Hlavní obsah
Automobily a doprava

Při rozjezdech lze ušetřit nejvíce paliva, často i celý litr

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Křižovatka

Rozjezdy jsou na spotřebu auta nejnáročnější. A nemusí jít jen o rozjezdy na křižovatkách. I takový výjezd z parkoviště nebo například myčky spolkne nadprůměrné množství paliva.

Článek

Když pomineme extrémní situace, jako je například jízda na závodním okruhu nebo třeba v nějakém offroad parku, má drtivá většina vozů se spalovacím motorem nejvyšší spotřebu při rozjezdech. A čím nezkušenější řidič, tím je spotřeba vyšší. Přitom stačí upravit svoje špatné návyky a spotřeba může v městském cyklu poklesnout i více než o litr na sto kilometrů.

Nevytáčet, nepodtáčet

Vše je jenom o tom vědět, při jakých otáčkách motor dokáže pohnout s autem. Začátečnické rozjezdy, kdy řidič vytočí motor do třech tisíc a pak mu deset vteřin trvá, než šnečím tempem dostane spojku do záběru, jsou tou největší hrozbou pro nějakou rozumnou spotřebu. Ale pozor, ani přehnané podtáčení motoru a snaha rozjet se na příliš nízké otáčky ke snížení spotřeby nepovede.

Základem je plynulost

Jestliže jste již zvládli techniku rozjezdu a dokážete tedy dobře vystihnout okamžik záběru spojky při rozumných otáčkách motoru, je dobré postoupit do další úrovně. Tou je snaha o co nejplynulejší jízdu. Ve městě, kde je často vidět na několik semaforů dopředu se rozhodně vyplatí nespěchat a předvídat. Co je vám platné, když s kvílením pneumatik vystřelíte z jedné křižovatky, když na té další budete stát. Takže plynulost a předvídavost – to jsou další kroky vedoucí ke snížení spotřeby ve městě.

Předvídejte

Předvídavost je důležitá také třeba před vyjížděním kopce. Jestliže se před vámi nějaký objeví, v Praze třeba typicky při sjezdu ze Stodůlek a následném výjezdu do Motola, je dobré z kopce trochu zrychlit, abyste u paty stoupání měli co nejvyšší rychlost (pochopitelně v rámci pravidel). Do kopce pak nebudete muset tolik přidávat plyn.

Kapka ke kapce a litr je doma

Všechny tyhle rady se mohou zdát jako zbytečné, a názory, že ušetří jen „pár kapek“ tak nemusí být daleko od pravdy. Jenže kapka ke kapce a litr na sto kilometrů je ušetřený. Navíc zjistíte, že při defenzivním, ale plynulém a předvídavém způsobu jízdy nebudete rozhodně žádnou brzdou provozu, jak se mnozí domnívají. Takový způsob jízdy navíc v dlouhodobém horizontu šetří i pneumatiky, brzdy a pochopitelně motor.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz