Hlavní obsah
Umění a zábava

Kvůli zvýšení koncesionářských poplatků dáme ČT další miliardy. Je to fér?

Foto: Seznam.cz

Navýšení koncesionářských poplatků o pár korun v součtu znamená miliardové částky

Zcela právem se majitelé soukromých televizních stanic rozhořčují nad tím, že se mají od roku 2025 zvýšit koncesionářské poplatky. Vůči nim to není fér.

Článek

Jakkoliv vypadá zvýšení povinného poplatku o 25 korun v dnešní době zanedbatelně, veřejnoprávní Českou televize si díky nim v součtu polepší nejméně o další miliardu. A taková částka má zásadní vliv na trh. Upozorňuje na to i generální ředitel televize Prima Marek Singer. Podobně, jako jeho kolegům, mu rovněž vadí novela mediálního zákona. Provozovatelé soukromých médií proto právem požadují, aby ji této novele předcházela odborná debata o poslání veřejnoprávní služby.

Anticena pro lídra trhu

Podle nich totiž bez tohoto kroku nelze určit, kolik financí veřejnoprávní média na svoji činnost vlastně potřebují. Politici i diváci si zase stěžují, že se program České televize už téměř neliší od soukromých televizních stanic. Otevřeně s nimi soupeří o sledovanost a v posledních letech se chlubí, že se stala lídrem televizního trhu. Je to však nerovný boj, protože na rozdíl od konkurence má ČT k dispozici miliardové částky za povinné koncesionářské poplatky a teď budou ještě zvýšeny.

Na první místa žebříčků sledovanosti se přitom ČT dostává díky finančně náročným formátům se zaručenou sledovaností a komerčním potenciálem. Ať už jde o vánoční pohádky, kriminálky či různé, většinou ze zahraničí převzaté reality show. Na tento neblahý trend upozornili i porotci televizních cen „Trilobit“, kteří České televizi udělili Anticenu Citron a zdůvodnili to tím, že ČT nabízí divákům za koncesionářské poplatky to, co komerční stanice za své, například bezduché imitace zahraničních kriminálních seriálů.

Kdo je nejlepší?

Bývalý generální ředitel České televize Petr Dvořák se snažil při obhajování své funkce veřejnost přesvědčit, že veřejnoprávní role ČT je nezastupitelná a chlubil se tím, že „srovnatelné pořady dělá ČT jinak, s přesahem a vyšší kvalitou“. Na jiné úspěšné televizní stanice přitom jaksi pozapomněl. Například na soukromou společnost MALL TV, která pro Česko vybojovala historicky první, nejprestižnější mezinárodní televizní cenu „Emmy“ za seriál martyisdead, věnovaný palčivé problematice kyberšikany.

Dvořák též tvrdil, že diváci, kteří sledují jen komerční kanály, přepínají v okamžiku, když se něco stane, na ČT24. To snad mohlo platit jen do doby, kdy u nás začala vysílat zpravodajská stanice CNN Prima News. Ta totiž nezřídka nabízí ještě podrobnější zpravodajství a reportáže než ČT. A podle řady názorů dokonce lépe naplňuje kritérium politické vyváženosti. Televize Nova zase nedávno získala za minisérii Metoda Markovič: Hojer hlavní cenu na festivalu Serial Killer, oceňujícím nejlepší tvorbu ve střední a východní Evropě.

Adéla Hofmanová

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz