Článek
Jeden z dílů vynikajícího dokumentárního cyklu České televize „Bilance“ je věnován problematice rychlé, levné a špinavé módy. Varuje před trendem laciných textilních výrobků, které se vyrábí v otřesných podmínkách, většinou v asijských a rozvojových zemích, kde není výjimkou ani dětská práce a bezohledné vykořisťování zaměstnanců. Fakta, která autoři tohoto pořadu zveřejnili, jsou skutečně děsivá. Na světě se nyní vyrobí až dvě stě miliard kusů oděvů a textilní koncerny chrlí stále nové. Fenoménem poslední doby jsou tzv. „mikrotrendy“, zaměřené na zboží, které se používá jen krátce. Navzdory tomu, že textilní nadprodukce fatálně poškozuje životní prostředí a často končí na skládkách nebo se spálí.
Ošklivé svetry
Právě proto čelí rychlá móda velké kritice a jedna z kampaní proti ní je zaměřena na vánoční „ošklivé svetry“. Mimo jiné proto, že jsou ve většině případů vyráběny z plastových materiálů a kvůli mizerné kvalitě často skončí po jediném použití v popelnici. Například ve Velké Británii proto některé neziskové organizace apelují, aby každý zvážil každoroční nákup nového svetru s vánočním motivem. Tím spíše, že se v této zemi kolem nich roztočil obří byznys, ročně se jich zde prodá několik milionů kusů. Londýnská organizace Hubbub upozorňuje, že právě vánoční svetry jsou jedním z nejhorších příkladů „rychlé módy“, která je velkou hrozbou pro životní prostředí. Naléhá, aby ti, co si vánoční svetry oblíbili, nekupovali stále nové a pořídili si je třeba v „second handech“. Jsou si vědomi, že se jedná o dlouholetou vánoční tradici, avšak zatímco dříve si lidé oblíbené svetry sami pletli doma, nyní jsou převážně vyráběny levnou pracovní silou v rozvojových zemích.
Nevkus v Sama doma
Zatímco aktivisté varují, jaké alarmující riziko představuje pro životní prostředí používání rychlé módy, obzvláště jednorázových vánočních svetrů, u nás je tomu přesně naopak. V předvánočním vysílání magazínu České televize „Sama doma“ se letos tak, jako loni, objevily jeho moderátorky v kýčovitých vánočních pulovrech se soby, stromečky, srdíčky a vánočními nápisy. Nejenže se nevkusně „vymódily“, ale ještě se chlubily, jak je za to diváci chválí a dokonce přiznaly, že se jich na „chatu“ ptají, odkud mají „ty krásné svetry“. Že si je mnohé divačky kvůli nim pořídí, nelze pochybovat.
Facebook ČT