Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nejsem živnostník. Stát mě kvůli tomu diskriminuje

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Manažer

Chtěl bych si pořídit elektromobil. Cítím se však diskriminován dotační politikou státu, která preferuje firmy a živnostníky. Ti dostanou až 300 tisíc. Já, protože jsem „pouze“ zaměstnanec, nedostanu nic.

Článek

Elektromobil není pro každého. Kdo nemá možnost dobíjet doma nebo v práci a byl by tak odkázán na veřejnou dobíjecí infrastrukturu, může mít se způsobem užívání a dobíjení elektromobilu problém. Časový i logistický. To ale není můj případ. Bydlíme v domě s fotovoltaikou, denně najedeme maximálně 100 kilometrů, elektromobil by tak pro nás byla ideální varianta. A to i v situaci, kdy současné elektromobily svojí cenou ještě stále dost převyšují auta s klasickým spalovacím motorem. po dlouhé úvaze jsem se ale rozhodl, že si ho nekoupím. Proč?

Dotační politika státu není fér

Nechci a nebudu podporovat selektivní dotační politiku státu. Obecně vnímám dotace, ať už jsou na cokoliv, jako špatnou cestu. Takovou polosocialistickou. Nedaří se ti vyrábět levněji? Nevadí, podpoříme tě nějakou dotací. Chceš si vydělat více? Tak na pole nevysévej tuhle plodinu, ale dej tam jinou, na kterou dostaneš dotaci. Nemůžeš prodat svoje drahá elektroauta? Nevadí. Podpoříme tě dotací. Ale ne pro všechny. Dáme to jenom firmám a živnostníkům. Proč?

Prý je to podmínka Bruselu

Obecné vysvětlení spočívá v názoru, že drahé elektromobily, a vlastně auta obecně, si kupuje především firemní klientela. Běžný občan si kupuje auto až na sekundárním trhu, tedy jako použité. Někdo si koupí roční zánovní vůz, někdo deset let starou „plečku“. Dle gusta a finančních možností každého z nás. Ano, většina aut se skutečně kupuje do firemního sektoru. Ale proč to musí nutně znamenat, že když bude jeden z deseti zájemců o elektromobil nepodnikatel, nemá na dotaci nárok? Za všechno prý mohou podmínky dotační politiky nastavené v Bruselu. Opravdu?

Kdo ta auta koupil?

Možná v tom je ale něco jiného. Myslím si, nemám to však nijak podloženo, že dotace až do výše 300 tisíc korun na elektromobil (200 tisíc na osobní auto) odčerpávají ve velkém firmy, které nabízejí auta na operativní leasing. Auta tak získají nejen s množstevní slevou od importéra, ale ještě s dvousettisícovou dotací od státu. Takové auto v ceníkové ceně třeba 1.200.000,- korun, tak může i s dotací přijít klidně na pouhých 800 tisíc. Cena pronájmu se ale vypočítává z ceníkové ceny. A po skončení ročního pronájmu se takové auto prodá pravděpodobně za cenu vyšší, než je zmíněných 800 tisíc.

Dvojí ceny? Zakázáno

Za mě je dotační politika spojená s příspěvkem na elektromobily nespravedlivě selektivní a podporovat ji rozhodně nebudu. Ani tím, že si koupím předražený elektromobil za plnou cenu a budu tím vlastně ze svých daní nějakou tou korunou přispívat na byznys někoho jiného. Jestli chce stát podporovat prodej elektromobilů dotacemi, tak ať neřeší, kdo si takové auto koupí. Preferovat jednu zákaznickou skupinu nad druhou není podle mě fér a je to podle mě i v rozporu s férovou soutěží. Jsou to vlastně takové dvojí ceny. V hospodách zakázané, u dealerů aut povolené…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz