Článek
Každý den na nás z médií vykukují bombastické titulky typu „Češi vzali byty útokem“, „Češi kupují auta jako diví“ nebo „Cestovky nestíhají, Češi letos utrácejí jako nikdy!“ Člověk by si skoro myslel, že tu máme zlatou éru. Žádná krize, žádné problémy, všichni vydělávají statisíce a jen co jim přistanou výplaty, vyrážejí rovnou do showroomu vybrat nové auto, do realitky koupit další byt nebo na letiště, odkud odlétají do teplých krajin. Jenže pak si člověk rozklikne komentáře pod těmito články a nestačí se divit.
Článek versus komentáře
„Tohle kupují asi nějací jiní Češi, já si po zaplacení nájmu a složenek můžu akorát tak dovolit podívat se na fotku Chorvatska,“ píše jeden. „Auto za milion? To si dělají srandu. Ať si to nechají. Vždyť to má tříválec a plastovej interiér jak fabrika na PET lahve,“ přidává se další. „Byt v paneláku za osm mega? To není vtip? S hypotékou na 30 let a splátkou 45 tisíc měsíčně? Kdo na tohle vůbec dosáhne?“ ptá se třetí. A tak si říkám, žijeme vůbec ve stejné zemi? Já a ti, co podobné články píší?
Realita podle čísel? Už ne tak růžová
Statistiky jsou neúprosné. Průměrná mzda v roce 2024 činila 46 165 korun, což sice nezní úplně špatně, ale jak známo, průměr má tu zvláštní vlastnost, že polovina lidí bere méně. Hodně méně. Když k tomu připočteme fakt, že inflace sice oficiálně „jen“ 2,4 %, ale potraviny zdražily v lednu 2025 o 9 %, začíná to být docela jiný obrázek.
K tomu nezaměstnanost na úrovni 4,1 % – tedy desetitisíce lidí, kteří si nekupují byty ani auta, ale spíš řeší, jak vyjít do další výplaty. A z druhé strany na ně z titulní strany novin křičí: „Češi skupují zájezdy! Letenky mizí rychleji než rohlíky v akci!“
PR svět versus realita
Co si budeme povídat. Nejsme dnešní, a tak je zřejmé, že podobné články občas vznikají ve velmi těsném sepětí s různými „odborníky“ a „analytiky“ – zpravidla mluvčími developerských skupin, realitních kanceláří, leasingových firem, automobilek nebo cestovních kanceláří. Často se tak nejedná o nezávislou žurnalistiku, ale spíš o dobře maskovanou PR aktivitu. Proč?
Psali to v novinách, tak to je pravda
Je to jednoduché – když máte v nabídce byt 3+1 v původním stavu za 8 milionů, potřebujete vytvořit dojem, že je to normální cena. A že pokud si ho nevezmete vy, vezme si ho někdo jiný. A nejlépe na hypotéku. Ty prý berou Češi útokem. A útočí se i na auta. Především ta čínská. Češi je prý ani neviděli, ale zaútočili na ně tak, že se to dostalo do titulku významného zpravodajského serveru.
Češi prostě neustále útočí a nakupují. Já sice žádného takového člověka neznám, ale když se o tom píše v novinách a na internetu, musí jich být opravdu asi hodně. Ó, my se máme. Ale možná to není o všech Češích. Možná je to jen o pár šťastlivcích, pár developerem zaplacených titulcích a o dojmu, který se má vytvořit. Aby ti, kdo si tohle všechno dovolit nemohou, měli aspoň pocit, že to s nimi není v pořádku.