Hlavní obsah

Plody respektující / nebo snad volné? / výchovy po škole

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Je otázkou, co z dítěte, které systémem respektující / nebo snad volné? / výchovy projde. Arogantní jedinec? Nebo pokorná osoba, až v životě pořádně narazí? Bude prosit a žebrat? Stane se vedoucím pracovníkem? A co jestli vstoupí do politiky?

Některé matky a otcové jsou schopni a ochotni napsat komukoliv. Servítky si neberou. Patrně si myslí, že si mohou všechno dovolit. Nebo byli v dětství nadměrně respektováni? Dopady jsou.

Článek

Po pročtení předchozích příspěvků / seznam dole / by si někdo mohl myslet, že někomu z vyučujících došla trpělivost a děti, kterým se nechtělo ve škole pracovat, snažit se a plnit pokyny, a proto nakonec nedosáhly potřebného a stanoveného výsledku, nechali po škole, jak se mezi lidmi říká. No - možná spíše říkávalo, neboť je otázkou do debaty, jestli tak dnes mohou příslušníci pedagogického sboru ještě postupovat. Naskýtá se několik dotazů.

Co jestli děti ve škole nebudou souhlasit se zadanými úkoly? Co když projeví odmítavost, vzpurnost a dokonce použijí nepěkná slova? Nejde jen o dočasné svěřence. Nevystavují se učitelé také kritice a reálné možnosti stížností rodičů? Mimochodem - některé matky a otcové jsou schopni a ochotni napsat komukoliv. Servítky si neberou. Patrně si myslí, že si mohou všechno dovolit. Že by si něco přečetli na internetu? Nebo byli během svého dětství tak nadměrně respektováni? Podlehli řečem, nabádání a myšlenkám přílišné volnosti a svobody? Přitom zapomněli, že musejí existovat pravidla a hranice? Nebo snad jako řidiči a řidičky v automobilu klidně jedou přes křižovatku na červenou? Proč ne, ostatní je mají respektovat! Podíváme se na pár bližších okolností. Jev ponechání dětí tzv. po škole raději ponechám stranou.

Patrně nenajdeme jasné řešení pro situace dilemat. O významu a potřebě a spíše nutnosti naplňování obsahu a ducha RVP a ŠVP jsem se již zmínil. Byť proti zmíněným dokumentům máme výhrady, jsou závazné a musí být projevována snaha je uskutečnit. Podobně jako si myslíme, že na vozovce je na jistých místech příliš snížená rychlost. Zbavuje nás snad ona myšlenka povinnosti ji plnit a osobní odpovědnosti za dodržování? Určitě nikoli. Jestliže se dítěti nechce věnovat se školním povinnostem, jak bude později působit na trhu práce a přímo pracovat v konkrétním podniku, firmě, na úřadu? Leckdo namítne, že do dané pozice má ještě daleko a leccos se může změnit. Vyroste, dozraje, leccos mu dojde. Souhlasím, avšak… Co nám známá lidová moudrost - „je třeba ohýbat proutek, dokud je mladý“?

Každý je přece strůjcem své budoucnosti. Byť nemůže ovlivnit úplně všechno. Co z nich vyroste? Jaká bude jejich použitelnost? A ještě jedna významná otázka - jak vypadá jejich připravenost na život? A další se ocitají v závěsu. Jaké zde dosáhli úrovně a kvality? Nebo spíše jejího opaku? Jak víme nebo jsme zaslechli, všechny plody nebudou zralé a chutné tak, jak jsme si představovali a jak jsme očekávali. Kupříkladu nezralé maliny jsou obecně velmi dobře známy. Vždyť se používají též v přeneseném slova smyslu. A kdo by neznal výrok o kousnutí do kyselého jablka, že?

Jako možnou odpověď a vypovídající analogii bych viděl svou zkušenost, kdy jsem během práce s dospělými potkal pár osob, které se ničím pořádně nevyučily, nedokončily studium, ale bavilo je něco, čím by se zjevně neuživily. Případně zkusily svůj koníček někomu nabízet, ale nenarazily na pochopení, natož na slušný výdělek. Jaké by mělo být řešení jejich situace? Má je stát nechat, aby se o sebe postaraly samy? Dokonce mohou zemřít hlady? Mají je živit nejbližší v rodině? Vždyť je někam dovedli, tak proč by neměli sklidit plody svého snažení? Proč by na ně měli doplácet pracující, kterým se mnohdy do práce nechce, ale musejí, aby se uživili? Je snad jejich snahou a cílem, aby jemu bylo příjemně a mohl se oddávat své zálibě? Předpokládám, že odpovědi se budou blížit k jasným a očekávaným.

Předchozí díly:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-respektujici-vychova-deti-a-jasne-reseni-95600 /.

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-respektujici-vychova-deti-a-jeji-nasledky-96550

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-a-zak-jako-plod-respektujici-vychovy-97071

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz