Hlavní obsah
Umění a zábava

Skvělá nabídka. Nejlepší, jaká je u nás v televizi právě k vidění

Foto: Bernard Gotfryd Wikimedia Commons licence CC0

Mario Puzo v době, kdy se stal jeho román Kmotr celosvětovým bestsellerem

K bezesporu nejlepším televizním počinům, které se u nás právě vysílají, patří americký seriál Nabídka. Prozrazuje, za jak těžkých okolností i nebezpečných situací se natáčel kultovní film Kmotr.

Článek

Ani samotný stejnojmenný román, který pod tlakem špatné finanční situace i své manželky napsal americký spisovatel s italskými kořeny Mario Puzo, nevznikal snadno. Puzovi se do něj zpočátku vůbec nechtělo, nakonec se však ukázalo, že vsadit na rodinnou ságu o italském mafiánském klanu, působícím v New Yorku, se mu bohatě vyplatilo.

Risk je zisk

V roce 1969, kdy Kmotr vyšel poprvé, se totiž stal okamžitě bestsellerem a Puzo se proslavil po celém světě. A právě díky obrovskému úspěchu tohoto mafiánského románu si ho povšiml i producent Albert S. Ruddy a rozhodl se ho za každou cenu zfilmovat. Podařilo se mu přesvědčit viceprezidenta filmového studia Paramount Roberta Evanse, aby mu pomohl jeho plán uskutečnit. Tím spíše, že studio tehdy nebylo zrovna v dobré finanční situaci a nutně potřebovalo nějaký kasovní trhák.

Splněný sen

V té době nicméně ještě neexistoval scénář a nebylo rozhodnuto ani o režisérovi, ani o hereckém obsazení. Mimořádně zajímavé jsou scény v prvních dvou epizodách, prozrazující, proč se stal vlastně režisérem tohoto filmu, považovaného za jeden z nejlepších, jaké kdy byly natočeny, Francis Ford Coppola.

Zpočátku si ho Ruddy vybral „jenom“ jako scenáristu, protože Mario Puzo se přiznal, že scénáře psát neumí, ale nakonec Puzo s Coppolou alespoň na scénáři spolupracoval. Také Coppola se mimochodem ocitl v situaci, kdy byl zadlužený, a tak souhlasil s nabídkou, aby natočil komerční „gangsterku“, která by mohla jeho dluhy vyřešit.

Navíc při psaní scénáře brzy pochopil. že má šanci vytvořit něco výjimečného. Režie se ujal s velkou dávkou profesionality, pečlivě promýšlel každou scénu a také si dokázal do role Dona Corleoneho prosadit Marlona Brando. Brando je splněný sen, argumentoval. Ale šéfové Paramountu se ho snažili odradit s tím, že Brando je drahý a nevyzpytatelný. Stejně tak Coppola usiloval o to, aby byl do role Michaela obsazen talentovaný Al Pacino: Jen on ho může hrát, trval si urputný režisér na svém.

Varovné výstřely

„Porodní bolesti“ a velké finanční problémy, však byly zanedbatelné ve srovnání s tím, že Ruddy čelil drsnému zastrašování mafiánů. Ti se snažili zabránit tomu, aby byl Kmotr natočen a to pod záminkou, že je neuctivý k Italům a uráží jejich kulturu. Dokonce zašli tak daleko, že se producenta pokusili zastřelit, když jel společně se svou sekretářkou autem.

Ačkoliv se před nimi hájil, že jde pouze o fiktivní a nikoliv skutečné postavy, mnozí se v Kmotrovi poznali, včetně některých politiků či slavného zpěváka Franka Sinatry, který se s mafií škaredě zapletl. Také on se, podobně jako mnoho dalších, pokusil natáčení Kmotra všemožně zmařit. Naštěstí se to nepodařilo a Kmotr je dnes považován z jeden z deseti nejlepších filmů všech dob.

Adéla Hofmanová

Zdroj:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/15939615557-nabidka/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Mario_Puzo

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz