupit si dvoje boty, čtyři trika a dvě mikiny za 400 Kč i s dopravou, to byla opravdu extrémně výhodná koupě. A nelze se divit, že se objednávky jen hrnuly. Nejpravděpodobnějším vysvětlením bylo, že se jedná pouze o chybu. Ale objevily se spekulace, které hovořily o tom, že by také mohlo jít o marketingovou kampaň.

Logika případné kampaně

Značka Reebok v Česku není dostatečně etablovaná. Když by se mezi lidmi udělala anketa jaké značky sportovního oblečení znají, tak si asi každý vzpomene na Pumu, Adidas, Nike. Reebok je v tomto pozadu. A jak rozšířit povědomí o značce? Buď masivně investovat do reklamy, a nebo udělat tak radikální akci, že o ní budou lidé šířit povědomí sami. Třeba tak, že budu nabízet zboží za zlomkovou cenu. Variantě marketingová akce ostatně napovídala dlouhá doba, po níž se dalo takto extrémně levně nakupovat, trvalo dva dny, než se ceny vrátily opět do normálu. Další indicií bylo, že tyto super výhodné ceny se objevily pouze v sekci výprodej, kde se nabízí zboží, kterého se firma potřebuje zbavit a uvolnit sklady pro nové kolekce.

Stručně o firmě

Značka Reebok je na trhu už od roku 1958, ale dříve byla součástí značky Adidas, respektive byla její dceřinou společností. To už ovšem v tuto chvíli neplatí, od roku 2021 je dceřinou společností firmy Authentic Brands Group. Co se obchodní bilance týče, vede se jí velmi dobře. Za poslední uzavřený rok činil jejich zisk 177 mil. USD, což je něco přes 4 miliardy v Kč. V tomto kontextu je asi vhodné poznamenat, že obavy některých diskutujících na webu v tom smyslu, co teď bude firma dělat, když se jí tisíce nakupujících pokoušejí ožebračit, je přinejmenším úsměvná.

Promarněná příležitost

Teď už víme, že šlo o omyl. Reebok psal, že na vině byla technická chyba, což vypadá lépe, jako že za to může nějaký stroj nebo software, ale v praxi jde pochopitelně vždy o chybu konkrétního člověka. Nicméně, společnost měla dvě základní možnosti, jak na situaci zareagovat. Buď prohlásit, že to byla chyba a všechny nákupy stornovat, má v tom ostatně oporu v obchodních podmínkách, a nebo využít situace, když už k ní došlo, a postavit na tom kampaň.

Jasně, Reebok by to přišlo draho. Lidí, co se pokusili o extra levný nákup, bylo spousta. Na druhou stranu, masivní povědomí o značce mezi sebou lidi šířili sami, Reebok nemusel investovat do žádné reklamy. Kdyby se chtěl Reebok dostat do myslí lidí konvenční reklamou do té míry, do jaké se to povedlo chybou na eshopu, nebylo by to o nic levnější.

Společnost tedy nemusela přiznat chybu. Mohli říct, že to byl záměr, že šlo o imidžovou kampaň a nákupy uznat jako platné. K čemu by došlo? Značka Reebok by byla najednou mnohem víc na očích, takže vlastně by dál fungovala její propagace. Navíc ti, kteří by oblečení od nich nosili, by si na značku mohli zvyknout a získali by tak důvod u nich nakupovat později už i za běžné ceny.

Navíc by se o kampani dlouho mluvilo, tohle je přece jen něco, co se jen tak nestává. A kdekdo by se chlubil, co si všechno pořídil, prakticky za hubičku. Celé by to působilo cool a podle mého by na tom Reebok ve finále vůbec netratil, ale dlouhodobě naopak profitoval.

Dopady reakce Reeboku

Povědomí o firmě sice v republice zůstane i tak, ale už ne v pozitivní rovině. Rozhodnutí firmy není ani trochu sexy, nemá to žádný styl, dokonce ani žádnou slevu jako odškodnění nenabídli. To, kde se zákazník rozhodne nakoupit, je hodně spojené s emocemi, u sportovního oblečení to platí dvojnásob. A jako prodejce nechceš být spojen s negativní emocí - naštváním, smutkem, opovržením.

Reebok svým rozhodnutím české veřejnosti vzkázal, že ho zákazníci zajímají jen do té míry, kdy mají šanci z něho vytáhnout prachy, proto se všichni dočkali jen výmluvy na technickou chybu, a už ničeho jiného.

Co ještě na sebe Reebok prozradil? Že mají ve firmě asi docela slušný binec. Firma, ve které pracuji já, taky provozuje eshop, ale neumím si představit, že bychom na něm nechali takovouto zásadní chybu viset dva dny, všechno by se řešilo maximálně v řádu několika hodin, i kdyby to bylo o víkendu. Chyba se může stát, to ano, ale takto dlouho jí odstraňovat je nepřijatelné.

V neposlední řadě jsme se dozvěděli, že půjde patrně o společnost „trumpovského“ střihu, tedy bez špetky elegance a stylu, která volí pouze upocená, přizemní řešení bez invence. A než aby byli schopni vidět dopředu, jde jim jen o okamžitý zisk. Proto ten použitý titulek, marketing v této kauze zcela propadl.

Myslím, že je jasné, že zájmům Reeboku v Česku celá událost ublíží a prodeje v naší zemi půjdou dolů. Ochota u Reeboku nakupovat po této zkušenosti mizí i u i řady lidí, kteří doteď patřili mezi jejich občasné klienty.

zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Reebok

chatGPT

vlastní zkušenost s eshopem reebok.eu

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-reebok-rusi-objednavky-z-kuriozni-slevove-akce-40525048

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz