Článek
Především fakt, že StarDance je produktem globalizované televizní zábavy. Česká televize totiž za desítky milionů korun zakoupila zahraniční formát Strictly Come Dancing, který se do celého světa šíří z Velké Británie. A to je ten hlavní problém. Jak stanice, které ho převzaly, tak všechny účinkující, manipuluje do rolí cvičených opic, které musí všude, kde se vysílá, dělat podle předepsaného scénáře to samé.
Cirkusová elegance
Ačkoliv mnozí diváci považují StarDance za pořad plný elegance, často spíše připomíná cirkusové představení. Nejde jen o blyštivé, nezřídka velmi nevkusné kostýmy, ale také leckterá trapná taneční čísla, které mají tuto reality show „zpestřit“. Stačí připomenout známou herečku, která u publika v čele s televizním šéfem bodovala díky tomu, že si svého tanečního partnera přivezla na parket v kočárku a pak s ním, coby přerostlým miminem, cucajícím dudlík, rozdováděně křepčila. A nakonec si do kočárku vlezla sama. Samostatnou kapitolou trapnosti je závěrečné kýčovité kolečko, při němž se ostatní účinkující slzavě loučí s kolegou, který vypadl.
Pořád dokola
Jen někteří členové poroty přitom dávají opatrně najevo, že se jim takové vylomeniny příliš nelíbí a uvítali by více skutečného tanečního umění. A je velkým překvapením, že oblíbený moderátor Marek Eben, který si alespoň mezi řádky do soutěžících či pravidel jízlivě rýpne, je v poslední době najednou považován za „nekorektního“. Naopak je obdivuhodné, že se dokázal vysmát nesnesitelně kolovrátkovému scénáři „StarDance“a v refrénu své písničky zpívá: „Je to pořád dokola, dokola se to točí.“ Eben mimochodem před časem prozradil, jaké problémy České televizi způsobil fakt, že někteří účinkující museli kvůli protiepidemickým opatřením do karantény, což bylo příčinou několika změn. „Abyste si nemysleli, že my si tu můžeme dělat, co chceme, s tou situací, vůbec ne. Pořad je britský, je licencovaný, takže my se musíme s každým nestandardním krokem zeptat v Londýně, co oni na to. A jen tak něco nám neprojde,“ postěžoval si.
Hlavně, že tančí hvězdy
Zásadní je však otázka, zda tento pořad s velkým komerčním potenciálem a obří bulvární publicitou, před níž není úniku, patří na veřejnoprávní obrazovku. Lze sice souhlasit tím, že část národa přiměl tancovat, ale totéž v minulosti dokázaly špičkové mezinárodní taneční soutěže, které ČT vysílala také v sobotu večer. Na rozdíl od této vykalkulované reality show, v níž jsou hvězdami mediálně známé tváře, tam hlavní a nikoliv vedlejší roli hráli skuteční taneční mistři a nebyli odsunuti do rolí pouhých trenérů a zastiňování celebritami.
Nejhorší ovšem je, že tento zahraniční formát, který se již rozšířil do více než čtyřiceti zemí, deformuje i vkus masového publika. Tak, jako si již téměř všude můžeme ve stejných supermarketech koupit stejné zboží, často nevalné kvality, „StarDance“ nám servíruje nadnárodní „zábavu“, na úkor tuzemské televizní produkce.