Článek
Na počátku bych měl sdělit, že s organizací, jejíž název se ocitl v nadpise, jsem byl spokojen, a proto jsem u ní zůstával dlouhá léta. Přestože nabídka některých jejích produktů pro mě byla méně výhodná po finanční stránce. Využívaných produktů nebylo právě málo. Časem s ohledem na různé činitele přece jen došlo ke zrušení části nabízených položek. Až nakonec zůstal jediný. Jednalo se o pojištění domácnosti.
Jednoho dne přišla nabídka na renovaci. Možná by mohlo jít také o název optimalizace či valorizace. Vždy jde však o zdražení. Ano, čas běží, ceny rostou a částka pojistného léta zůstávala na stejné výši / nikoli níži /. Dodané doporučení a s ním spojené upozornění jsem předložil jistému finančnímu specialistovi, aby dokument posoudil. Jeho postojů a osobních vlastností si vážím. Jednak se dříve či později vždy potvrdilo, co říkal. Jednak vztah trvá řadu roků a nikdy nedošlo k „něčemu špatnému“. Jinak by se dalo napsat, že disponuje poctivostí nevídanou do současné doby. Mezi výsledky se zařadila rada - původní pojištění domácnosti ukončit a založit nové jinde, kde za přibližně stejnou peněžní částku bude ochrana majetku širší a vyšší. Doma jsme probrali a souhlasili.
Protože čas moc rychle běží, než jsme vše zjistili a nechali zpracovat odborné stanovisko, výroční termín prvně uzavřené smlouvy minul. Ano, je jasné, že i když už smlouva nebude platit, je nutné přesah zaplatit. Jestliže dnes člověk něco chce, měl by raději dopředu počítat s různými komplikacemi. A hlavně s placením! Máme moderní dobu a je tolik rozličných pomůcek a usnadňujících algoritmů, nicméně mám pocit, že hadce fungujících mechanismů existuje stále méně a méně. Tak jsem se dozvěděl, že odejít ze smlouvy není jen tak. Máme výpovědní dobu. Která se musí zaplatit. Snadnější cestou je uzavřít novou smlouvu a tu hned zrušit. Jenže se ukázalo, že hned není hned.
Stalo se, že řešení připadlo na letní prázdniny. Jak jsme měli čekat, ne všichni lidé budou na svých místech, když tráví dny volna v docela jiných teritoriích. Nebo dojde na odstávku systému, která vystupuje jako preventivní a někdy následná údržba moderních informačních, komunikačních a evidenčních technologií. U papírů a šanonů by se tak nestalo… Když se nám proces tak „hezky“ natáhl, narostla nová úhrada. Její výše se mi nezdála. Proto jsem sepsal žádost o vysvětlení. Stalo se poměrně brzo a verdikt zněl jasně - „postup je správný a musíte zaplatit“. Obratem!
Nevzdal jsem se a zamyslel se. Co kdybych jako dlouholetý klient požádal o maličkost? Její podobu jsem viděl ve velkorysosti velkého pojišťovacího subjektu, který na pár stokorunách rozhodně nezbohatne. Avšak udělá radost obyčejnému občanu. Třeba že uzná jeho dlouho trvající zájem, loajalitu a včasné a úplné platby bez odkladu atd. I nyní byla reakce docela rychlá. Nic mi nebude odpuštěno. Mám zaplatit - jak jinak - obratem! Pokud se tak nestane, začnou neuskutečněnou platbu vymáhat jako pohledávku a hrozí mi pokuta. Basta!
Co říci na závěr - člověk by si podle názvu organizace mohl myslet, že bude spolupracovat. Jenže se spíše určitě než asi plete. Ke spolupráci nedošlo. Naopak mi jednání připadalo jako uplatnění jednostranného kroku z pozice síly. Pak by se - přísněji vzato - termín jednání ani neměl používat. Na něj podobně jako na diskusi musejí být přítomny dvě strany. Zde jsem vystupoval jako obtěžující klient, který požaduje něco, co není přesně v tabulkách a škatulkách. Nějaký hmyz někde dole. Možná si představovali, že je chci oškubat! Fakt, Kooperativa by zřejmě kvůli pár stovkám lehla. Slova bankrot se snad každý bojí.
Výsledek je jasný - požadovanou částku jsem zaplatil, abych se vyhnul sankcím. Na dotyčnou adresu jsem napsal, že děkuji za „pozitivní“ přístup a „laskavý“ tón směrem k dlouholetému klientovi, který vše platil včas a bez potíží. Samozřejmě si způsob „jednání“ nenechám jenom pro sebe, což se vaší organizaci bude „hodit“. Velká organizace mohla učinit laskavost a sáhnout po odpuštění, za které bych ji na netu pochválil. Místo ní se chová zcela opačně, a ještě užívá příkrých slov. Asi aby klienty zastrašila. Ví, co činí? Jaké mohu přijít dopady? Já se budu snažit, abych od ní už nic nechtěl. Poděkoval jsem za zkušenost a připojil výzvu, že si ji opravdu nenechám pouze pro sebe. Dnešními řádky plním slib a informaci jsem předal ostatním. Jak se kdo rozhodne a zařídí, je jeho osobní věcí. Stačí si pamatovat, že není jednání jako jednání.