Hlavní obsah

Mohla by za Zelené kandidovat Agáta Hanychová?

Foto: ceskaskola.cz, CC

Chovám značnou averzi vůči lidem, u nichž je v popředí urputné sebevědomí, ale jejichž znalosti a intelektuální poctivost jsou maličké.

Článek

Nabízím hned na začátek tezi: možná je špička kandidátky Strany Zelených pro nadcházející volby do Evropského parlamentu pouze mediální tváří, za jejímž výběrem stojí uvědomělejší členové strany, kteří doufají, že jí budou moct vkládat slova do úst a patřičně ji vést. Čtenáři se mohou přesvědčit, že právě na Johannu Nejedlovou je jednoznačně zaměřena reklamní kampaň této strany.

Při prohlédnutí médií v delším časovém horizontu objeví čtenáři Johannu Nejedlovou, jak na různých místech opakuje několik výroků proti sexuálnímu obtěžování a za „konsenzuální sex“ (Respekt, Heroine, Český rozhlas, A2larm), ale neobjevíme, že by se vyjadřovala k určujícím politickým otázkám, jako je daňová politika, ekonomické regulace, zaměstnanecká práva, sociální nerovnosti, oligarchizace, mezinárodní politika. Avšak v Deníku Referendum vyšlo množství kratších textů pod jejím jménem, z nichž mnohé mají charakter zprávy a těchto témat se dotýkají. Přesto neslyšíme Johannu Nejedlovou k nim nyní při volební kampani dělat nějaká podstatnější prohlášení (srov. např. s L. Zaorálkem).

Za předvolební kampaně se několikrát objevila v médiích, kde mohou čtenáři seznat, že její vystoupení jsou charakterizována opakováním několika reklamních frází, není vidět, že by se tématy nějak hlouběji zabývala, dívá se do poznámek při nejbanálnějších výrocích. Svrchu vyslovenou tezi vyvrací ještě celá řada indicií, které v textu rozvedu. Nejedlová je na špičce kandidátky doprovozena Petrem Doubravským původně ze studentských protestů za klima „Fridays for Future“ a Zuzanou Pavelkovou, ale ti dostávají v prezentaci strany mnohem menší prostor nežli Nejedlová (která není členkou strany). Na 6. místě kandidátky je třetí z bratrů Okamurových v politice, Osamu.

Mluvící hlavy a mluvící krky

Ne nepodobně Orwellovu 1984 je v reklamně zestupidněném veřejném prostoru dnes oceňováno především plynulé kvákání. „Duckspeak“. Jeho obsah? Logická struktura? Dopady v praxi? Koho by to zajímalo, každý má přeci právo na názor, ne?! (Toť zjednodušeně řečeno syntéza 1984 a Huxleyho Brave New World.)

Pokud by Nejedlová byla vědomě vybrána jako reklamní maskot, tak co by tím ostatní členové strany sledovali? Nedá se bohužel dohledat, jakým přesně procesem byla aktuální kandidátní listina sestavena, kolik lidí hlasovalo pro různé kandidáty. S Nejedlovou přišla do „týmu“ i např. Misha Lebeda, která se předtím podílela na reklamní kampani na Danuši Nerudovou při prezidentské volbě.

Pokud se nezdá, že by současné výroky Nejedlové při volební kampani vycházely z její hlavy, tak jak jsou sestavovány? Spíše členy Zelených - anebo „markeťáky“? Ostatní členové strany jsou s tím srozuměni? Zelení totiž mají stále poměrně velký počet lidí, kteří se objevují na levicových demonstracích nebo se hlásí k sociálně demokratickým či socialistickým principům. Zároveň však jedno křídlo strany v minulosti iniciovalo různá rituální distancování od minulého předsedy Matěje Stropnického (srov. vyjádření Nejedlové zde).

I méně vzdělaní lidé mají v politice místo. Jsem přesvědčen, že na kandidátkách deklarovaně „progresivních“, ba levicových stran rozhodně musejí být zastoupeny „dělnické kádry“. Ale nelze obětovat ideovou a politickou komplexnost, široký záběr, ale ani jasnost politiky. Zelení s Johannou Nejedlovou (a reklamním týmem, který měli šanci odmítnout) se stávají čímsi stokrát opakovaným: liberální stranou dalece konfromní se zájmy vlastnické třídy a představami šířenými jejími ideology, která sice občas nazvukuje lehce levicové tóny, ale je připravena podřízené obyvatelstvo a jeho zájmy vždy hodit přes palubu. Jako Piráti. U nich je přeci až krystalicky vidět celá tato monstrózní mašinérie, kdy moc těch nahoře zůstává nedotčena, ale pár aspirujících maloměšťáků se vyšplhá za kariérou. Prostřední lidé se spíše budou lísat k těm nahoře a vykašlou se na ty dole.

Ano, myslím, že Johanna Nejedlová je hochštaplerka velmi typická pro současné poměry. Nemohu u ní najít podstatnější inteligenci, vzdělání, ba zájem. Myslím, že deklarovaně „progresivní“ a levicové strany mají povinnost voliče vychovávat k politickému myšlení a přehledu (což pohříchu nedělali například sociální demokraté). Strana Zelených se spíše veze na vlně pravicově-liberálních předsudků, představ - včetně „povolené“ verze ekologie a zelené politiky (která se podstatně nedotkne současné nadvlády; na čemž mnoho nemění ani extrémně mírný návrh zdanění superbohatých).

Německo, zelená pohádka

V Německu jsou Zelení nyní přece ve vládě spolu s pravicově neutralizovanými sociálními demokraty a neoliberální FDP. Myslím, že jsem měl možnost vidět voličskou sféru zelených v Německu i v Česku docela zblízka. Je zde jistě více skupin, ale přeci lze demonstrovat, jak se v průběhu historie od 80. let změnilo vystupování - a politika - Zelených v Německu. Aspirující maloburžoazie, která si pro sebe vytváří „zelené“ krytí.

A podpora německých i českých Zelených pro „pomoc Ukrajině“ dle gusta zbrojních firem a dalším vlastníků - bez nějakých podstatných vymezení? Ultrakonformní postoj německých Zelených k podpoře izraelského konání stůj co stůj? Kdo ještě může podporovat takovou partaj?

Čeští Zelení se mírně vymezili vůči podpoře ČR pro izraelskou vládu masově zabíjející palestinské civilisty. Dokonce sdělili, že požadují odvolání vládního „poradce pro bezpečnost“, Tomáše Pojara. Ale jejich konformita s postupem NATO ve věci Ukrajiny?

Znám řadu lidí, kteří byli ranými členy Pirátské strany. A teď si při hovoru o jejích vedoucích zástupcích odplivují. A přitom Piráti přece také měli být tou skvělou „novou generací“ v politice. Znám rovněž celou řadu lidí od Zelených - a zdaleka ne všichni budou srozuměni např. s tím, že Zelení poskytují krytí ODS a STANu na Praze 6 či se současným reklamním a pravicovým stočením strany.

Znám lék: intelektuální upřímnost, politická kuráž, boj proti neospravedlnitelné nadvládě vlastnické třídy - a poctivé ideové debaty dovnitř i navenek. Lidé s reklamními a povrchně-karieristickými sklony potom pochopí, že to budou muset zkusit jinde.

Protože klimatická i sociální situace je zatraceně vážná - jak o tom píši stále a znovu a myslím dostatečně dokládám.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz